Gå til innhold
Arkivverket

[#70138] Hjelp! Hvor skal jeg begynne å lete? Eier av Nyhus gard i Ringsaker


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei Jeg har en vanskelig nøtt jeg trenger hjelp til å løse.Lars Johanson han var gift med Siri Olsdatter. Han kjøpte garden Nyhus i Ringsaker av Anders Anderson den 9. desember 1783 for 1600 riksdaler. Han satt med garden i 11 år og solgte garden den 26. januar 1794 tilbake til Anders Anderson Stokke for 2200 riksdaler.Dette er det enest jeg vet om ham, men jeg skulle gjerne funnet ut når han var født, hvor han var fra, når han døde, når han ble gift, når kona var født og døde og hvor hun kom fra.Men hvordan skal jeg gripe an denne saken?Under folketellingen for 1801 for Ringsaker finner jeg en Lars Johannesen gift med Siri Olsdatter. Men er de det samme som jeg leter etter.Takknemlig for alle innspill.mvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner en trolovelse i Ringsaker 6.12.1782 mellom Lars Johansen Hvalstad og Siri Olsdatter. Men det kan jo være et skudd i blinde - Hedmark fylke, Ringsaker, Kladd til kirkebok nr. 1C (1780-1784), Trolovede 1783, side 223-224. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9068&idx_id=9068&uid=ny&idx_side=-116>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei Grete Tusen takk, dette ga meg en ny giv for å gå på dette problemet. Kan se ut som om de er de riktige, broren til Lars Johansoen Hvalstad var bruker av nabogarden til Nyhus på samme tid.Skal jobbe videre med denneNok en gang, tusen takk : )MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.