Gå til innhold
Arkivverket

[#69651] Er det mulig å finne når Erik Eriksen fra Klakegg i Jølster ble født?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

I 1743 ble Lars Nilsen Nedrebø public absolveret: Lenke 'som havde beligget Borni Nilsdatter' - ble det barn av dette montro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

27) Erik og Synneve Klakegg hadde jo flere døtre og det er vel mulig at en av dem er mor til Erik Pedersen Befring, men hva sier bygdebøkene om Erik Pedersen Befrings opphav?Har sjekket gifte her på DA, men ingen Peder fra Befring som passer. Dersom bruden kommer fra Befring er det bare et par, men de blir gift i 1727 og det er vel kanskje for tidlig til å få en sønn som gifter seg i 1777: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=vi14311696&gardpostnr=186&personpostnr=362#nedre>Lenke Men kan ikke se at det paret har noen tilknytning til Erik og Synneve Klakegg.Blant døtrene så blir Anna gift med Absalon Ryg: LenkeAagote er interessant for hun blir gift med en Peder Vedeberg i 1735: Lenke Kanhende de er foreldra til Erik Pedersen.Marta blir gift med Anders Ingebrigtsen Myklebust: LenkeEli blir gift med Jakob Myklebust i Breim og de er da foreldra til Eriks kone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ser at noen har lagt inn på FS at Erik Pedersen Befring skal være f ca 1738 (d 1790) av foreldre Peder Pedersen Lunde og Agate Klakegg, men det må jo sjekkes i kirkebok da! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Døpt Peder Vedebergs barn kaldt Erik i august 1737 (helt til høgre litt under midten) En Ole Klakegg er blant fadderne! Hvem den Ole er, er en annen historie! Men dette ser da lovendes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

No vart eg litt forvirra - du skriv i (4) at Ågåte vart gift med Daniel Hansson Veiteberg - og i (28) at ho vart gift med Peder Veiteberg, kan du oppklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Blant fadderne er og Rakel Klakegg og det er jo søster til mora!32) Ja, det hadde jeg faktisk fått oppgidt for lenge siden, det må jo sjekkes, kanhende det er hennes andre mann? Men det skulle være ganske sikkert at det er hun som er gift med Peder og mor til Erik når vi nå ser at hennes søster rakel er blant fadderne og.Vi får tro at hun var enke da hun giftet seg med Daniel Hansen Dvergsdal i 1753 for da er hun satt som Agote Eriksdtr Veiteberg! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I følgje 1801 Lenke er både Ågåte og Daniel i 1. ekteskap, men det kan sjølvsagt vere feil. Det du legg fram her ser nokså overbevisande ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det hadde jeg og konstatert. Det er ikke første gang slikt skjer. Det værste var at jeg hadde dem allerede i min data, men hadde henne under Veiteberg og der ser jeg at hun var født på Klakegg!!Vi bør jo sjekke dødsfallet til Peder Pedersen Veiteberg før 1753 da.Peder Wedeberg får en datter Pernille i 1747 så da må han være død etter det: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1747, side 173-174. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11523&idx_id=11523&uid=ny&idx_side=-89>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Når det gjeld Katerina Jacobsdtr og Erik Pedersen er det tynt med opplysningar i BB Jølster. Men Erik Pedersen skal være frå Veiteberg. jf Peder Vedeberg i innlegg 28.Katerina blei seinare gift med Zakarias Sørensen Årdal.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her blir Daniel Hansen Dvergsdal og Agathe Eriksdtr Vetberg forlovet, her står det ikke at hun var 'pike': Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1752, side 28-29. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Niels Klakegg var nok den Nils Olsen Klakegg som dør 39 år gammel like under ekteskapet til Daniel og Agathe, dette bare for kuriositetens skyld: Permanent sidelenke: Lenke Han kan da være en sønn av Ola Olsen Klakegg som vi ikke har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk! Dette er ikke enkelt for meg å fnne utav. Daniel Hansen Veiteberg gifter seg med Aagaate Eriksdatter 1.1.1753 i Jølster. Jeg har henne også som ektemake til Peder Pedersen Veiteberg med 7 barn.Daniel var hennes første mann og Peder Pedersen Veiteberg som hennes andre mann. Men jeg har vært i sterk tvil om dette kan stemme. Hun hadde 7 barn med Daniel og 7 barn med Peder. Det må være et ellet annet som ikke stemmer her, eller.....?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

