Gå til innhold
Arkivverket

[#70142] Dugnad - bli med å fotografe de mest brukte slektshistoriske kildene

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Hadde det ikke vært fint å ha skoskatten 1711, ekstraskattemanntallet 1762 (1764-65) og f. eks. en mengde militære ruller på Internett?Ekstraskattemanntallene (også skoskatten) finner vi i fogderegnskapene: LenkeDet er 69 fogderier. Om 10 personer tar på seg jobben, og fotograferer skoskatten 1711 for 7 fogderier hver, så er det gjort. Ja, så er det noen byer i tillegg. Skokatten har egen katalog på RA. Det er ikke mange timers arbeid på hver. Du kan hente tre pakker (fogderier) om gangen, og det klarer en fint på en kort dag.Si fra her eller send meg en e-post, om du vil være med og hva du vil fotografere, så vi unngår dobbeltarbeid.Det er veldig enkelt å legge ut på Internett slik jeg gjør det. Jeg kan hjelpe vie e-post eller tlf.Blir du med?slektskilder@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Fint.Som sagt, jeg tar på sikt å fotograferer skoskatten 1711 for disse fogderiene: R05 - RAKKESTAD FOGDERI R06 - HEGGEN OG FRØLAND FOGDERI R07 - RAKKESTAD, HEGGEN OG FRØLAND FOGDERI (disse tre er samme fogderi) R18 - HADELAND, TOTEN OG VALDRES FOGDERI R19 - TOTEN, HADELAND OG VARDAL FOGDERI R20 - VALDRES, LAND OG BIRI FOGDERI (disse tre er samme fogderi)R21 - RINGERIKE OG HALLINGDAL FOGDERI R22 - RINGERIKE, HALLINGDAL OG BUSKERUD FOGDERI R23 - RINGERIKE OG HALLINGDAL FOGDERI (disse tre er samme fogderi)R62 - STJØRDAL OG VERDAL FOGDERI R63 - INDERØY FOGDERI R64 - NAMDAL FOGDERI R65 - HELGELAND FOGDERI R66 - SALTEN FOGDERI R67 - VESTERÅLEN, ANDENES OG LOFOTEN FOGDERI R68 - SENJA OG TROMS FOGDERI R69 - FINNMARK/VARDØHUS FOGDERISå har jeg også planer om å fotografere noen militærruller.Jeg kan forsåvidt anbefale andre å legge ut kilder, det er veldig enkelt fant jeg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Dette høres ut som et spennende prosjekt som absolutt har stor interesse for mange, vil jeg tro. Hvis ikke alle er tatt innen juli, kan jeg sikkert bistå med noen fogderier. Kontakter deg når tiden nærmer seg Kari.Ellers Erlend: Jeg lette febrilsk etter skoskatten for Lofoten og Vesterålen i fjor sommer, men fant ikke noe. Det manglet visst fogderegnskaper for årene 1711-1713, og der skulle skatten ligge arkivert. Fint om du allikevel sjekker opp saken, er en viktig kilde for et ellers så hardt rammet Lofoten-område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Den er oppført i arkivkatalogen, så den skulle være bevart.Flott at du blir med på dette også, Per-Olav. Fotografere kilder er enda raskere enn å lage navnereistre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro den er bevart, men selv med rett arkivreferanse fant de ikke noe...Har allerede fotografert flere andre kilder fra arkivene, men ikke komplett som på denne måten. Skal bli spennende å se resultatet av en riksdekkende 1711 skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro den er bevart, men selv med rett arkivreferanse fant de ikke noe...Har allerede fotografert flere andre kilder fra arkivene, men ikke komplett som på denne måten. Skal bli spennende å se resultatet av en riksdekkende 1711 skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, jeg håper at tilstrekkelig mange tenner på ideen. Det er egentlig fort gjort. Mange kirkebøker starter rundt 1720, slik at skoskatten gir mulighet til å komme videre bakover i tid. Det var færre husmenn på slutten av 1600-tallet, og skoskatten kan bidra til å skape en bro mellom husmannsfamilier og gardbrukerslekter som satte fler spor etter seg i skriftlig materiale.Ved kontinuerlig fotografering klarer jeg ca 250 bilder i timen. Ekstraskattemanntallet for 1711 for Aker og Follo fogderi var 104 bilder. Om andre forgderier er omtrent like omfattende, vil en gjennomsnittlig fint kunne klare 2 fogderier i timen med pause mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Må få si at dette ser ut til å være et flott tiltak. Takk for kilder fra Hedemarken som jeg faktisk har stor glede av. Jeg vil sette spesielt stor pris på kilder som dekker Nord-Norge.Skoskatten fra 1711 er spennende.Finnes det også noe som heter Tiendeoppgave for 1722 og Ledingeskatten for 1732 for Nordland? Disse to ville sammen med Skoskatten også være et fint supplement til tiden før skannete kirkebøker.Jeg har bare en bekymring, vil jeg greie å lese disse gamle kildene?Enda en gang takk til dere ildsjeler.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Det er noen av 1711 og 1762 skattene (og mye mer) som allerede ligger ferdig transkribert og i søkbar form ute på DA/DP - det er bare å sjekke i databasevelger'n. 1711 for Ytterøy prestegjeld samt 1762 for både Ytterøy og Inderøy prestegjeld i Nord-Trøndelag ligger ihvertfall der :)..Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Inger i innlegg 8. En finner hva som ble betalt av ledingskatt i tingbøkene i allefall på Helgeland på den tiden du nevner(1730-årene), og tingbøkene er mikrofilmet. Fint at det blir utlagt slike kilder som skoskatten 1711, og jeg kommer til å få bruk for Ringerike og Hallingdal, Stjør-og Verdal og Helgeland iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg har også sett at det er noen ferdig transkibert på digitalarkivet. Men jeg tror nok at den dagen jeg fotograferer for Inderøy så tar jeg med hele fogderiet. Jeg tar også med tjenestefolk-mantallet der hvor navnene er notert ned. Jeg var i dag og fotograferte sjapt 2 fogderier. Lofoten og Vesterålen fant jeg ikke. Resten av Nordland filmet Asle Jonassen i dag, men han skulle transkibere det, så dermed filmer ikke jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp Erlend, noe rart har skjedd der... Hyggelig at Asle kommer med mer interessant materiale :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Finnes det materialet det her er snakk om bare på Riksarkivet, eller har statsarkivene noe også? Dersom noe befinner seg på statsarkivet i Kristiansand, kan jeg være med og gjøre en jobb.Låner man materialet med seg (det ville vel være for risikabelt), eller foregår avfotografering på stedet? Og hva slags avfotografering er det snakk om? Med kamera eller med skanner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Akkurat disse skattemanntallene det er snakk om her ligger på Riksarkivet. Men det ligger nok mange kilder på statsarkivene også som er interessant for mange. Jeg bruker kamera som jeg har med meg på RA. Tror nok dette går på SA i Kristiansand også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hvis det er mulig å ønske noe, stiller jeg bakerst i køen. Ønsker fromt at noen kan fotografere tidlige kilder for Gildeskål - dette området har ikke bygdebok noe som gjør leting ekstra vanskelig. Skiftene for området begynner 1713 og det er vel det eneste man kan ha hjelp av frem til idag.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

