Gå til innhold
Arkivverket

[#69040] Peder Nilsen og Maria Bjørnsdatter på Revelsby i 1773

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Bare en liten tanke :o)Kan det være at Kirsti Tostensdatter var fra Julem og at Bjørn Bjørnsen gjennom sitt giftermål med henne kom til Julem?*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke den boka, Egil! Mye som står på ønskelista.Ved dåp på Gjulem i 1735 er det 2 menn med navn Bjørn. Den ene er faren korporalen Bjørn Bjørnsen gift med Kirsti Tostensdatter. Dette paret får en datter Mari i 1739 og de er nå flyttet til Ringsby. I 1738 gravlegges Bjørn Aslaksen fra Gjulem, 60 år gammel. Det er nærliggende å tro at han er identisk med fadderen Maris mann Bjørn på Gjulem i 1735. Mannen var i fruktbar alder og han kan være far til noen av barna som fødes på Gjulem i 1720-og 30-årene. Jeg har tenkt at han er far til Maria og kanskje Pernille. Se innlegg 19. Mari og Maria er såpass like navn, at det ikke er vanlig i samme søskenflokk. Det kan være bevisst av kirkefører at det er skrevet Bjørn Bjørnson og Bjørn corporal om den ene faren. Og Bjørn Gjulem om den andre slik som ved Pernilles dåp 1723 og Marias dåp 1726. Mellom Ole sept 1722 og Pernille aug 1723 er det knappere tid enn det pleide være i de dager. Men alt er mulig. Christens dåp 1735 med faddere nederst venstreKildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 1 (1722-1740), Kronologisk liste 1735, side 42. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på samme gode behandling som du fikk, Rigmor. Jeg har forresten vært i kontakt med dem en gang selv med godt resultat.Jeg tror Bjørn Aslaksen er for ung til å være korporal Bjørn Bjørnsens far. Bjørn Bjørnsen Bøen som begraves 1.januar 1746, 79 år gammel (f.omkr.1667) innlegg 35, er en bedre kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonhenvendelsen min ble hyggelig mottatt og de har lett i dag, og fortsetter! De kunne ikke gi meg altfor store forventninger om at det er mulig å finne foreldrene til Maria Bjørnsdatter og Peder Nilsen. Jeg håper det finnes SKIFTER på Korumskogen, Tue eller Gjulem som kan fastslå noe.Dette at Peder Nilsen er DRAGON i 1755 kan også være en kilde for bostedsbestemmelse. Han må vel ha kommet inn som dragon rett etter konfirmasjonen. Hvis det er rett at han er konfirmert i 1745, antar jeg det har skjedd da eller et par år seinere.Egil hadde funnet ut at Stemme var dragonkvarter, og Maria og Peders ene forlover er derfra.Er det noen som har kikket litt i andre prestegjeld etter Peder Nilsens dåp? Eidsberg og Varteig i Tune er kanskje nærmest å søke i? Skiptvet for den saks skyld.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Vigdis :o)Så hyggelig at du fikk en hyggelig mottagelse. Vi får håpe det kan by på en overraskelse.Jeg har prøvd å lete etter dødsfallet til Bjørn Bjørnsen og Kirsti Tollefsdatter idag fra 1745-1774, men fant ingen av de. (Jeg kan da vel ikke være såååå veldig langt unna nå)Jeg tror kanskje det er broren Nils Bjørnsen jeg fant som døde 61 år gammel i 1767. (bostedet forstår jeg ikke) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5&idx_id=5&uid=ny&idx_side=-120>LenkeDen eneste Bjørn jeg har funnet (foruten han vi har fra før i 1746) i disse årene var en Bjørn Rustaden som døde 86 år gammel i 1773: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Vigdis :o)Så hyggelig at du fikk en hyggelig mottagelse. Vi får håpe det kan by på en overraskelse.Jeg har prøvd å lete etter dødsfallet til Bjørn Bjørnsen og Kirsti Tollefsdatter idag fra 1745-1774, men fant ingen av de. (Jeg kan da vel ikke være såååå veldig langt unna nå)Jeg tror kanskje det er broren Nils Bjørnsen jeg fant som døde 61 år gammel i 1767. (bostedet forstår jeg ikke) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5&idx_id=5&uid=ny&idx_side=-120>LenkeDen eneste Bjørn jeg har funnet (foruten han vi har fra før i 1746) i disse årene var en Bjørn Rustaden som døde 86 år gammel i 1773: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jobbes det godt, skjønner jeg, Rigmor! :DHvis du ikke finner Bjørn B. og Kirsti Tostensdatter har