til innlegg 43Det kan sjå ut som om vi må inn i den gamle BB for Jølster for å finne svar på dette. Den eg har er det som sagt tynt i. Men det står at Erik Pedersen var frå Veiteberg, og til og med frå bruket Torestova.Under Torestova står det ingenting om nokon Peder eller Pedersen (men det kan det gjere i den gamle boka). Dei første opplysningane eg finn er at Hans Danielson Veiteberg sit med bruket i 1801. Han er fødd 1756 og dør 1831. Gift 1794 med Johanna Thorsdagt 1767-1817.Dette må vel då være son til Daniel Hansen Veiteberg.Det betyr at BB Jølster i alle fall koblar både Daniel og Peder til Veiteberg, men om Aagaate var gift meg begge, kjem det ikkje fram. Likevel er det vel einaste forklaringa på slektskapet som er omtalt tidlegare.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Her var det skjedd mye i døgnet som har gått siden jeg skrev innlegg 6 - jeg benytter likevel anledningen nå til å takke hjerteligst for svarene!Om Ola Erikson Klakegg sto det bare i BB for Jølster at han var 'busett ved Bergen' (7), men i Fanaboken finner vi ham på Øvre Birkeland br. 2 og 3.Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fra Rootsweb ID: I105617746 Aagote Eriksdtr. KLAKEGG Birth: 1713 in Skei i Joelster, S & F ;Norway Death: 1803 in Joelster, S & F , Norway, : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I ekteskapet med Daniel, som var det einaste eg hadde før denne tråden starta, men som er Ågåte sitt andre sjølv om tellinga i 1801 seier noko anna, har eg 3 born - Peder, oppgjeven til 50 år i 1801, men er gjerne berre 48, Hans, oppgjeven til 45 år i 1801, og Marte, oppgjeven til 44 år i 1801. Det kan kanskje ha vore eit til før Ågåte si biologiske klokke sa stopp, men fleire trur eg ikkje der kan vere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Aagothe Ericsdtr Weteberg døde 90 år gammel i 1803 (22/1): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1821), Kronologisk liste 1803, side 212-213. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11527&idx_id=11527&uid=ny&idx_side=-100>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Fødselsåret er nok regnet ut fra det, men hun var nok født i 1712 (høgre side, døpt 18/12-1712): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det er vel heller tvilsomt at hun/Aagothe Eriksdtr får 7 barn med Daniel Hansen for hun var jo ingen ungdom da hun ble gift andre gang!Jeg har ihvertfall en sønn Hans Danielsen gm Johanne Thorsdtr. Det beste er vel å holde seg til det som står i kirkebøkene, her står det jo tydelig at Daniel Hansen var fra Dvergsdal, han kan jo selvsagt bare ha arbeidet der da det ble forlovet og gifte.43) Ektemennene var nok i omvendt rekkefølge, Birger, du har lenke til ekteskapene i kirkebøkene over.42) De fikk et barn i 1750, som døde 14 dager gammel: Permanent sidelenke: LenkeMoren er introducert like over.I 1851, døper Peter Vedeberg en sønn Johannes (høgre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1751, side 10-11. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMoren er introducert neste side.Dvs at en eventuell Peder må være født før 1750 (ikke født etter farens død heller). Finner han heller ikke i 1749.Som sagt over, får de en datter Pernille i 1747 (# 35)Finner ingen barn i 1748 eller 1749, men det mangler visst noen sider:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er vel muligens far til Peder Pedersen Veiteberg som dør her (høgre side) Peder Olsen Vedeberg, 70 år gammel i 1735: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1735, side 46-47. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11523&idx_id=11523&uid=ny&idx_side=-25>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDe får en datter Christi i 1736: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1736, side 60-61. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeBlir hun gift i Fana? LenkeDa kan en vel tro at Peders mor het Christi. Finner ingen Peder gift før (her på DA), så jeg vil tro hans ekteskap med Aagot er det første.Eric 1737 har vi over i innlegg 30/31Anna i 1739: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1739, side 106-107. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSer at Aagothe (Ericdtr) Vedeberg er og fadder til flere barn.1740: Høgre side under 70, Peder Vedebergs barn kaldt Bendix Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1740, side 116-117. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan blir gift med Synneve Maarsdtr Søgnesand: LenkeDaniel i 1742: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1743, side 134-135. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan blir gift med Malene Samuelsdtr Veiteberg: LenkeSygneva 1744: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1744, side 152-153. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun blir gift med hans hansen Dvergsdal i 1765: Lenke En bror av stefaren??Pernille blir gift i Fana og ser det ut for: LenkeSå langt har jeg altså ikke funnet noen Peder, men det kan være plass mellom 1744 og 1747!Jeg lurer og på en Brithe Pedersdtr Veiteberg gm Elias Andersen Årdal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.