Gå til innhold
Arkivverket

[#69040] Peder Nilsen og Maria Bjørnsdatter på Revelsby i 1773


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Peder Andreas fra .... bÿ (Revelsby?) skal det vel stå ved hans konfirmasjon.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg tror vi skal ha forbehold angående Jølsen. Kanskje går det an å finne flere konfirmanter? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hie igjen, Egil og Rigmor!Jeg har ikke tenkt på muligheten med disse tidlige konfirmantlistene! Her har jeg funnet PEDER NILSEN KORUM konf.nr 26 i 1745 fra Rakkestad, 18 år gammel. Født ca 1727. Jeg tror det må være vår mann. Så spørs det om han har foreldre der som vi kan finne f.eks begravet derfra eller om han tjener på Korum eller Korumskogen, der han senere bor med familien.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 2 (1741-1751), Konfirmerte 1744-1746, side 121. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Samme året fra Degernes finner jeg som konf nr 20 MARIA BIØRNSDAATTER HOUGAARD, 18 ÅR!Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 2 (1741-1751), Konfirmerte 1744-1746, side 121. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Vigdis :o)Så det var Peder Andersen Vestbye det sto :-)) Nei, jeg stoler ikke lenger på øynene mine, men nå kan ikke akkurat presten skryte av å ha den flotteste skriften heller :-)Jeg har tro på Peder Nielsen Korum og den Maria Bjørnsdatter som konfirmeres 18 år gammel har jeg hatt i tankene mange ganger.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Maria Biørnsdatter er i tjeneste på Hougård, tenker jeg. Hvis det er rett at hun er datter av Biørn Aslaksen som døde 1738, er det tenkelig at hun flyttet fra Gjulem tidlig. Jeg skal prøve å finne den yngre Maria Biørnsdatter, også. Så kan vi sammeligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg fant en datter Else av Bjørn Bjørnsen Thue(?) og Kersti Tostensdatter, som blir døpt i Rakkestad 18.juli 1745: Permanent sidelenke: LenkeJeg klarer ikke tyde fadderne som står der.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Der var Else, ja. Visste eg hadde sett det et sted, men klarte ikke å finne det igjen. Her er foreldrene flyttet til en Tue-plass, litt østfor Gjulem. Jeg finner ikke søsteren Mari Biørnsdatter f 1739, konfirmert, men her er Elses konfirmasjon fra Grunderud i 1762. Jeg må lete litt til. Hvor ligger Hauggård/Hougaard, nær sentrum av Rakkestad? Rart at Maria ble konfimert fra Degernes, da.Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 3 (1752-1777), Konfirmerte 1761-1764, side 168. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Kanskje Mari f.1739 døde før konfirmasjonsalder.Her fant jeg Bjørn Bjørnsen Bøen, som dør/begraves 1.januar 1746, 79 år gammel (f.omkr.1667) Permanent sidelenke: LenkeDet er vel noe underlig om denne Bjørn Bjørnsen Bøen er han som var gift med Kirsti Tostensdatter og far til Ole f. 1722 - Pernille f. 1723 - Lars f. 1725 - Maria f. 1726 -Ragnhild f. 1729 - Christen f. 1735 - Mari f. 1739- Else f. 1745.Jeg ville trodd at den Bjørn Bjørnsen som er far til de nevnte barna skulle være født omkr. 1700 og at Kirsti Tostensdatter kanskje er født rundt 1704-1705, med tanke på siste datteren Else f. 1745.Jeg ville kanskje gjettet på at Bjørn Bjørnsen som var gift med Kirsti Tostensdatter var en sønn av den Bjørn Aslaksen Julem som ble gravlagt 60 år gammel - 19.mars 1738 (f. omkr. 1678)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, i så fall sitter vi igjen med bare en kandidat i Rakkestad. Jeg vil lete litt til. Nei, BB på Bøen holder jeg som mulig far til korporal Bjørn Bjørnsen på Gjulem, Ringsby og Tueplass, gift med Kirsti Tostensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Når jeg sitter slik og leter etter konfirmanter, fant jeg sannelig svaret på fadderen i (3) Ulriane Arnesdatter Korum, konfirmert 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Men sannelig der var MARI BIØRNSDATTER, konfimert 1763, nederst på samme siden som Else. 24 år gammel, kan det være rett? Hm. Bosted Rakkestad. Eller er det enda en med samme navn?Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 3 (1752-1777), Konfirmerte 1761-1764, side 168. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det var jo litt pussig det da hvis det er de riktige søstrene Else og Mari.Else konfirmeres 17 år gammel og søsteren Mari 24 år gammel. Blir jo helt omvendt det :-) Synd alderen på jentene ikke sto ikke sto.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Vår Maria giftet seg i 1755, så heldigvis kan vi glemme denne siste, når jeg fikk tenkt meg om. