Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Torkel Fagerli

[#70095] Hanna Maria Thorsdatter f. ca. 1761. Stavern, Sandefjord.

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Jeg søker opphavet til Hanna Maria Thorsdatter som på slutten av 1700-tallet levde i Stavern, og senere i Sandefjord.Hanna Maria Thorsdatter giftet seg første gang i Stavern 13. mars 1788 med matros Abraham Mortensen. I årene før dette var piken Hanna Thorsdatter flere ganger fadder i Stavern.Hanna Maria og mannen Abraham Mortensen flyttet til hans hjemby, Sandefjord. Abraham var født i Sandefjord 30. oktober 1757, sønn av Morten Torgersen og Ingeborg Tollesdatter.27. desember 1788 fikk Abraham Mortensen og Hanna Thorsdatter en dødfødt datter i Sandefjord. 21. februar 1790 fikk de en datter, Gunhild Maria, i Sandefjord.Abraham døde snart, og Hanna Maria Thorsdatter giftet seg på nytt i Sandefjord 7. januar 1794 med matrosen Hans Nielsen, født i Sandefjord 3. mars 1769, død på en sjøreise til Vest-India rundt 1796 da skifte ble avholdt. Hans Nielsen kom fra en kjent Sandefjords-familie.I ekteskapet mellom Hans Nielsen og Hanna Maria var det en datter, Andrea Hansdatter (1794-1859) med mye kjent etterslekt.Ved folketellingen for Sandefjord bodde enken Hanna Maria Thorsdatter fortsatt i Sandefjord, der hun ernærte seg av håndgjerning. Hun ble da oppgitt å være 40 år gammel, dvs. født ca. 1761. Ingen av barna bodde med henne. Den yngste datteren Andrea Hansdatter ble tatt hånd om av onkelen Carsten Nielsen i Sandefjord. Eldstedatteren Gunhild Maria er muligens det barnet av samme fornavn som var satt bort til oppdragelse på gården Foksrød i Sandar. Gunhild Maria Abrahamsdatter ble konfirmert i Sandefjord 13. oktober 1805. Hun var da oppgitt å være foreldreløs, dvs. at moren Hanna Maria Thorsdatter også må være død. Jeg har imidlertid kke funnet hennes dødsfall i kirkeboken.Spørmålet mitt er knyttet til opphavet til Hanna Maria Thorsdatter. Jeg har ikke funnet indikasjoner på at hun kom fra Sandefjords-området. På grunn av at første ekteskap ble inngått i Stavern, og at hun også har vært fadder der, vil jeg tro at Stavern/Brunlanes er et mer sannsynlig sted. Ut fra aldersangivelsen ved folketellingen i 1801 skal hun være født rundt 1761.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn opplysningen fra 1801-tellingen om Hanna Maria her først: LenkeSkal se om jeg finner noen spor i Stavern/ Brunlanes området.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg hadde håpet at det ville vært spor etter hennes opphav i kirkeboka for Stavern ved Vielsen 13 mars. Nr. 2 v. side: LenkeMen ikke oppgitt fedres navn der, som du vel alt har sett. Fortsetter med litt søking. :-) Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg fant heller ingen Hanna Maria Thorsdatter døpt i Stavern 1760-1762, men hun kan jo ha kommet til Stavern fra andre steder?Kan det være utflytterlister som kan gi spor ?Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torkel Fagerli

Takk for hjelpen, Gunn. Dette er nok ikke helt enkelt. Kanskje noen Stavern-eksperter tilfeldigvis har vært borte i navnet? Hun kan tenkes å være fra Brunlanes, men også det blir en ren gjetning. Jeg finner ikke spor etter foreldrene hennes i registrene til skifteprotokollene for Larvik by eller Tønsberg by. Kanskje finnes det noe i skifteprotokollene for Larvik sorenskriveri dersom foreldrene døde i Stavern eller Brunlanes og det ble avholdt skifte. Men det får jeg sjekke ved en senere anledning. Mvh. Torkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Trolovelsen i Sandar 25/10 1793. Den ene kausjonisten heter Peder Thorsen. Lenke Det finnes en Peder Thorsen i Stavern i 1801, men om det var han som var kausjonist eller om han er i slekt med Hanna er vanskelig å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Fant Peder Trohnsen gift 2/2 1781 Brunlanes med Kirstine Geertsdt. Holck. Så derfor tror jeg at etternavnet til Peder Thorsen i Stavern i 1801 er feil, og at han egentlig heter Trohnsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg har prøvet å sjekke de som het Thors... til etternavn i Stavern i 1801. Det er Thor Thorsen 33 og Harald Thorsen 44. Jeg har funnet en Thor Thorsen døpt 15/3 1768 Tanum i Brunlanes, far avdøde Thor Larsen Bergene. Kanskje det kan sjekkes mot bygdebøkene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torkel Fagerli

Takk for verdifull hjelp, Berit. Forloveren Peder Thorsen i Sandefjord var gift med søsteren til Hans Nielsen, og er dermed ikke i direkte slekt med Hanna Maria Thorsdatter.Thor Larsen Bergene i Brunlanes er det aktuelt å sjekke nærmere. Bygdebøkene for Brunlanes gir meget få opplysninger. Thor Larsen døde ifølge kirkeboken i 1767, 36 år gammel. Det kan jo hende det finnes et skifte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.