de nok flyttet. Jeg har også tittet men ikke systematisk.Jeg har prøvd å finne Bjørn Aslaksen Gjulems kone Mari begravet eller oppattgift, men det er svært vanskelig da det ikke sto farsnavnet i fadderlista for Christens dåp 1735. Som du skjønner har jeg satt to alternativer for foreldre når vi snakker innen Rakkestad. Det taler da for Bjørn Aslaksen og Mari, at Marias og Peders eldste datter kalles Mari i 1757! Og ikke Kirsti.Nils Bjørnsen døde på Herre-Fosser. Jeg har observert ham tidligere på Sverstad. Han var jo korporal etter at Bjørn gikk ut av rekkene. Kanskje en korporalslekt?Dessverre mangler gjulemsidene i det aktuelle panteregisteret.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Rustaden begravet må være identisk med nr 1 i mitt oppsett over fedre med navn BJØRN i Rakkestads første kirkebok. Innlegg 19.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med disse Bjørn'ene?? Her er Mari Bjørn Gjulems fadder igjen 19. april. Uten farsnavn, dessverre. Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 1 (1722-1740), Kronologisk liste 1735, side 43. Permanent sidelenke: LenkeDe ande fadderne er Bjørn Bjørnsen på Juulem, Hans Bjørnsen på Juulem, Gunild Nils Østbyes og Mari Nilsdatter på Østbye. Litt pussig med Hans, jeg trodde han var sersjant på Fladeby.Jeg har forresten ikke fått noen tilbakemelding på om Maria og Mari er i samme søskenflokk eller i to. :D Godt vi er flere som jakter! Moren i denne dåpen er en Sidsel TOSTENSDATTER, Rigmor. Kan det være søster til KIRSTI?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 Hans Bjørnsen ser jeg: s 41 i første kirkebok, 30 jan 1735, sersjant Hans Bjørnsen og Else Olsdatter døper en sønn i Degernes.18 okt 1735 troloves s 42 Hans Bjørnsen og Ingebor Rasmusdtr i R. Forlovere Gutte Lund? og Bjørn Bjørnsen på Gjulem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :o)Jo Sidsel kan vel godt tenkes å være en søster av Kirsten. Ser du på venstre siden som du linker til (59), så døper Pernille Bjørnsdatter (Bjørn Bjørnsens søster?) og hennes mann Jacob Olsen på Fosser datteren Anne.Litt lenger ned på venstre side er Jacob Olsen på Fosser fadder til Tosten Tostensen og Marte Tostensdtr. datter Berte.Tror kanskje det kan være enken Kirsti Tostensdatter jeg fant som død 82 år, grl. nyttår 1882: Permanent sidelenke: LenkeDa må jeg jo ha oversett Bjørn i min leting, hvis denne K. Tostensd. er den rette.En annen ting jeg har tenkt litt på, er at Korporal BB og kona Kirsti forlater Julem omtrent samtidig med at Bjørn Aslaksen på Julem dør i 1738. Hva kan grunnen være til det tro? Korporal BB og kona Kirsti har jo da hatt tilhold på Julem i minst 17 år!Kan Bjørn Bjørnsen Bøen som døde 79 år gammel 1.januar 1746, ha hatt en kone Mari?Var Bjørn Bjørnsen Bøen f. omkr.1666-1667 far til 1) Pernille (f. omkr 1686-1687) Trolovet 8.Trin 1722 med Jacob Olsen på Fosser.2) Korporal Bjørn (f. omkr. 1692) Trolovet 2.august 1722/gift 23.desember 1722 med Kirsti Tostensdtr. (f. omkr. 1700)3) Ragnhild (f. omkr. 1694)Trolovet 6.september 1722 med Knud Evensen4) Hans (f. omkr. 1697- d.10.april 1771) Trolovet 18.oktober 1735 med Ingeborg Rasmusdatter5) Ole (f. omkr. 1703-1706)6) Nils (f. omkr. 1706 - d. 1767Kan den Mari som nevnes til Julem ha vært en Bjørnsdatter og en søster av de ovenfor nevnte, eller betegnes hun som Mari Bjørns Julem? (Kone til Bj. Aslaksen)Bare noen tanker fra min side :-))Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hei Rigmor!I den siste dåpen er det en fadder OLE TOSTENSEN på Østre Grøtvedt. Bjørn korporal har en sønn Ole i 1722.I den først dåpen du nevner er det en AMBIØR BIØRNSDATTER bosatt på Store Fosser. Jeg vet ikke om PERNILLE og AMBIØR er døtre til Bjørn Bjørnsen på Bøen. En indikasjon er at korporal BB får en datter Pernille i 1723, se (19). Det er så synd at det ikke er fadderlister før 1735. Men er det ikke en Pernille Bjørnsdatter til, nemlig hun som får et uekte barn Ragnild 10 okt 1730? Jacob Olsen og Pernille Bjørnsdatter har jeg denne listen på: Berte 1723, Iver 1727, Anders 1729, Marte 1732, Anne 1735.Fadderen Mari er skrevet som Bjørn Gjulems hustru, og vi har grunn til å tro at denne er Bjørn Aslaksen som dør i 1738. Vi kan ikke utelukke at Mari KAN være en BJØRNSsdatter, evt. en TOSTENSdatter.Kirsti Tostensdatter dør på Holløs. Alderen passer godt.