Gå til innhold
Arkivverket

[#69009] Emelie Kristine Nilsen f. 1885-08-05 i Oslo


Gjest Rickard Grusell
 Del

Recommended Posts

Gjest Rickard Grusell

Jag söker hjälp med upplysningar om Emelie Kristine enligt nedan. Vad finns det för möjligheter att finna henne med hjälp av öppna källor på nätet? På hennes mors sida verkar anorna höra hemma i Norge.Tacksam för hjälp.Mvh /Ricke Emelie Kristine Nilsen. Född 1885-08-05 Oslo. Död 1969-12-30 Gröttnäs, Upsalstjärn, Holmedal (S) Sverige. I:1 f Nils Nilsson. I:2 m Indiane Ingelsson. II:1 ff Nils Nilsson. II:2 fm Karin Höglund. II:3 mf Ingel Ingelsson. II:4 mm Elvine Ingelsson. Född Arendal, Norge. Kaptensdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rickard Grusell

Hej Tom,Länken tar mig till en sida där jag finner henne och familjen, tack för den. Nu har jag årtal på föräldrarna och plats på modern. Jag blir dock inte klok på hur sökfunktionen fungerar för de databaserna. Jag får göra ett nytt försök senare.Mvh /Ricke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rickard Grusell

Hej Steinar,Ursäkta min förvirring, i fb står hon som född Theresegatan 34 och i folkräkningen 1900 enligt Toms länk ovan läser jag henne som född i Nannestad, är Nannestad det samma? Eller betyder 't' något annat än Ibidem?Finns det även något liknande det svenska husförhöret bland era scannade databaser?.Jag har även försökt finna den här familjens mor Indiana f 1859 utan någpn tur, kan någon tipsa hur man skall fråga för att få träff!Mvh / Ricke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

t-en ved Emilies navn står for 'tellingsstedet' (i dette tilfellet Kristiania (Oslo).Noe lignende husförhör hadde vi inte i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Vielsen til Indianas foreldre, Ingel Jensen og Evinna Kristiansdatter i Nannestad i1857, se par nr. 12: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nannestad, Ministerialbok nr. I 11 (1850-1859), Ekteviede 1857, side 168. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=530&idx_id=530&uid=ny&idx_side=-151>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Hej, Ricke.Här hittar du präst- och klockareböcker:http://da2.uib.no/kyrkjeboker.htmHoppas innerligen att länken vill fungera, nu då ;)Tryck 'Lesa skanna kyrkjebøker'. Nannestad är att finna under Akershus (län).Annars får man jättebra hjälp här också - som du nog har förstått ut av ovan. Här finns rätt många duktiga och goda hjälpare.Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Familjen i 1865:LenkeVänligst kom ihåg att årtalen för födelseår i dom norska folktällingarna inte nödvändigtvis är riktiga. Så man brukar beräkna iaff /- ett år./Kristine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rickard Grusell

Hej Tom, Randi och Kristine,Jag börjar nu förstå lite bättre hur man kan finna i era databaser och kyrkoböcker, tack för hjälpen.Så här ser anorna ut nu. Emelie Kristine Nilsen. Född 1885-08-05 Nannestad, Norge. Död 1969-12-30 Gröttnäs, Upsalstjärn, Holmedal (S) Sverige. I:1 f Nils Nilsson. I:2 m Indiana Ingelsdotter. Född 1859-05-02 Nannestad, Norge II:1 ff Nils Nilsson. II:2 fm Karin Höglund. II:3 mf Ingel Jensen. Född 1833-04-14 Nannestad, Norge II:4 mm Evina Christiansdotter. Född 1833-10-21 Nannestad, Norge. Kaptensdotter ? III:6 mff Jens Toruldssen III:7 mfm Kersti Eriksdotter III:8 mmf Christian Nilsson III:9 mmm Bertha OlsdotterKälla II:3 födelsebok 1833 Nannestad nr 945 II:4 födelsebok 1833 Nannestad nr 971Om någon kan hjälpa med att kolla om jag läst rätt samt om någon plats finns angiven för nr 945 och 971 blir jag än mer tacksam.Mvh /Ricke Ps Emelies dotter fyller 90 år nu på lördag, jag försöker få ihop något om hennes anor som en enkel gåva till henne, alltså än en gång till er som hjälper till, stort tack!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.