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, vår Maria ble jo konfirmert i 1745, men søsteren Mari f. 1739 har vi vel ikke konfirmasjon på :-))*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Da forutsetter du at vår Maria er døpt i Rakkestad, noe vi ikke kan etter min mening. :D Det er vel derfor vi prøver å avdekke mest mulig om flyttehistorien hennes og annet for å finne den sikre forbindelsen. Vi vet jo ikke hvor mange Maria Bjørnsdøtre som fantes i prestegjeldene rundt Rakkestad. Jeg håper og ønsker at vi har funnet den rette, men sikker er jeg ikke. Jeg har prøvd å finne skifter i panteregistrene, men i register 2 mangler mange sider, også Gjulem-sidene, dessverre. Et stort minus er at vi ikke finner faddere til Peders og Marias barn med Biørn som patronym! Det kan tale for at hun er innflytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nei, jeg kan jo ikke vite det sikkert at det er vår Maria som ble konfirmert 18 år gammel i 1745 og som da kanskje var i tjeneste eller bodde på Hougaard ved konfirmasjonen. Alderen stemmer jo bra :-))Har forsøkt å lete etter fødsel til Peder Nielsen, som har bosted Korum ved konfirmasjonen 1745 og følgelig skal være født omkr. 1727 hvis alderen 18 år stemmer ved konfirmasjonen, men jeg finner ingen Peder med far Nils i det aktuelle tidsrommet. Ikke har jeg funnet noen andre Peder Nielsen konfirmert som kan passe heller.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Vi har indisier klare på begge disse anene. Jeg tror jeg skal ringe Underhuset før helgen og høre om de kan finne ut noe mere.:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Egil, jeg har rett og slett ikke svar på sp.målet ditt i (24). Når det ikke er noen referanse på FS, er det jo håpløst. Undres om Underhuset har svar på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Ser dere har vært svært så aktive - og funnet ut mye - mens jeg har vært fraværende.Det man finner på FS om Peders Maria identifiserer henne vel som Maria Biørnsd. Gjulem? Men hvor kan dette komme fra? Må vel bety at noen har vært innom denne fam. i en eller annen sammenheng ...Fant forresten ut at Stemme var dragon-kvarter, så Peder var kanskje der ved vielsen (jfr. forlover)Tue og Grunderud er gårder i 'Gjulem-grenda'. Hauggård er en storgård 'på andre siden' av Rakkest. sentrum, nær Stemme og Tøften. Det var familie- og eier-felleskap Gjulem/Hauggård på 1700-tallet.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Godt med lokalkunnskap. Østfold Turkart markerte på den siden, men uten fullt navn. Hvis vår Maria var på Hauggård da hun ble konfirmert i 1745, er det mening i at forloverne var fra Stemme og Tøften, men det gikk 10 år til vielsen. Peder kan jo ha vært på Stemme som dragon, selv om han var konfirmant fra Korum, ikke sant?Jeg har en sterk følelse av at disse Biørn'ene ikke var eiere på Gjulem, mens derimot en Clemet kanskje var det? Bjørn Bjørnsen flyttet fra Gjulem til Ringsby og Tueplass, ikke noe som tyder på eierskap. Jeg tror han overlot korporalstillingen til en yngre bror Nils Bjørnsen Bøen, senere Næreby eller Berby. Nils Bjørnsen og Bjørn Bjørnsen på Bøen var begge faddere til korp. Bjørn Børnsens sønn Christen i 1735. Der må det være slektskap, kan ikke skjønne annet.Men min teori er at Maria Bjørnsdatter døpt 26. des. 1726 er datter til Bjørn Aslaksen på Gjulem. Han dør 1738 og hun må tidlig ut å tjene. Hvor Bjørn Aslaksen passer inn i forhold til de andre Bjørn'er er vanskelig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Har kanskje ikke fulgt helt med, men trodde Maria var datter til den yngre Bjørn Gjulem ... Det var vel to Bjørn Gjulem og den eldres kone (ant. bestemoren) var fadder....Riktig at det ikke var noen Bjørn blant eierne - kanskje heller ikke blant brukerne. Kanskje blant husmenn eller de mange tjenere og andre på disse storgårdene.Det er div. Peder og Nils i eierfamiliene på Gjulem, men da er vi inne i eierslektene fra Filtvedt-Hauggård osv.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Ja, det må jo være noen som har studert familien Peder Nilsen og Maria Bjørnsdatter på FS. De har jo fått med seg de barna som er blitt født på Julem, og likedan det at Peder nevnes til Revelsby som ble kjøpt i 1773. Jeg har notert meg på en lapp at Peder var f. omkr. 1724 og jeg har skrevet Korum - Korumskogen? Fødselsåret stemmer med alderen oppgitt ved dødsfallet, men stemmer ikke helt om Peder Nielsen er id. med den Peder Nilsen Korum som konfirmeres i 1745 i Rakkestad og som da sies å være 18 år.Jeg har tro på at denne Peder Nilsen Korum er han som gifter seg med Maria Bjørnsdatter i 1755 og som kjøper Revelsby og da blir til Peder Nilsen Revelsby.Det er bare så underlig at det ikke finnes noen døpte Peder med Nils til far i det aktuelle tidsrommet. Den eneste vi fant var Peder Andreas med Nils Gjølsen til far.Jeg håper du kan få noe ut av din telefon til Underhuset Vigdis. De var som sagt veldig imøtekommende og hjelpsomme da jeg var i kontakt med de for flere år siden :-)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.