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ute i hagen også med den andre lidenskapen min. Det er mye stoff vi finner fram, vanskelig å kommentere alt. Men ØSTBY kan det være lettere å finne notater derfra?Jeg hadde lenge en mistanke om at fadder GUNNILD gift med Nils ØSTBY, er en BIØRNSDATTER. Hun er fadder for christen Bjørnsen 1735 og for Clemmet Torsøn og Sidsel Tostensdatter. Men hun er også fadder for Bendt i R., 21 des 1735, og her står hun som Bjørnsdatter.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 1 (1722-1740), Kronologisk liste 1736, side 48. Permanent sidelenke: LenkeGunnild Bjørnsdatter og Nils Østbys vielse og barn finnes ikke i den første kirkeboka som døpte eller konfirmerte. Det er grunne til å tro at hun er et av de eldste barna til Bjørn Bjørnsen Bøen, født kanskje før 1700. Hun har døtrene Kirsti, Mari og Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1723-matrikkelen!!Den har oppsitternes navn, kanskje også husmennenes. Da kunne vi få flere opplysninger om Bjørn Aslaksen og Bjørn Bjørnsen på Gjulem. (jeg har den ikke selv.)Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Vigdis :o)Åh, det høres godt ut å kunne holde på i hagen. Det har jeg også gjort i alle år, men nå har sykdom satt en stopper for det desverre.Gubben pleide å si at alle pengene vi har står plantet i jorda, du er gal :-) Det er han som har måttet overta her, mens jeg nyter sola og fuglekvitter.1723 matrikkelen har ikke jeg, men det har kanskje muligens noen av de som har Østfold som sitt felt på DIS.Det blir mange Bjørnsdøtre og Bjørner å holde styr på. De har jo kommet ut av hiet nå :-)Jeg har funnet en del Bjørn/døtre som giftes i det aktuelle tidsrommet. Noen av disse tilhører sikkert Rustad Bjørn.Jeg skal ta meg tid til å skrive dem ned, så kan du jo se om du får noe ut av det.Kos deg i hagen!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er det jeg har funnet:GRO B. g. 30.juni 1726 med Erik MichelsenBERTE B. g. 25.januar 1730 med Ole Gundersen Berg fra EidsbergRAGNHILD B. g. 29.oktober 1732 med Jørgen OlsenANNE B. g. 19.januar 1734 med Tambur Rasmus JonsenMARGRETE B. g. 15.juni 1734 med Jacob HenriksenBIRTE B. g.13.juni 1737 med Peder AndersenRAGNHILD B. g. 28.noember 1738 med Torger NilsenRAGNHILD B. g. 26.desember 1738 med Jørgen NilsenANNE B. g. 24.september 1739 med Dragon Anders PedersenSå fant jeg ei SIRI B. fra Julem, som døde 66 år gammel i 1746: Permanent sidelenke: Lenke*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bjørner ute av hiet, god den, Rigmor! :)) Mens vi venter på svar fra lokalsamlingen, legger jeg inn skjøtet fra 1773, da Peder Nilsen og Maria Bjørnsdatter kjøpte halve Revelsby. Jeg får prøve å dele det opp for det ble altfor vidt.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Vigdis :o)Du nevnte i et tidligere innlegg at du trodde Hans Bjørnsen holdt til på Fladeby, og det tror jeg jammen du kan ha rett i og det kan synes som om jeg får inn han i slektstreet mitt også. Jeg ble gående og tenke litt på navnet Fladeby, og jo da jeg hadde skrevet inn en sersjant Hans Fladeby gift med Else Olsdatter, som foreldre til Siri Hansdatter Fladeby dpt. 18.april 1723 i Degernes.Siri ble gift 13.oktober 1746 med Johannes Hansen Sveen. Det hadde jo vært veldig moro da om dette stemte, i.o.m. at jeg føler at jeg er i startgropa med alt på nytt igjen.Utenom det har ikke helgen hatt så mye tid til overs for å studere tingene noe nærmere. Teksten du har lagt inn blir dessverre for liten og tett til at jeg klarer å lese det som står i skjøtet.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid godt med litt bonusstoff! :DHer er lenke til den aktuelle panteboka. Kildeinformasjon: Gammel arkivreferanse: 3a, Sted: Rakkestad sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO Merknader: Permanent bildelenke: LenkeVigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.