Gå til innhold
Arkivverket

[#68821] Svensk gård Stenerud i Värmland


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

I 1734 selger Anders Evensen gården Holtet i Eidskog. Det sies at familien flyttet til gården Stensrud i Sverige. På svenk skrives det vel helst Stenerud. Jeg finner Stenerud i Årjäng komm., tidligere Vestra Fågelvik, Nordmarks härad og i Holmedal, Nordmarks h. - noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Det er/har vært en gård Stenerud i hemmanet Lössbyn i Västra Fågelvik. Hvor kan jeg finne nærmere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jeg har sett etter i husforhøret 1754-63 (som er det eldste) i Vestre Fågelvik, Värmland, men det er intet sted som heter Stenrud/Stensrud der. Heller ikke finnes det noe slikt sted i husforhøret for Nordmark, Värmland for 1733-44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Takk Trond. Ulla Hansson skriver i en uppsats ved Axevalla folkhögskola:'Några av alla flyktingarna bl a två norska töser blev kvar i Fågelvik, de bodde på gården Stenerud i hemmanet Lössbyn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Värmlands Ortregister (Värmlands Släktforskarförening 1994) har åttondedelshemmanet Stenserud i Gräsmark socken i Fryksdals härad. Fonetisk passer dette bedre med 'Stensrud i Sverige' - og geografisk sett uendelig mye bedre i forhold til Eidskog enn de to foreslåtte soknene langt sør i Nordmarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Takk for godt tips, Sten. Jeg er i gang med å sjekke navn på Stenserud. Det er mange navn, men har foreløpig ikke truffet ti'ern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.