Gå til innhold
Arkivverket

[#68708] Anders Olsen, Hof, Vestfold. - Tyding stedsnavn i kirkebok


Gjest Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine Tangen

Hei igjen.Tips: Her er ei som søker etter kona til Anders, Erling - LenkeKanskje dere begge sitter inne med opplysninger som kan hjelpe den andre videre? Og er paret 'både hennes og dine folk', så... Er dere vel slektninger ;)Vennligst se også tråd nummer 68759 her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei KristineJeg har vært i kontakt med henne og vi har en dialog.Til GunnJeg har forsøkt å sende en mail til Hedrum historielag, men fikk den i retur. Skal forsøke igjen litt senere.Tusen takk for ditt engasjement i saken. Snedker Andersen død hadde jeg ikke fra før :) Fant også Bernt nr. 2 Lenke som levde i 1865.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Bare hyggelig, Erling - og så er det alltid ekstra koselig å forsøke å hjelpe glade, takknemlige mennesker :)Ser man nederst på siden til dåpen til Bernt, så finner man 'Fiskebekk under gården Vike' igjen.I den vesle Fiskebekkstua bodde og levde det folk i mange ti-år. (Som barn lekte jeg mye bl.a. der hvor Fiskebekkstua og Husærløkka lå.) Plassen er henvist til og omtalt 13 steder i BB, og er ikke viet noen eget kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Så ikke før nå at det ikke var meg du rettet en takk mot, Erling. Beklager; det var jo spesifikt til Gunn.Gulbrandsdalen er også et STEDSNAVN i Hof i Vestfold...Tør ellers minne om at alle hjelpere blir glade for ordentlige lenker; det vil si lenker til sider som ikke er statiske, og hvor man har anledning til å bla i sidene. For eksempel for å sammenligne håndskrift.Og iblant er eliminasjonsmetoden å foretrekke framfor 'Ja! Det MÅ være den! Så HAM er det!' Misforstå meg rett, er dere snille - men hvorfor så raske i konklusjonene her... når underlaget er såpass tynt, sprøtt og spinkelt? Jeg for min del mener at 'hastverk er lastverk' og at konklusjoner bør være så godt underbygget som bare mulig, også når det gjelder slekting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Kristine!Mente ikke å unnlate deg i min takk, men svarte egentlig på de siste innleggene til Gunn :) Jeg setter stor pris på din hjelp også.Når det gjelder konklusjoner så er jeg meget avventende, men her har jeg fått mange spor å gå etter.Gulbrandsdalen i Hof kjente jeg ikke til. Er egentlig ikke så kjent i området i det hele tatt. Jeg må nok låne bygdebøkene for Hof etter påske for å bli mer kjent.Vet du om Fiskebæk er en gammel plass siden den var nevnt i 1815?Takknemlig hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott at Kristine som er lokalkjent i området og har bygdebøker fra stedet, hjelper deg så bra her!Jeg har ikke funnet noen nye opplysninger på Dis-treff heller som har opphavet til Ole Mathisen med i innleverte data. Han er oppgitt som far til Anders med mor Mari Andersdatter.De barna jeg hadde funnet til Anders Olsen, stemmer med data på Dis-treff.Har funnet datter Maren Olava d. 1 1/2 år gammel her i 1845,kirkebok Hof . se nr. 10. LenkeAtig å få opplysning om at Gulbrandsdalen er et stedsnavn i Hof :-)Man lærer nye ting hele tiden her i Brukarforum.Jeg følger med i debatten her , for det hadde vært hyggelig om dere finner løsning på hvem denne Ole Mathisen var.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei igjen Gunn Her må det være noe feil. Den Maren Olava som jeg har, er født i 1852 Lenke og jeg finner ingen Maren Olava født i 1843 med Anders Olsen/Maren Sørensdatter til foreldre ????Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Hei igjen.Det kan muligens være denne her (#3)Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hof, Ministerialbok nr. 5 (1844-1851), Fødte og døpte 1844, side 1-2. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Maren Olava Andersdatter ble konfirmert den 6. oktober 1867 (#46):Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hof, Ministerialbok nr. 6 (1851-1877), Konfirmerte 1868, side 300. Permanent sidelenke: LenkeHåper at noen klarer å tyde alt som står under 'Foreldre'. Og at vi snart klarer å finne faren hennes stedbundet ett eller annet sted; han flytter jo stadig på seg - derfor har jeg da heller ikke funnet ham omtalt noe sted i BB, enn så lenge.Gunn, 41: 'Samling af huse' på Sundbyfoss; det blir et altfor - hva skal jeg si... Vidt spekter å lete. Må nesten ha noe litt mer konkret å forholde meg til. For Sundbyfoss dekket et ikke så rent lite område, da som nå - og ikke er det en gård ;)Igjen; jeg anbefaler kartet på finn dott no. Og holder forresten fremdeles en knapp på (som det heter) karen fra Hegg i Hillestad (sjekk den knappe avstanden). Hedrum (Larvik)... Njaeh... Tvilsomt, men slett ikke utenkelig.Gul- eller Gudbrandsdalen, ja. Man regner med at stedet fikk navn etter en Gulbrand som en gang bodde der. Hvittingfossveien gjorde en usannsynlig skarp sving der. Og husker jeg ikke feil, var det flere utforkjøringer og endog dødsulykker der. Og endelig - eller flere år med trykk, krav og press fra mange hold - ble det store arbeidet med å få fylt opp, igangsatt (husker ikke eksakt når, men det går nok an å Google det). Til slutt ble arbeidet fullført. Den før så beryktede svingen er godt merket, og ikke lenger på langt nær så krapp og farlig som den en gang var, og fikk være i så altfor mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Den Maren Olava som jeg fant under døde i Hof , er nok en datter av paret Anders Olsen og Maren Sørensdatter , før de giftet seg. Samme jente som jeg har nevnt i innlegg 38 og 39, og Kristine her i nr. 59.Hun er nevnt som uægte fordi foreldrene ikke var gift før senere.Er enig i at karen fra Hegg i Hillestad burde være en het kandidat:-)Tenkte jeg skulle få lagt inn et kartbilde, men fikk ikke inn den rette lenken her.Kan prøve igjen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, ombytting av fornavn her jeg sett før.Her er vel den Ole Matthisen som er sønn av enken her på Hegg i 1801? LenkeKan det være denne enken som har vært gift med han som er nevnt som far i lenke innlegg 62?Vel litt vrient å holde oversikten på alle disse opplysninger etter hvert :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Viser til innlegg nr. 60 ang sp. om fødested og bopel ved Maren Olava`s konfirmasjon. Fødested: Haslestad og bopel Syndbyfossen. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Tusen takk, Anne-Lise! :)Klarer du (eller andre) å se hva som står etter navnet til Anders Olsen, også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Har fått hjelp på DISchat og funet ut at det står: afd=avdøde Anders Olsen og enken Maren Sørensdatter, SundbyfossenErling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.