Gå til innhold
Arkivverket

[#69858] Trondheim,Bjugn,Oslo slutten av 1800 beg av 1900


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Du store tid, dette var voldsomt! Ja, mysteriet er hvorfor Johan står som far ved Ane Ludevikkes vielse. Det står jo at hun er født i 1873, og ved fødselen heter faren Augustinus. Lurer på om ikke presten må ha dummet seg ut her.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Ja, den skulle jeg likt å se også. Skal sjekke med Statsarkivet om de har originalen, eller om den fortsatt befinner seg på prestekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg kan bekrefte at ved konfirmasjonen i 1888 er hun ført som Johansdatter. Opplysningen fikk jeg fra en venn som har registrert/er i ferd med å registrere kirkebøker for Bjugn. Da vet vi vel ikke hvem hennes mor var ?mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge tellingen 1900,og opplysninger ved vielsen i 1893,var Ane Ludvikke født i Stjørna i 1873.Faren skal ,ifølge vielsen,være Johan Olsen Dueskar Den Ane Ludvikke som ble født 6 okt 1873 er den eneste med dette navnet som er døpt i Bjugn og Stjørna dette året.Faren kalles Augustinus Pedersen Dueskar.Kanskje han og kona har tatt til seg Ane Ludvikke før hun ble døpt,og derfor står som 'foreldre' ved dåpen?Ane Ludvikke står som ektefødt barn.Augustinus og Elisabeth giftet seg 27 juni 1873.Kanskje Ane Ludvikke's mor er en søster av enten Augustinus eller Elisabeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Her er alt mulig, tror jeg.Hvordan kan man finne ut av det? Fins det bygdebøker fra dette området hvor det står om Dueskar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Gudmund Eide har skrevet gårdshistorie som omfatter Dueskar. Skal få sjekket den i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Boka sjekket - dessverre med samme opplysninger om Ane Ludvikke som kirkeboka og ingen andre opplysninger om familien enn det som er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Så foreldrene var de sammen som ved dåpen, Augustinus Pedersen og Elisabeth Thomasdatter? Det må jo være feil far ved vielsen. Jeg har ikke funnet foreldrene døde heller,slik at andre har adoptert henne.Hmm, jeg får se på alt på nytt igjen.... Tusen takk for all hjelp, dere er helt fantastiske. Jeg kommer tilbake hvis jeg kommer over noe som kaster lys over saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Augustinus Pedersen og Elisabeth Thomasdatter står det, ja. Nå er ikke noen av de 3 (?) barna 'fulgt opp' i gårdshistorien. Jeg undres også på hva/hvor 'feilen' er. Tenkte kanskje at Johan Olsen kunne hatt barn til dåpen samme dag slik at det hadde blitt forveksling, men det er ingen ting som tyder på det heller Augustinus Pedersen døde 08. aug. 1918 og Elisabet Tomasdatter 13. febr. 1932 iflg gårdshistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Tusen takk, da vet jeg når de døde.Så lenge jeg ikke finner noe annet, så fpr jeg bare gå ut fra at presten har skrevet feil ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Kanskje det kan finnes skifte etter Augustinus og Elisabet ? Der ville vel Ane L være nevnt om hun er deres datter. Synes det er merkelig at de står som foreldre ved dåpen og at Ane L bruker Johansdatter i alle sammenhenger senere.... (en mulighet er at hun er Johans datter, men at mora giftet seg med Augustinus før fødselen ?)mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Jeg lurer på en ting.....er det mulig at Augustinus og Elisabeth ble skilt, og Elisabeth giftet seg på nytt med Johan Olsen før Ane Ludevikkes konfirmasjon? Finnes det så gamle skilsmisseopptegnelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Augustinus er i alle fall gift ved dødsfallet: LenkeJeg har tilgang til kirkebokavskrift fra 1932 og skal se hva som står ved Elisabets dødsfall.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Elisabet bor i Dueskar ved dødsfallet, oppført som husmannsenke og hun døde av alderdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Ja, da ble de ikke skilt.... For å gjøre dette enda mer vanskelig, så er det funnet en flytteattest i noen gamle papirer, fra 1893, der står det pige Elisabeth Thomasdatter og Ungkar Johan Olsen ..... Det må da være en sammenblanding av personer med like navn her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Jeg har funnet to søsken til Ane Ludevikke. Det er Peder Elias f. 5-9-1875 og Elen Jørgine f. 12-11-1880. Augustinus og Elisabeth er foreldre.Er det mulig å få sjekket hva som står på konfirmasjonen til disse, i hendholdsvis 1890 og 1895?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Hva med å sjekke FT 1875? Her bør vel Ane Ludvikka stå sammen med foreldrene?Den finnes ikke på nett ennå, men hvis ingen har tilgang til FT på mikrofilm o.l så kan du ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim, eller at noen som leser dette kan slå opp for deg.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Ja, det er jo en ide.Men jeg er også interessert i å se om Augustinus står som far ved konfirmasjonen til Anes søsken, eller om Johan Olsen har sneket seg inn der også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.