Gå til innhold
Arkivverket

[#69242] Hans Amundsen . Gausdal.


Gjest Arild Rennemo
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Rennemo

Har fått et innspill fra en historiker som har sett litt på saken og han sier at det som står under anmerkninger ved siden av fødselen til Hans Amundsen i kirkeboka:Sold.L.No3 betyr at Amund Amundsen er soldat og at Hans er Amunds 3 barn utenfor ekteskap, og så ser det ut til at alle faddere er fra Randi Pedersdatter sin side. Bare til orientering til de som har intresse. Må prøve og finne de andre to barna. kan være noen flere opplysninger der.Hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Roger Mollan-Olafsen

HeiDenne diskusjonstråden som gikk i 2009 har gitt meg verdifull informasjon. Her har jeg funnet Hans Amundsen - faren til min tipp oldemor; Thale Hansdatter født på Dalberget (1850). Hun var gift med Johannes Larsen (1820), Værran, NordTrøndelag. At jeg i tillegg fant et bilde av Hans Amundsen er jo utrolig.Tusen takk.

bilete9872.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Uten at jeg har lest nøye gjennom alle innlegg i dette tema nå kom jeg på at det er en plass som heter Hessenget i Gausdal, langt nord i det som var Vestre Gausdal kommune inntil kommunesammenslåingen. Er ikke så lokalkjent som jeg gjerne skulle vært men jeg tror Hessenget er i samme område som Gompholen, det kan være at det ble skrevet Hesseng om plassen før i tiden.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Rennemo

Fint at temaet kommer frem igjen med nye innspill. Jobber med denne saken i perioder, men er ikke kommet noen vei.Til Roger.Thale var søster til min oldefar Rasinius Hansen født 1856. Andre søsken var:Olaus. Født 1843 Andreas. Født 1845 Caroline. Født 1848. Gift med Hågen Olsen fra Sunndalen.Er intresert i opplysninger om Thale og hennes etterkommere. De opplysningene jeg har om henne er at hun var gift med Johannes Larsen og at hun skulle ha reist til Amerika i 1890 når hun ble enke. Stemmer det? Har du opplysninger om de andre søskene?Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Mollan-Olafsen

HeiJeg står også fast - derfor har jeg lagt ut informasjon om Thale Hansdatter i en etterlysning på Slektsforum; LenkeHun er min tipp oldermor og hennes sønn, Rafael Nelius, f. 1878 i Verran (min oldefar) har jeg kartlagt i en viss grad.Du kan sende meg en e-post (post@mollan-olafsen.net), så skal jeg videreformidle mer informasjon om Rafael Nelius og hans familier.Jeg er også interessert i informasjon om Thales familie og forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Nina Berg

Ja ha nå er Mollan også dukket opp her ja. Fler og fler i ¨slekta.Jeg er fra samme linja som Arild.Så du er etter tante Thale som bestemor nevnte fra sin barndom.Hehe en søt liten historie.Ja jeg har også søkt etter Thales utvandring,uten å finne den.Pussig om hun dro.Men du er jo av hennes linje Roger.Vet ikke de om hun virkelig dro?Hadde vært artig og visst hvor hun ble av.Ja du vet vel at mora var fra Fron og Hundorp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

haha. Så 'tante Thale' var en liten luring.Tenkte meg det så jeg sjekka Trondheim nøye.Vigde i Ila kirke Tronheim(Der jeg ble konfirmert) 23/12 1890. Brud Thale Hansdtr.Moldaunet Verran.f. 1850. Brudgom Dagarb.Hans Olsen Holen f.1844. Næsset.Bustad.Ilen.Deres Fedre:Hans Amundsen Dalberget og Ole Hansen Holen.Grei liten julegave :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja ha, Jeg fant jeg fant.Men så klarte hun jaggu meg å forsvinne totalt igjenn.Enda så mange søkbare kilder det er i Trondheim.Men de adressebøkene, klarte jeg ikke å bruke. Så om noen gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Mollan-Olafsen

