Gå til innhold
Arkivverket

[#69442] oberst Huitfeldt gift med Inger Maria Moss


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det ser ut til at dette er junior og at han har fått seniors dødsdato! Vi må vel gå ut fra at senior ikke hadde hustru siden hun ikke er oppført i Enkekassen.Berit, hvor hos Ovenstad leser du at junior er død før 1823? Jeg kan ikke se det.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Her fant jeg noen skrifter som kanskje kan gi forklaringen http://home.online.no/~cfscheel/genindex.htm#menu'Huitfeldt-Kaas, H.J.: Efterretninger om Familien Huitfeldt - et ufuldendt arbeide. Kria. 1908. 157pp. [db].'og/eller 'Huitfeldt-Kaas, H.J.: Generalløjtnant Henrik Jørgen Huitfeldt og hans 2 Fruer, med en Stamtavle. 1-VI-1885 s. 214-45 og 1-VI-1885 s. 257-64. PHT. [A].'Og ' Huitfeldt-Kaas, Hartvig: De Huitfeldtske gravcapeller i Norge. 1883. [db].' eller'Huitfeldt-Kaas, Henrik J.: Den dansk-norske adelsslægt Huitfeldt. Særtr. DAA. Kbh. 1887. 23pp. [MH]'Vigdis, opplysningen fra Enkekassen er interessante. Jeg synes ikke det svekker kandidaturen til junior. Mulig sammenblanding av dødsdato heller ikke. Og 'senior' var aldri ved Nordenfjelske, det var derimot 'junior' !!!(Helt off case, Christine Charlotte Amalie Sibberns mor het også Huitfeldt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vigdis, jeg har ikke nevnt noen dødsdato på junior. Han fikk avskjed som major i 1814. Ergo så var han ikke oberst ved noe musketerkorps i 1823. Det alene burde vel vise at det er liten sjanse for at han kunne være barnefaren.Senior døde vel i 1835.Som du selv sier Leif, senior var aldri ved Nordenfjeldske, men derimot sjef for Akershusiske skarpskytterregiment. Og jeg vil anta at skarpskytterne besto av musketerer. Barnefaren var jo også ved Akershusiske musketerkorps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg finner ofte noe her: Lenke,10121,10124 (hele lenken inkl. 10124 må med).' 4beC.ALETTE DOROTHEA FUGLBERG, f.29.mars 1782 i Larvik, -død i Theatergaden i Christiania 29. Juni 1854: Enkefru Oberstinde Aletta Dorothea Huitfeldt fød Fuglberg, 72 aar - Alderdomssvaghed. Hun finnes ikke i folketellingen 1801, og har mulig oppholdt seg hos foreldrene i Frankrike. Gift 4. Juni 1815 i Tomb kapell med oberstløytnant NICOLAY FREDRICH REICHWEIN HUITFELDT, f.1758 på Kjølberg i Onsøy, -død 16.okt.1835 på Kongsvinger, 77 år gl.; sønn av kammerjunker Christopher Christian Huitfeldt til Kjølberg og hustru Else Cathrine Reihwein. Huitfeldt begynte sin miliære karriere i 1776 som sekondltn., ble 1788 premierløytnant, 1797 kaptein, 1807 major og 1813 oberstløytnant. I 1817 ble han kommandant på Konsvinger og i 1821 sluttelig oberst. Etter sin manns død var Alette Huiteldt bosatt med sin datter i Christiania. Ektefellene ble begge gravlagt på Kongsvinger. Datter:5abeC.HENRIETTE VILHELMINE CHRISTINE KAAS HUITFELDT, f.8.nov.1815 på Tomb, dåpskonfirmert 26.feb.1816 med faddere: Frue Statsraadinde Henriette Hermine Sommerhielm, frøken Else Amalia Sibbern,hr.Justice Raad Blom paa Moss, hr.krigsraad Sievers paa Trosvig og amtsfuldmægtig Jertz paa klosteret. Død ugift i København 15.mai 1884, 68 år gl. 'Her 'bekreftes' det at senior var gift. (Hustruens etternavn skrives Fuglberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Berit, jeg er enig med deg. Senior må ta på seg skylden for sidespranget i 1823. Han var da 65 år gammel. Jeg viser også til (22) hvor hans aner fremgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Vigdis, dåpen i 1823 har klart og tydelig Juel - ikke Juul. Jeg har en rekke Juel/Juell hos meg, men ingen som er i familie med Moss / Huitfeldt eller aner av dem. Men navnet er rikt representert i området, både med Lemmich Juell, Hagerup Juell og bare Juell. Det var ikke uvanlig den tid 'å ta et kjent navn', så jeg tror det er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her er det stor enighet nå om barnefader, og han var jo allerede i (7) min kandidat.i ft-1801 er han skrevet som Juul, så skrivemåten var nok ikke normert. Du har antakelig rett om bakgrunnen for navnevalget, Leif.