Gå til innhold
Arkivverket

[#69613] Laurentze Charlotte Stenine Dahl - flere med samme navn


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Hei Grethe, Først, tusen takk for det store arbeidet du har lagt ned i denne saken. Det er svært nærme en løsning slik jeg ser det. Jeg har forsøkt å lage et slektskart basert på de opplysninger som er kommet frem her og har bare et par usikkerheter, kanskje fordi jeg overser noe som er fremkommet.Marie Saabye f. 1772 d. ?? er sentral og var altså først gift med Jan Lausen (Laursen) Koren Dahl? f. 1758? De hadde bl.a. sønnen Nils Saabye Dahl? f.1796. Marie ble i 1802 gift på ny (Jan var vel død da) med Claus Frimann Dahl f. 1774 død 1809. De hadde sønnen Johan Lausen Koren Dahl f.1803 d.1851, sogneprest som var far til Laurentze f. 1838 i Valle. Han var gift med Johanne (Hanne) Edvardine Søegaard f. 1803 gift 1829. Øvrige barn Ingeborg Birgitte 1835, Christian 1843, Claudine Marie 1841 - gift 1862. Marie og Claus hadde flere barn.Maries søster het Laurentze Charlotte Stenine Saabye f. ?? gift 1812 med Christopher Garman Dahl f. 1783 sønn av Cristopher Lerche Dahl og Wenche Garman. Christopher og Laurentze fikk sønnen Niels Saabye Dahl (skipsfører) f. 1821 gift med Birgitte Sønnichsen f. 1821 i Risør som fikk datteren Laurentze Charlotte Stenine Dahl f. 1850. Hun ble gift i 1870. Foreldrene til Niels fikk i 1813 datteren Wenche Garman.Jeg er fortsatt litt usikker på slektsforholdet mellom Jan Lausen Koren (Dahl), Christian Lerche Dahl og Claus Friman Dahl. Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jan (Johan) Lausen Koren d.e. var Marie Saabye første mann. Marie giftet seg på nytt med Claus Frimann Dahl og fikk sønnen Johan Lausen Koren Dahl i 1803.Christian Lerche Dahl var gift med Wenche Garmann (se innlegg 17). Christian Lerche Dahl var svigerfaren både til Marie Saabye, gift Dahl og Laurentze Charlotte Stenine Saabye, gift Dahl, i og med at Marie var gift med Christian Lerches sønn Claus Friman Dahl og Laurentze var gift med Christian Lerches andre sønn, Christopher Garman Dahl.To brødre Dahl født i Nedstrand var gift med hver sin søster Saabye.Jeg har ennå ikke fått klarhet i hvor Marie og Laurentze var født, men søk i FS - som alltid må sjekkes - har ført meg til Danmark... En registrering sier Nebbelund, Norway, men det tror jeg ikke noe særlig på:Maria Saabye Event(s): Birth: 24 JUN 1770 Nebbelund, , , Norway Christening: 28 JUN 1770 Nebbelund, , , Norway Death: 26 JUN 1818 , Hordaland, Norway Spouse: Claus Frimann Dahl Family Marriage: 08 MAR 1802 , Hordaland, Norway -----------------------------------------------------------Her er lenker til de andre innførslene i FS:[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700055639869&lds=1&region=6&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeogLenkeIfølge FS ble Marie første gang gift i 1788, Errindlev, Mariboe, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Folketellingen 1787 - Danmark - Errindslev, Maribo:Samtlige personer i husstandenMaribo, Fuglse, Errindlev, Errindlev Bye, , , FT-1787, B9266Niels Saabye 49 Gift Hosbonde Sogne-Præst Anna Sophia Brygmann 40 Gift Madmoder [Niels Saabye] Maria Saabye 17 Ugift deres Børn [Niels Saabye ogAnna Sophia Brygmann] Dorothea Margaretha Saabye 15 Ugift deres Børn [Niels Saabye og Anna Sophia Brygmann] Hans Saabye 12 Ugift deres Børn [Niels Saabye og Anna Sophia Brygmann] Johan Friderich Saabye 11 Ugift deres Børn [Niels Saabye og Anna Sophia Brygmann] Ane Magdalene Saabye 9 Ugift deres Børn [Niels Saabye og Anna Sophia Brygmann] Carl Gregorius Saabye 8 Ugift deres Børn [Niels Saabye og Anna Sophia Brygmann] Johan Georg Saabye 6 Ugift deres Børn [Niels Saabye og Anna Sophia Brygmann] Erica Elisabeth Johanne Saabye 2 Ugift deres Børn [Niels Saabye og Anna Sophia Brygmann]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Flott Grethe,Men, nå ser det ikke ut til at Laurentze Charlotte Stenine Saabye er søster til Marie (hvis hun da ikke var flyttet ut i 1787).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Både Marie og Laurentze døpte hver sin sønn Nils Saaby. I tillegg hadde Marie og Claus Friman Dahl en datter som het Anne Sophie Nicoline (se innlegg 24) - hun kan muligens være oppkalt etter sin danske mormor, Anna Sophia Brygmann.Skal vi tro FS, ble altså Marie gift med Johan Lausen Koren i sin hjemby i Danmark. På et eller annet tidspunkt må de så ha kommet til Norge, i alle fall var de kommet til Bergen da sønnen ble døpt i 1796. Det ser da ut til at Marie har tatt sin lillesøster Laurentze med seg, siden jeg har funnet henne som 11-åring i Bergen i 1801.Når jeg søker i Dansk Demografisk Database i f.t. 1801 for amt Mariebo og navn Saabye, finner jeg ikke Maria i husstanden, ei heller det som skal være lillesøster Laurentze.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg tror løsningen er det du er inne på Grethe, i (14). Stenine 11 år i 1801 faller utenfor 1787-tellingen i Danmark og forklarer også hvorfor 'Stenine' er i navnet senere.Laurentze Charlotte Stenine Saabye er da født ca 1790 og trolig fosterbarn hos søsteren og hennes mann i Bergen i 1801. Var faren da død ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg klarte å finne fram til kirkebøkene for Errindlev på nettet, og her er avskrift av dåpen til Laurentze Charlotte Stenine som bekrefter at hun var datteren til Nils Saabye og Anna Sophie Brygman:1789 Mandagen den 21 DecemberLAURENCE CHARLOTTE STENINE,Præsten her til Meenigheden Velærværdige Hr. Saabye og Kiereste,Anna Sophie Br¿gmanns DatterDet er visst noen tegn som er blitt litt merkelige her...Grethe Hendes hiemmedaab,her i Kirken Publicered, da Hun blev frembaaren af Sogne=Pr¾sten Hr. Balsl¿vs Kiereste fra Kettinge. Faddere: Hr. Lunn i Pr¾st i Houlebye,Studiosus Hr.Floor her i Pr¾ =stegaarden,Herrids Foged Klein i R¿dbye,Holl¾nder Rasmu= sen paa H¿ybyegaard,Jomfrue Dirichsen fra Fuglse Pr¾steg =gaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Heisan, der hoppet navnet mitt inn i selve teksten som starter med hennes hjemmedåp (se innlegg 32).Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nils Saabye var i live, 63 år gammel ved folketellingen 1801:Maribo, Fuglse, Errindlev, Errindløv Bye, , 1ste familie, FT-1801, B8830Niels Saabye 63 Gift Huusbonde Sognepræst Anna Sophie Brygmand 52 Gift Hans kone [Niels Saabye] Palle Saabye 33 Ugift Deres børn [Niels Saabye og Anna Sophie Brygmand] Johan Georg Saabye 20 Ugift Deres børn [Niels Saabye og Anna Sophie Brygmand] Erisha Elisabeth Saabye 16 Ugift Deres børn [Niels Saabye og Anna Sophie Brygmand] Edvard Saabye 14 Ugift Deres børn [Niels Saabye og Anna Sophie Brygmand] Niels Saneven Saaby 4 Ugift Huusbondens sønnes: [Niels Saabye og Anna Sophie Brygmand] Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Grethe, jeg er mektig imponert.Hele familien i flere ledd er kommet på plass takket være din innsikt og innsats.Tusen takk Grethe.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Sakset fra nettsiden (se innlegg 33)1788 Fredagen den 13 Junij Cop: Blev efter Kongelig Tilladelse Viet her i Errindlev Kirke, Velædle og Velfornemme unge Person, Hr. Johan Lows¿n Koren til Dydædle og dysirede Jomfrue Marie Saabye. Taget til Norge og skal Boe i Bergen.Da bekrefter kirkeboka at paret dro til Bergen.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Bra link i (33). Jeg bruker Firefox og der søker jeg lett i websider og fant div dåp på Saabye-barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her fant jeg faktisk konfirmasjonen til Marie Saabyes første mann - Johan Lawson Koren i Domkirken i Bergen i 1773 LenkeHan var sønn av krigsråd Koren. Det pussige er at det innført en Johan Koren, 15 år, like etter, som også sies å være sønn av Krigsråd Koren. Skal sjekke mot den skannede kirkeboka.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det stemmer med den skannede kirkeboka, se til høyre - Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 4 (1763-1820), Konfirmerte 1772-1774, side 7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8636&idx_id=8636&idx_listetype=kf&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er dåpen til JOhan, sønn av krigsråd Koren i 1758. Det skulle vel være gutten som var 15 år ved konfirmasjonen i 1773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når jeg ser på de skannede kirkebøkene for Domkirken, virker det som årene 1751-1757 for fødte og døpte mangler... I så fall må vi vel slå oss til ro med at Johan Lausen Koren er født omkring 1757 og er sønn av krigsråd Claus Wilhelm Koren og Anna Marie Poggenberg Randulf (se innlegg 40). Her er foreldrenes giftermål i 1756 LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har vært borte i en Claus Koren 1657-1696 gift med Maren Arentz, men ser ingen sammenheng selv om han er født i Bergen. Dette blir ganske fjernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

