Gå til innhold
Arkivverket

[#69150] Andreas Anderssen f. 1843/44 i Eivindvik


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Andreas Anderssen (f. 1843 eller 1844) og Helena Johannesdtr (f. 04.10.1849), begge fra Eivindvik i Sogn, kom til Skarstein på Andøya i 1882. Jeg har heile historia deres etter 1882, men mangler to opplysninger til bruk i gårds- og slektshistoria:1. Hvem var foreldrene til Andreas - Anders Hanssen/Brita Korneliusdtr eller Anders Johannessen/Johanne Johannesdtr (evt. andre)? NB: Jeg har foreldrene til Helena.2. Når og hvor gifta Andreas og Helena seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er vel vigselen Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 23 (1870-1880), Ekteviede 1878, side 194. Permanent sidelenke: Lenke.Andreas er født i 1843 og faren er Anders Hansen.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Dåpen nr 23 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 20 (1837-1847), Fødte og døpte menn 1844, side 41. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Fint - takk! Og du er sikker på at dette er den rette Anders? (Jeg må være sikker, siden dette skal på trykk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Andreas Andersson var fødd på Lågøy der foreldra var husmannsfolk utan plass på den tid. I 1865 budde dei som fiskarar på Steinsundholmen i same prestegjeld.Helena sine foreldre var busette som plassfolk på plasset Sluppen under garden Tveranger. Helena og Andreas er såleis typiske eksempel på kven det var som reiste frå Solund og nordover på slutten av 1800-talet: søner og døtre av plassfolk og fiskarar. Alf Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk for opplysningene! De blei husmenn også på Skarstein, men etter at Andreas døde i 1911, fikk Helena fradelt plassen som eget bruk. Et oldebarn eier den i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.