Gå til innhold
Arkivverket

[#68419] Wilhelm Anthoni'er i Trøndelag midt på 1600-tallet


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Hvem het Wilhelm Anthoni til fornavn i Trøndelag og kan tenkes å ha hatt en gifteferdig datter rundt 1665? Jeg har bare funnet en i Trondheim ved navn Wilhelm Anthoni Hollender. Men var det flere med samme gode navn? Det litt unorske ved navnet får en mest til å tenke på Trondheim eller kanskje bergverkene (f.eks. Røros og Løkken). Kjenner du til noen, så oppgi gjerne kilde®.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, om ikke hukommelsen svikter helt, så er det flere på den aktuelle tid, dog ikke på nevnte steder som jeg kjenner. Men kan du ikke gi de aktuelle opplysningene som du tydeligvis har, datterens navn og/eller dennes ektefelle, en vielse osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg har ikke andre holdepunkter enn navnene til hennes barn og deres etterslekt, der flere heter Wilhelm, Anthoni, Wilhelm Anthoni (2 stk.) eller Anthoni Wilhelm. Hennes mann het Johan Georg Tax, og selv om det er tenkbart at navnene kan stamme fra faren til denne innvandrede tyskeren, er det ikke funnet slike navn i etterslekten til hans 2 brødre, som også kom til Norge. Hun og Johan Georg hadde også en datter med to fornavn, og det ene var norsk/dansk, som tyder på at de ga navn til sine barn fra både morens og farens slekt. Johan Georg var beviselig i Trøndelag ved starten av 1667. I 1664 var han i Holla i Telemark, men hans barn ble trolig født flere år senere enn det, så antagelig giftet han seg i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Med 1664 i Holla og 1667 i Trondhjem bortfaller 'mine'. En kommentar litt på siden, at 'to fornavn, og det ene var norsk/dansk, som tyder på at de ga navn til sine barn fra både morens og farens slekt' hadde i beste fall vært en mulighet i Christiania, ikke en sannsynlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.