På Familysearch ser det ut til at Johan og Claus brukes i annenhver generasjon i familien Koren. Claus f. 1657 (se forrige post) hadde en far som het Johan og en sønn Johan født i 1690. Dette er trolig far til krigsråd Claus Koren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Claus Wilhelm Koren ble døpt 29.11.1720 i Etne - av sin egen far - Hordaland fylke, Etne, Ministerialbok nr. A 1 (1715-1741), Kronologisk liste 1720, side 15. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8777&idx_id=8777&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaren til Claus Wilhelm var Jan Koren, som igjen var sønn av Claus Koren og Maren Pedersdatter Arentz. Jan Koren ble født 1 april 1690 i Kvinnherad, Hordaland og ble begravet 26 april 1742 i Valestrand, Stord. Jan Koren var sogneprest, Etne, fra 1713, sogneprest og prost, Stord, 1724, prost i Sunnhordland.Jan Koren giftet seg med Drude Marie Smed 3 oktober 1715 i Bergen. Drude ble født omkring 1695 i Bergen og ble begravet 25 april 1763 i Bergen.Et av barne i dette ekteskapet Claus Wilhelm Koren (døpt 29 november 1720 døpt i Gjerde, Hordaland - død 12 januar 1789 i Bergen. (se nettsiden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Interessant dette med Koren-slekten. Jeg bodde tidlig på 60-tallet på Korens pensjonat i Oslo. Lulla Koren som også skrev en bok om livet på pensjonatet, var nok en av etterkommerene, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.