Gå til innhold
Arkivverket

[#69651] Er det mulig å finne når Erik Eriksen fra Klakegg i Jølster ble født?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Pernille og Erik Andersen får en sønn Anders i 1784: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=3627&personpostnr=3627#nedre>Lenke Han dør 6 dager gammel: LenkeDet er vel og deres sønn Anders som dør her, 1 år gammel: LenkeDet er vel og deres datter Aagotha Margreta som dør her 7 dager gammel i 1787: LenkeSå får de en ny Aagothe Margaretha i 1788: Lenke Hun ser ut til å ha 'overlevd'Peder i 1789: Lenke Død 3 mnd gammel: LenkeMartha i 1792: LenkeDød 18 uker gammel i 1792:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her fann eg Peder sjølv, gitt, i 1753, oppkalla etter mors fyrste mann. LenkeAlderen i 1801 er dermed eit par år feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, selvsagt! Jeg burde jo ha sett at han stod som Danielsen!!Vi ser ofte feil alder i ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ågåte sine born i 1. ekteskap har eg ikkje noko om, sidan det er denne tråden som har gjort meg merksam på at ho hadde ein ektemann før Daniel. Det var også derfor eg såg bort frå henne som mogeleg lenke til Erik Befring, fordi han var ein Pederson. Dermed har eg leita etter ein Peder som skulle vere son til Erik og Synnøve frå starten av denne tråden, og det var då altså aldeles feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Tel eg rett når eg i denne tråden har funne 9 born i ekteskapet mellom Ågåte og Peder - inklusive den namnlause som døydde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har funnet 9 barn med den navnløse og undres på om og Brite Pedersdtr Veiteberg (se innlegg 50) er deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Kjellaug nr. 51:Eg er litt usikker på om det er barna eller foreldra eller begge deler du ikkje har funne i FT 1801.I alle fall, her er Pernille og Eric i Fana 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11249&personpostnr=1439&merk=1439>Lenke Ser ingen barn der, og det burde det vel være, dersom nokon var i live i 1801?Her er Pernille død i 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Brite Pedersdtr er oppgjeven til 51 år i 1801 Lenke og bør dermed vere fødd rundt 1750 - der kan vere plass mellom Pernille og den namnlause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Litt meir om Brite Pedersdtr:I folketellinga 1801 har ho og Elias Andersson to born, Kristi og Malene. Kristi er døypt her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11527&idx_id=11527&uid=ny&idx_side=-17>Lenke - mor har rett nok fått patronymet Krispinusdtr. Ingen fadderar av interesse for oss, så vidt eg kan sjå.Malene er fødd på Sægrov i 1794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er noe som ikke stemmer. Pernille døde i 1833 på Løvås (I Fyllingsdalen). Det stemmer også med bygdeboken for Fana.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Innlegg 59 skal selvsagt være 1814 og ikke 1808 som jeg kom i skade for å skrive.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, dette var da merkelig, den Pernille som dør i 1808 er enke, men alderen passer fint med fødselen til Pernille Eriksdtr Veiteberg. Den andre, d. 1833, er vel 4 år for gammel. Men dersom det er den første, må det være feil Eric og siden hun står som enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

63 - ja, det er trongt for ei Brite. Men nokre av dei andre borna kjem 'tett som hagl', så.. På den andre sida, KAN det finnast to Peder Veiteberg? Mora sitt namn er ikkje med ved dåpane, heller ikkje faren sitt patronym. Frå Gloppen er ho truleg ikkje - den nærmaste Brite Pederdtr eg manglar der, er Brite Pederdtr Skrøppa, f.1744, og det er litt for gammalt det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I landsomfattende søk med alle variasjoner av navna, kommer jeg kun til et par på Vestlandet: Lenke Det må jo være de rette for de bor på Fyllingen.Kan det være at det er skrevet feil etternavn for en av disse to Pernillene? Det er nemlig en Pernille Andersdtr i Fana i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

66) Denne Brithe kan jo ha vært i tjeneste der da hun giftet seg. Ellers hadde vel en av døtrene hett Agathe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Kjellaug: Litt fort å gå i surr her. Du meiner nok Pernille Pedersdtr.Eg har søkt etter Pernille Pedersdtr i Fana FT 1801, men finn berre ei. Eg har søkt etter gravferd for Erich Andersen 1801-1808, men finn ingen.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

51) Her er dåpen til 1. Aagotha Margretha i 1787 (hun som døde noen dager gammel): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1787, side 201-202. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-103>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her er dåpen til 2. i 1788 (døpt 17. juni og!) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Fødte og døpte 1788, side 213-214. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

No køyrer vi to parallelle spørsmål her, men det skal gå bra viss vi har tunga i rett munn (!) -66 - ja, Brite burde ha ei dotter Ågåte før Kristi og Malene. Men ho kan ha eksistert og vere død før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Du verden! 'Det straumer på so eg knapt kan anda!' Så flott! HJertelig, hjertelig takk skal dere ha! Jeg må nok innrømme at umiddelbart så har eg lyst å synge: 'Nå går det rundt oppi hode til far!' Men jeg gir meg ikke! Jeg er enig med deg, Aase R. Sæther, at her trenges det virkelig å holde tunga rett i munnen. Peder Danielsen Veiteberg, f. 23.9.1753 ble gift i Manger, Hordaland den29.6.1803 med Magdeli Siursdatter fra Nore Taule. Men han ble gift28.6.1778 i Gloppen med Aagaathe Absalonsdatter, datter av Absalon Andersen Rygh og Anne Ericsdatter, Klakegg. Henne har jeg ikke notert fødselsdato på. Denne Peder har jeg notert som sønn av Daniel Hansen Veiteberg og Aagaathe Ericsdatter. Er det korrekt?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.