Gå til innhold
Arkivverket

[#69672] Nord-Norge


Gjest Evy Frantzsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Frantzsen

Jeg har vært med og lest på dette debatt forum i flere år nå, og jeg synes det er litt forunderlig at det ikke er mer som er lagt ut om Nord-Norge generelt, og de landsdelene som ble brent under krigen spesielt. Hvorfor? Når hele landsdelene Finnmark og deler av Troms ble brent må det jo finnes et nasjonalt ansvar for at nettopp disse områdene blir prioritert i forhold til dokumentasjon. Jeg synes det er lite og ingenting av dette som gjenspeiles i Digitalarkivet. Hvorfor? Er det fordi vi ikke har noe informasjon som kan legges ut - eller hva? De nordligste fylkene var av spesiell interesse under Danmark-Norge tiden, Er det slik at arkiver for denne perioden befinner seg i Danmark og ikke er tilgjengelige for oss i Norge som sådan?Og så undrer det meg at det ikke finnes mer fra Statsarkivet i Bergen om handel og viten i forhold til Nord-Norge som i all tid har levert varer til Bergen. I korthet så er det slik at jeg synes det er en ganske stor diskriminering i hva som legger ut på nett i forhold til nord/sør. Kan noen svare meg hvorfor?Mvh Evy Frantzsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Hvorfor det ikke er lagt ut mye infomasjon om Nord-Norge fra krigen kan jeg ikke svare deg på. Men at det er lagt ut så få kilder om Nord-Norge generelt, er jeg ikke enig i. Tenker da spesielt på FT 1875 som finnes for store deler av Nord-Norge, og har vært tilgjengelig i mange år. I de senere årene har det kommet til både digitale kirkebøker og tingbøker.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Etter mange år som bygdebokforfatter og flittig bruker av nettbaserte kilder støtter erfaringene mine langt på vei synspunktene til Evy. Men: Vi nordpå må nok sjøl bære en stor del av ansvaret for denne skeivheta. Vi kunne for eksempel gjort som fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, eller som andre regionale tiltak. Det mangler ikke på miljøer eller institusjoner i Nord-Norge med kapasitet til å gjøre noe tilsvarende, men så langt er det ikke blitt prioritert.For omlag et tiår siden prøvde jeg flere ganger å få kultursamarbeidet i min region (Vesterålen) til å bygge opp en nettbasert kulturdatabase med alle tilgjengelige kilder. Forslagene blei 'lagt på is for å modnes', og der ligger de fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.