Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#68076] Gårds- og bruksnr.

Recommended Posts

Gjest Svein G. Jakobsen

Gårds- og bruksnr. ble innført med 1886 matrikkelen. Men når ble dagens gårds- og bruksnr. tatt i bruk?Jeg har forsøkt å søke etter slik informasjon og jeg har sjekket 'Våre røtter', men det stopper stort sett på 1886. Et unntak er Matrikkelutkastet av 1950. Her ser det ut til at gårds- og bruksnumrene fra 1886 fortsatt er i bruk.Er det noen som har oversikt over dette, og evt. henvisning til hvor dette omtales?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/153438-68076-g%C3%A5rds-og-bruksnr/
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Dette vil vel i stor grad være avhengig av kommunestrukturen. Der kommunegrensene er uforandret siden 1886 vil seriene med gårdsnummer stort sett være de samme, mens sammenslåinger (i mitt distrikt særlig på 1960-tallet) vil føre til at numrene flere tidligere kommuner skal samles i én nummerserie. Måten dette løses på kan være forskjellig.Noen steder har man latt den nummerserien i den ene kommunen stå uforandret, og bare latt de andre følge forløpende (f.eks. gnr. 80 i tidl. kommune A er beholdt i storkommune C, mens gnr. 80 i tidl. kommune B er gnr. 243 i storkommune C).I andre tilfeller kan hver tidligere kommune begynne på et nytt hundretall, slik at gnr. 80 i B-eksemplet over nå kan være 280 i en ny kommune, mens gnr. 80 i en tidligere kommune D vil være 480.A-

Gjest Svein G. Jakobsen

Hadde en idé om at det var slik, men var usikker på om det var en generell overgang til nye gårds- og bruksnummer.En delvis løsning er å sjekke http://www.lovdata.no/for/lf/index-kommu.html og finne kommunen og der sjekke forskriften om 'Sammenslåing av ... kommuner', så finner man i allefall tidspunktet for når de aktuelle kommunene ble slått sammen.

Gjest Svein G. Jakobsen

Joda, Tore det er kjent og brukbart beskrevet, bla. i 'Våre røtter' som jeg viste til i første post.Det vises til; 1661 Landkommisjonen 1665 Matrikkelen 1723 Matrikkelen 1838 Matrikkelen - her innføres også løpenr. 1886 Matrikkelen - her innføres begrepene gårdsnr. og bruksnr.Men overgangen til (i mange tilfeller) nye gårdnummer ved de omfattende kommunesammenslåingene rundt 1964 er ikke omtalt.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.