HeiSå flott, jeg har lett ganske mye etter Thale Hansdatter. Dette er jo virkelig gode nyheter :-)Tusen takk for hjelpen Nina - hvis du har mer informasjon om 'tante Thale', så setter jeg stor pris på alt du kan bidra med.Da kan jeg grave videre i den delen av slekta.Igjen, tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Mollan-Olafsen

Hei igjenRart, hun står oppført som utflyttet til Amerika i en eller annen kirkebok 1. april 1890, samtidig som hun gifter seg 23. desember 1890 i Ila kirke, Trondheim.Er det noe jeg har gått glipp av her?//Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja, akkurat en liten luring.1.april en aprilsnarr??? Ikke sikkert hun ville at bygdefolket skulle vite at hun tenkte på nytt giftemål.???Kirkeboka var Ytterøy Værran.Men hvor har de gjemt seg etter giftemålet. Søkt alle baser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild rennemo

Har hvert inne på samme tanke selv. Har aldri greid å fiine henne i noen emigrantlister. Kanskje hun ombestemte seg før hun gikk ombord i båten.MVH.Arild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Mollan-Olafsen

Nina,utfordringen min er at denne delen av slekten er totalt ukjent. Ingen har snakket om Thale og Johannes, mine tippoldeforeldre. Jeg vet at hun hadde 2 sønner, den ene, Rafael kjenner jeg til. Men, om han kjente sin mor vet jeg faktisk ikke. Rafael ble sendt til Rindalen (Møre og Romsdal), der han ble konfirmerte i 1892. Hans siste gjenlevende datter vet ikke noe. Anton Olaf Pedersen har ingen i familien hørt om, inntil han dukket opp i opplysninger fra DIS Forum.Derfor er dette ekstra spennende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Mollan-Olafsen

Fra Stjørdal Historielag og Kjell Erik Pettersson har jeg fått følgende informasjon;I Stjørdalsboka bind 2 del II står følgende om Vestre Bjørkli gnr gnr 113/bnr 3:Benjamin Johansen Forbordsplass (Skatval) f. 16/2-1866 kjøpte eiendommen i 1901. Gift 29/4 1887 med Anne Johansdatter Skei (Langstein) f. 17/9-1865. De får en rekke barn mellom 1887 og 1909.Gården er en husmannsplass under hovedbølet Ree. Kan dessverre ikke finne noen spor etter familien du etterlyser. De har nok flyttet omkring år 1900 da nye overtar bruket i 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei, Du kan ha snubla over noe Anne.Har sjekka fødde i Værran,Før og etter 1850. Fant to Thale begge født 1850.Men rart skulle være at begge ble gift med en Hans Olsen. Hans i Trondheim ble også født i 1844.Og Holan er veldig likt Hoel.Hans i Tronheim ble født i Næss.Er mange steder,men mye brukt i Møre og Romsdal.Der Bjørkli-Hans ble født.Da var de altså flyttet ca. 1900.Men ifølge kirkeboka der,døde hans som gift mann i 1912.Altså bodde de i samme område ihvertfall til 1912.Står navn på boplass da han døde,men jeg kan ikke tyde det.Det skulle vi ha visst,Jeg sjekka kirkeboka der etter 1912 og helt fram så langt det gikk. Fant ingen Thale gift,død,eller flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Rennemo

Har kikket i DIS sitt register over gravminner i Norge. Kan ikke finne noe der. Får håpe det dukker opp noe om 26 dager og 4 timer.Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Værnes i nedre Stjørdal 1880- 1895 Innflyttet 1893 fra Næsset?? Hans Olsen Holen f 1844 og Thale Hansdtr. f.1848. Til Bjerkli- Viet 23/12 1890 Ilen-Så her er beviset på at det er den rette Thale.Giftemålet stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det er vel lurt nå og låne Stjørdalsboka på bibloteket.Om de ikke står lengre under Bjerkli,står de vel på gården de flyttet til etter 1900.Altså bostedet som står oppført ved hans Olsens død.Kansje Thale ble veldig gammel og døde etter kirkeboka på nett slutter?Kansje finnes en lokal slektsforsker der også.Merker meg at gutten til Thale kom til Møre.Kansje hun også en stund?Iallefall finner hun en mann derfra.Det ble mange kansje her :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.