Gå til innhold
Arkivverket

[#68174] Malene Eliasen fra Ofoten gift på Lutnes


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alfred Arntsen

Hei Steinar,Jeg la merke til at du skrev Lutnes, men jeg må bare tilså at jeg ikke visste hvor det var. Flott om du sender meg noe mer. Adr.: alfred.arntsen@c2i.netmvh Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Karen Kirstine Willumsd. hadde en bror Peter Mathias født 30.03.1806, døpt 20.04.1806 i Trondheim. Han var i 1865/75 husmann på Tørstad. Gift 27.12.1836 i Evenes med Anne Marie Aronsd. Arctander. De hadde barna Anne i 1842, Sivert Mathias i 1746, Nicoline Margrethe i 1852, Peter Bernt Harder i 1854 og Carl Teodor i 1858.Foreldrene til Karen Kirstine og Peter Mathias var Willum Pedersen Næss døpt 30.10.1756 i Trondheim Domkirke (sønn av Peder Olsen og trolig Gjertrud Willumsd.) og Anne Mathiasd. døpt 14.11.1779 i Malvik kirke (datter av Mathias Paulsen og Karen Sivertsd.). De ble gift 12.04.1801 i Malvik kirke.Jeg skriver at Willum Pedersens mor trolig var Gjertrud Willumsd. Jeg har ikke fått bekreftet dette ennå. Gjertrud ble begravet 21.05.1766 i Domkirken i Trondheim. Det skal finnes et skifte etter henne på arkivet i Trondheim (Det skal finnes i Trondheims Skifteprotokoll 18, 1765-1771, side 358).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Til innlegg (28): Flott ! Jeg hadde Peter Mathias Willumsen som født i Sparbu, og et eller annet sted må jeg ha plukket opp det. Det har derfor ikke vært i mine tanker å sjekke om de var søsken. Disse to søskene ble å sette spor etter seg i befolkningen i Ofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Bare noe tilleggsopplysninger: Anne Marie Aronsdtr. Arctander er ikke av Arctanderslekta. Hun er datter av lærer og klokker Aron Arctander Gabrielsen og Bolette Sophia Harder. Men noen av barna deres er av og til skrevet for Arctander i stedet for Aronsen/Aronsdatter.Peter M Willumsen og Anne Marie Aronsdtr. hadde også barnene Aronia Gabrikka Arctanderfødt 1844, Maren Johanne Ovidia født 1848, og Bergitte Oline født 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiDette med Peter Willumsen var jo interesant siden det berører slekten til min brors kone.Grunnen til at det oppgis Sparbo som fødested på han er vel dette fra folketellingen. LenkeMan skulle tro at det er han selv som oppgir dette, og kan vel da spekulere på om han har bodd der i en tid før han kom nordover.Anne Petterdtr som nevnes her født 1841 i Ofoten, fant jeg ikke. Er det noen som har noe om henne. Ble hun gift med Steffen J. fra Melhus eller?Hvet noen om hvor datteren Josefine som er nevnt i folketellingen ble av?Ble barna til Peter og Anne Marie gift? har bare kone og barn på Sivert. Carl tjente 1875 hos Ole Lind på Nøysomheten (ser ut til å være nabogård til Tårstad) Hvor er de andre?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heier den Willum Ness nevnt her i Enkelskilling Veiten den aktuelle. Da er i så tilfelle Anne Mathiasdtr hans andre kone. LenkeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Steinar, det er ikke så mye jeg har, men her er nå litt:Om Ane ble gift med Steffen Johansen vet jeg ikke. Men de hadde to barn før han døde: Josefine og Sofie Antonette (1866). Ane ble så gift med Johan Kristian Pettersen, f 1847 på Melsbø. Se Fagerjord i Ankenes 1875.Sivert sin barn befolket Canada, som du vet.Maren Johanne ble gift med John Andreas Hansen Rindal, født 1852 på Igeland. De var bosatt på Forså i Ibestad.Nicoline ble gift med Albert Fredrik Lindal, f 1842 i Sogn. 3 barn født i Ankenes i tiden 1884 - 1893 (kan vel ha vært flere barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heioverså at jeg hadde Maren, men det er jo greit å få det bekreftet at det var henne.Baker Albert Lindahl på Øyjord, hadde i tilleg sønnen Albert som du og finner på 1900 ft som typograf på Frydenlund i dagens Narvik.på folketellingen finner en Augusta Petrea Johansdatter hans Steddatter ug 1869 EvenesHvem er hun, siden hun omtales som stedatter til Johan Christian Pettersen (hans far Petter Dass Aronen, er omtalt i boken om Hveding-slekten)Johan er og av Arctander, Har, Agersborg og andre kjente slekter i Ofoten. Men hadde han og Anne barn tro.