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Interessante opplysninger du la inn i (29)), Leif. Rart at jeg ikke finner Alette Fuglberg i Enkekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her er vielsen til Aletha og F. Huitfeldt, nr 10, 1815Kildeinformasjon: Østfold fylke, Råde, Ministerialbok nr. 4 (1814-1830), Ekteviede 1816, side 384-385. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Begravelsen til Fredrik Huitfeldt 29. okt. 1835 på KOngsvingerKildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger, Ministerialbok nr. 7 (1826-1839), Døde og begravede 1835, side 358. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nicolai Fredrik Reichwein Huitfeldts dåp 18 des. 1758 i Onsøy kirke, av foreldre Else Reichwein og major Christopher Christian Huitfeldt til Kjølberg.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Onsøy, Ministerialbok nr. 1 (1733-1814), Fødte og døpte 1759, side 70. Permanent sidelenke: LenkeVigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Vigdis. Flott å få på plass detaljer. Da lenken i (34) ikke virket legger jeg den inn her : Lenke .(33) Jeg ser i nevnte link at Alette skrives Aletha, men det hjelper vel ikke til å finne henne i enkekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her har du FREDRIK W. O. JUELS KONFIRMASJON i Fredrikshald, nr 14 på denne siden. Mor er her skrevet for Jfr, det vil si jomfru Inger Marie Moss. Far oberst Fredrik Huitfeldt.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Klokkerbok nr. 3 (1834-1844), Konfirmerte 1838, side 224. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7419&idx_id=7419&uid=ny&idx_side=-220>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Her kommer Inger Marias begravelse Lenke død 20.7.1866, begr. 24.7.1866 i Fredrikshald. Ministerialbok nr. I 10 (1866-1877), Døde og begravede 1866, side 5.Her er det vel overstrøket enke og skrevet jomfru og Juul (i parantes) Moss .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Oppsummering:Inger Maria Moss 1782-1866 – eldste barn av gårdbruker og pottemaker Abraham Olsen Moss i Strøms, Odalen og Petronelle Agnete von Rummelhoff, fikk 25.12.1822 da hun var 40 år et uekte barn, Fredrik Vilhelm Oscar Juel med oberst Nicolai Frederik Reischwein Huitfeldt 1758-1835 – som da var 64 år. Det er to offiserer med det samme navn, hos Ovenstad benevnt senior og junior, men de er faktisk søskenbarn. Det er senior som er barnefaren.Han var på dette tidspunkt stasjonert som kommandant på Kongsvinger festning og ble 4.6.1815 gift med Aletha Dorothea Fuglberg 1782-1854. Hun var ikke med i ft1865 kanskje fordi hun oppholdt seg hos sine foreldre i Le Havre, Frankrike – Salomon Fuglberg 1749-1819 og Henriette Hermine Sørensdatter Schumacher. Da faren døde, kan det synes som om hun også var der, muligens for å avvikle hans forretninger.Inger Maria ble aldri gift, og flyttet trolig etter 1841 (ut fra barnebarnas dåp) til Fredrikshald og bosatte seg i samme gård som sønnen og hans barn og hvor også hennes yngste bror, toldbetjent Lauritz Heinrich Rummelhoff Moss 1802-1875, bodde. Sønnen og hans barn brukte alle navnet Juul (Juel).Obersten og Aletha fikk 8.11.1815 en datter, Henriette Vilhelmine Christine Kaas Huitfeldt. Hun døde ugift i Kjøbenhavn 15.5.1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.