Gå til innhold
Arkivverket

[#69990] Aner til Inger Bergitte Henriksen f 1851 Klubelv, Skjervøy,Troms


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Det må være Denne Henrik Martin Jonathansen som er født i 1855 som må være den riktige personen i dette tilfelle.Jeg kan ikke skjønne noe annet. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Det er noen med tilnærmet likt navn, så det blir ikke enkelt.Det er sprik i årstall.Vi får se hva det blir til. Det som helt sikkert stemmer er jo giftermålet til Henrik Jonathansen og Ragnhild Mathisdatter.Jeg vet jo ikke noe om denne Jonas Salomonsen og Marit Mathisdatter.Antagelig er det vel flere med navnet Henrik,som muligens har en far som heter Jonas.Om noen der ute vet noe mer om disse så venter jeg på evt en konklusjon på hvor resten av disse kommer i fra. Jeg vet ikke om befolkningen i området rundt Skjervøy og Kvænangen kom i fra både Norsk/Svensk/Finsk talende i tidligere tider.Jeg vil tro at det er slik at det er sjøsameavstamming i dette området også uten å trekke noen konklusjon på noe. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Faren til Inger Bergite het Henrik Martin Jonathansen, og farsnavnet skulle tilsi at han er sønn av en Jonathan. Ved giftermålet (innlegg 8) står det at han er sønn av Jonathan Johansen, og at han ble konfirmert i Loppa i juli 1875.Jeg mener at jeg har funnet konfirmasjonen i Loppa (innlegg 10) og der står foreldrene innført som Jonathan Johnsen og Marthe Katrine Eriksdatter. Datoen for konfirmasjonen stemmer overens med datoen som er oppgitt ved giftermålet i 1882.Det som eventuelt kan sjekkes er om Henrik Martin kan finnes i utflytterlistene i kirkeboka for Loppa eller innflytterlistene til Skjervøy.I 1900-tellingen (29) ser jeg at Henrik Jonassen i Nordkjos er gift med en helt annen dame og det er ingen Inger Bergithe i barneflokken i hans. Foreldrene til Henrik Jonassen bodde på Nordkjos i Kvænangen i 1875, og det er ikke umulig at sønnen bodde der i 1900.Dette var bare noen små betraktninger.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Faren til Henrik Martin, Jonatan Johnsen var født i Lyngen, mens moren var født i Loppa. Foreldrene giftet seg i Skjervøy 26.12.1850 – se nederst på venstre side av kirkeboka - Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 6 (1848-1859), Ekteviede 1850, uten sidenr. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2906&idx_id=2906&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI 1852 hadde Jonatan og Marte Katrine sønnen Erik Johan til dåpen i Loppa Lenke og Finnmark fylke, Loppa, Ministerialbok nr. 4 (1849-1868), Fødte og døpte 1852, side 13. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldrene må da ha flyttet fra Loppa til Skjervøy en eller annen gang etter at Henrik Martin ble døpt og kommet til Skjervøy innen 1864. I 1864 hadde de sønnen Lorents Severin til dåpen i Skjervøy (Kvænangen): LenkeHer er Henrik Martin og foreldrene i 1865. Det står her at Henrik og broren Erik er født i Skjervøy, men det må være feil. De er født og døpt i Loppa. Lenke.I 1872 ble sønnen Mikal døpt i Skjervøy (Kvænangen) Lenke og her er Mikal i 1900 Lenke Her Jonatan Jonsen og kona i 1875 med yngstesønnen Lenke.Henrik Martin selv bodde i Loppa i 1875, han var tjenestedreng på Vestre Botten (Tverfjord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Dette virker greit.Jeg vil med dette tro at det er Jonathan Johnsen som er far. Og Marthe Kat Eriksdatter som er mor.Det andre med Salomonsen er da helt på villspor og har ikke med dette å gjøre.Så det vil jeg ikke ta i betraktning. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Rolf!Ved vielsen i Skjervøy i 1850 står det at faren til Marthe Katrine heter Erik Sørensen Lind. Her er dåpen til Marthe Katrine i Loppa - høyre side, nr. 13 i Loppa, Ministerialbok nr. 3 (1820-1848), Fødte og døpte 1829, side 54-55. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9741&idx_id=9741&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke: Lenke, jf. FS/VRI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.