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Alfred, jeg ser du kaller Karen Kirstines første ektemann for Thore Mox Sivertsen. Hvor har du mellomnavnet Mox fra? Jeg har lett lenge etter Thores opphav, uten resultat. Vet du noe mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heileita litt i Ofoten/Evenes og fant han innflyttet.her finner du han innflyttet i Ofoten, han er den første i 1826 på venstre side. Han sies å være af O???dalen Kan jo og være Østerdalen Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16676&idx_id=16676&uid=ny&idx_side=-260>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Jeg har videreført data om denne mannen fra gamle lokalhistorikere i Ofoten. Mellomnavnet Mox synes tatt fra dåpen til Willie Serine. Hvor han kom fra har også vært diskutert tidligere, uten at man har blitt enige om tolkingen av det som står i kirkeboka ved innflyttingen. Mange foreslår Orkedalen, andre Østerdalen, Stordalen og Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes et kirkesogn i MR som heter Stordalen (Strand m/Stordal (Ørskog)).(Rygh)Gårdsnavnet Stordalen i de nordligste fylkene finnes i: Torsken og Sørfjorden i TR, Vefsen, Evenes og Bodin i NO, Kvam i Stod og Mosviken i NT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihvis man ser på den første bokstaven og sammenlingner med andre ting skrevet av samme person tyder det på at det er Ø som er første bokstav. nr 2 kan være en k eller l og så e og r. men da blir det jo ikke noe fornuftig navn. Det eneste sikre er jo de ??erdalen men de er jo ikke et sogn men flere.Finnes det en gårdsnavn historie på nettet.Det er nok slik at han står en plass som utflytet i 1825/26 men hvis det er Østerdalern er det jo en del sogn å lete i. Hvis det ikke er slik at det lokalt brukes om bare et sogn.Drev han noe form for yrke.Han er trolig registrert i andre papirer. f. eks i militærrullene og skattelistene. Er det noen som har tilgang til de listene? Militæret skrev jo hvor de kom fra.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Prøver igjen!Det kan jo være Størdalen det skal være! Hvis en ser på folketellingen 1801 for 'Størdahlen', er jo Sivertsen et nokså alminnelig etternavn på de kanter. Jeg får riktignok ingen treff på Tore (Thore) Sivertsen, men han kan jo være født etter 1801, jfr. innlegg 36 her. Et søk i aktuell scannet kirkebok i området ville kanskje bekrefte evt. avkrefte dette forholdet!Mvh GeirMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Takk til dere som har svart på spørsmålet om Thore Sivertsen. Det er noen år siden jeg lette etter dåpen hans. Kanskje på tide å prøve igjen nå som det finnes så mye mer på nettet. Men tilbake til Karen Kirstine. Jeg har noen flere opplysninger om hennes foreldre.Willum Næss var først gift med Kirsten Eriksd. som døde i 1800, begravet 5.6.1800 ved Vår Frues kirke. Jeg vet ikke om de hadde barn, men det var i hvert fall ingen som bodde hjemme i 1801. Willum og Anne fikk sitt første barn i 1802, Peter Mortinus døpt 17.10. i Vår Frues kirke. Han døde knapt 3 år gammel og ble begravet 30.6.1805.Willum døde i Trondheim i 1814, begravet ved Vår Frues kirke 17.02.1814. Anne Mathiasd. giftet seg så på nytt i 20.4.1819 i Domkirken i Trondheim med Amund Amundsen som var vel 10 år yngre enn henne. De flyttet i 1822 nordover til Ofoten, bare Karen var med. I innflytterlistene står han oppført som Amund Andersen. Blant fadderne til Karens datter Anne Margrete finner vi Amund Em.Tangen eller Ev.Tangen, og blant fadderne til Willia Sirena er Ane Matiasd. med samme bosted.Anne Matiasd. døde 22.2.1840 på Lengenes og ble begravet 26.4.Peter Matias flyttet fra Trondheim til Ofoten i 1832. Hvorfor han oppga Sparbu som fødested i 1865-tellingen vet jeg ikke, men han kan vel ha bodd der en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.