Gå til innhold
Arkivverket

[#68397] Oppslag i bygdebok for Fusa, Hålandsdalen og Strandvik 3, Sunnhordl, Berhovda

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjellaug.Jeg har ikke slått meg helt til ro med denne familien ennå. Nå vet ikke jeg med sikkerhet når Marta/Marita Monsdtr. Koldal ble født. Det er oppgitt 1636, men om det stemmer vet jeg altså ikke. Jeg vet heller ikke hvem som var foreldrene hennes. Dersom 1636 er rett, er jeg enig med deg i at Anne og Sidsele neppe kan være hennes barn dersom deres fødselsår er korrekte. Anne skal være født ca 1648 og Sidsele ca. 1654.Anne giftet seg i 1685 med Jacob Kaaresson Berhovde.Og jeg har forløpig registrert at det fjerde barnet deres , Kaare ble døpt i 1696. Da var i så fall Anne 48 år om fødselsåret 1648 er rett.Sidsele skal være født ca 1654. I så fall var hun 35 år da hun giftet seg første gang i 1689 med Henrich Madsso Boga og 47 år da hun giftet seg andre gang i 1701 med Michel Rasmusson Gaupholm. Jeg vet ikke om hun hadde barn i disse ekteskapene.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Marta Monsdtr. 1636?-1701 tar broren Laurs Tveit som lagverge ved skifte etter mannen i 1693. Hvem var han?Klarer vi å finne fødselår og dødsår på den familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det er sannelig et godt spørsmål. Snakker vi her Tveit i Strandebarm eller Os? I 1701 manntallet finner jeg en Lauridz Tvedt i Os, 60 år gammel og i Strandebarm en kar med samme navn som er 50 år. Dersom han fremdeles var i live i 1701 vil jeg tro at det må være en av dem. Kanskje bygdebøkene kan hjelpe oss her.Jeg ser at man antar at Marta kom fra Koldal. Er der noen Mons på Koldal rundt 1630?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan se ut til at det er Tvedt i Samnanger. For i 1666 manntallet for Os finner jeg en Lavritz Mogensen, 18 år der.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=mt12431666&gardpostnr=128&personpostnr=552#nedre>LenkePå Koldal finner jeg i samme telling en Mogens Nielsøn med sønnene Joen 20 år og Oluff 16 år.Men jeg har notert at han var født i 1627, og i så fall neppe far til Marte om hun var født i 1636.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I Samnanger I står det at Lauritz Monsson Tveit 'er nemd som busitjar her åleine i 1666, og då var han berre 18 år gamall. Han er uppført her i folketellingi i 1701 og, men då er alderen sett til 60 år'Det ser ut for at Lauvskard har funnet det samme som deg, Rune. Det ster ingenting mer om denne karen i Samnangerboka, heller ikke finner jeg noen der med Lauritzen og Larsen til farsnavn rundt denne tiden.Maritte må vel ha vært mor til de yngste barna og var hun født ca 1636, var hun allerede 43 år da yngste dattera Maritte ble født ca 1679, så mye eldre enn det kan hun vel ikke være. I alle tilfeller må ekteskapsåret være galt.Nå kan det jo være at alderen på Anne og Sidsele er gal også.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget ditt Kjellaug.Da kan vi kanskje anta at Lauritz Monsson ikke var født på Tveit. Da spørs det hva som kan finnes på Koldal. Det kan jo tenkes at denne Mons Nielsson har noe med dette å gjøre, men da må han være født flere år tidligere enn 1626, eller så må Marta være født senere enn 1636. Og i så fall er hun ikke mor til de første barna.Ved koppskatten i 1645 befinner det seg en Niels med hustru Marite på Koldal. Det er kanskje far til Mons Nielsson Koldal.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved den samme koppskatten i 1645 er der 20 voksne menn med navnet Mons/Mogens i Os, Strandvik og Strandebarm Skipreide.Kun to er oppført med datter som heter Marite, selv om det ikke betyr så mye. Det er på gårdene Haugen og Langeland i Os Skipreide.Ellers registrerer jeg også en Mogens med hustru Elie og barn Helge på Thuette i Strandvik.Skal vi finne ut av dette tror jeg man kanskje må sjekke bygdebøkene i nevnte område i håp om at en av disse 20 er far til 'vår' Marte Monsdtr.Jeg har dessverre ingen av disse bygdebøkene selv. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Mons Olavsson Langeland var f omkring 1593. Han var busitjar på Langeland (Samnanger) fra 1625-1666 han døde i 1671. Kona het Marita. I SI er tre barn nevnt1. Olav ca 1625-1671 (6 kjenta barn: Nils, Fabians, Anders, Johannes, Anna og Marita)2. Marita nevnt i 1645, ingenting mer om henne3. Anders f ca 1636 (4 kjente barn: Torstein på Langeland, Olav på Nedre Gjeravik i fusa, Sjurd på Koldal og Nils på Nordbø)Ikke mye hjelp her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Far til Mogens Nilsen Koldal ca 1627-1701 (gm Brita Hansdtr Gjeravik) har jeg som Nils Pedersen Koldal ca 1605-1673 og Marta Jonsdtr ca 1608-1686.Så har jeg notert: 'Far til Nils var sannsynligvis Peder Mogensen Håland/Tvedt gm Guri'Har notert tre barn: 1. Mogens (se over)2. Elisabeth gm Anders Erlinsson Gjøen3. Anna gm Nils Olavsson Lid i SamnangerIngenting av dette er kildebelagt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjellaug.Da fikk vi i det minste luket vekk to kandidater. Hadde gården Berhovde noe annet navn? Jeg finner bare tre skifter på gård Berhovde og det er i Skånevik. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

35) Ja, jeg og oppdaget det! Men likevel merkelig at det ikke er et eneste skifte i Berhovde/Strandvik.Gården eksisterer jo i 1701, så jeg kan ikke tenke meg at den har hatt et annet navn heller. Men hvem vet ... Vi har jo eksempelet i Samnanger med Holdhus og Ytre Hisdal!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget. Det samme problemet har jeg med gården Jarland i Samnanger. Jeg finner ikke en henvisning til gården i skiftene. Man skulle tro at folket som bodde der var så fattige at det ikke var noe å skifte. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det er merkelig. I Samnanger I (for eks.), skriver Lauvskard at det var skifte i 1804 etter Hogne Johannesson Jarland, men jeg finner det ikke.Likeledes skriver han at det er arveskifte etter Eyvind Hognesson Jarland i 1828!Kan de ha uteblitt i databasen?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.