Gå til innhold
Arkivverket

[#69321] Frits Waldemar Andreassen Vadsø, Finnmark


Gjest Torleif Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Berg

Mine opplysninger om Frits Waldemar Andreassen er noe mangelfulle, men trolig er han født i Vadsø 1875. Er ikke i stand til å finne han i folketelling eller kirkebok. Noen som har opplysninger om hans foreldre og identitet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Her er en kandidat som blir far til Sigurd Olaf nr 6Kildeinformasjon: Troms fylke, Kvæfjord, Ministerialbok nr. 6 (1895-1914), Fødte og døpte 1899, side 31. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=206&idx_id=206&uid=ny&idx_side=-34>LenkeMye tyder på at dette er samme gutten i FT1900Lenke og Sigurds mor i 1907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ang. lenka du la inn Liv-Inger: eg _visste_ at eg hadde sett noko om dette namnet før! Men korleis i alle dagar fann du det igjen (hadde du det i 'korga' di?), eg prøvde, men utan hell :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er den same som eg har i (2) Sonen heitte Oluf Peder Waldemar..Eg trur nok heller at det er ein danske som har vore 'på ferde' :-)) ref. tema 68103, som du viser til.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Dette er nok en problemstilling som ikke kan løses ut fra kilder tilgjengelig på nettet. En kan imidlertid fundere litt over hvem som mest sannsynlig er faren til Sigurd Olaf, og da tror jeg nok O P Waldemar Andreassen fra Vadsø er en klar førstekandidat.De opplysninger som er tilgjengelig om faren skriver seg fra dåpen til Sigurd Olaf:1. Han var løskarl2. Han het Frits Valdemar Andreassen3. Han var fra Vadsø4. Han var født i 1875Av disse opplysningene, så passer ca 90% på Oluf Peder Valdemar Andreassen fra Vadsø. I tillegg så er det ganske stor sannsynlighet for at han kan ha vært i nærheten Kvæfjord på den tid unnfangelsen skjedde. Ved FT-1900 er han registrert på Ekkerøy, men som midlertidig fraværende (Ålesund): [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f02029&gardpostnr=75&personpostnr=461&merk=461#ovre>Lenke Det er vel ganske sikkert samme person som er registrert i Volda ved samme folketelling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Takk til alle som har involver seg i denne problemstillingen. Etter å ha gått gjennom alle svarene tror jeg at det synspunkt Odd Villy i innlegg nr. 9 gir er det sannsynlig riktige.For øvrig henviser jeg til tema nr. 68103 her i Brukerforumet hvor det er spørsmål etter de samme personene.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Jeg leter fortsatt etter Frits Valdemar Andreassen. Har lett i flere forskjellige kirkebøker uten hell. Viser til innlegg nr.7 som har lenke til folketelling for Nord-Varanger kommune. Det er en kommune som ikke eksisterer i dag, men som antakelig er identiske med Vadsø kommune og Vardø kommune.Nevnte folketelling viser ekteparet Paul Andersen og Grethe Koutojærvi. Deres barn er Alfa Paulsdatter født 1867 og Valdemar Paulsen født 1875. Familiens bosted er Solnæs (Solnes). Et sted som ligger ca. 10 km. øst for Vadsø. Paul Andersen og Grethe Koutojærvi finner jeg gift 22 sept 1867 i kirkebok for Vardø landsokn 1854-1880 på side 261. Deres datter Alfa finne jeg døpt 23 jul 1868 i samme kirkebok side 81 nr. 8. Kirkeboken viser at familien hadde bosted på Ekkerøy – like øst for Vadsø.Dessverre kan jeg ikke lage lenke til sidene i kirkeboken – noen som kan forklare hvordan det utføres ??Når det gjelder Valdemar Paulsen finne finner jeg ikke noe om hans dåp eller konfirmasjon. Jeg heller sterkt til at det er denne personen som er den jeg leter etter. Hvis noen har flere innspill tar jeg gjerne imot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Her ser du korleis du lagar lenke: Lenke lenke&nr=5&antinnlegg=17&startnr=&antall=&spraak=n#ankerLenke til dåpen til (O.P.=Oluf Peder)Valdemar Paulsen finn du i mitt innlegg (2) i denne debatten.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Og her finner du konfirmasjonen til Oluf Peder Valdemar Paulsen, som også jeg tror er den rette mannen LenkeHilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Og her finner du konfirmasjonen til Oluf Peder Valdemar Paulsen, som også jeg tror er den rette mannen LenkeHilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

For ordens skyld: Nord-Varanger kommune tilsvarte nokså nøyaktig dagens Vadsø kommune med unntak av Vadsø by (strakte seg fra og med Vestre Jakobselv i vest til og med Skallelv i øst).Hilsen Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.