God pinse! Her er det nydelig sommervær, og aldeles for fint til å sitte ved dataskjermen...Til Inger Eik: Statsarkivene har militære ruller og f. eks. ruller eller lister over borgere/borgerskap. Overformynderiruller er også interessent. Ta en titt på bloggen jeg har laget over slektshistoriske kilder, Kanskje du finner noe der: http://arkivkilder.blogspot.com/ Eller søk selv i arkivkatalogen. Alternativt, og kanskje det beste, snakk med personalet på Statsarkivet så får du god hjelp. Det er mye å ta av. Det er flott om du blir med på dugnaden!Til Arnt Stavne: Du har mye! Har du tenkt å publisere det du har avfotografert, eller bruker du det bare til avskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Fikk akkurat en e-postmelding om at det kommer en CD i posten med Militære mannskapsruller fra Eidsvoll, 1838,39,40.Det er midt i blinken. Nå ble jeg glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tenkte å ta opp denne debatten igjen. Kanskje folk kan skrive her hva de kommer til å fotografere/har fotografert slik at man ikke risikerer dobbeltarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Nå er det 7 personer som har publisert avfotograferte kilder. Det er flott. Det viser hvor effektivt det er å fotografere kildene. En får med seg veldig mye hjem.Både Erlend og Tom har fotografert kilder som jeg var interessert i. Dermed kunne jeg ta meg av noe annet. Å melde fra her om fotograferingsplaner er fint, så det ikke blir dobbelt arbeid. Det er nok å ta av.Jeg har lagt ut mesteparten av det jeg har fotografert, men siden jeg redigerer litt på blidene (klipper kanter) er det noe igjen her og der. Derfor har jeg laget en liste over hva jeg har totalt:Hedemarken fogderi (Nes, Romedal, Vang, Stange, Ringsaker og Løten): 1664-1666 manntall fogd og sogneprest), 1711, 1764, 1765 ekstraskatt, 1711 Kornskatt (3 prestegjeld – lå sammen med ekstraskatten). Vang 1797-1855 diverse manntall. 1910 adressebok med skatteopplysninger Vang og Elverum.Aker og Follo fogderi: 1711, 1770 og 1772 Ekstraskatt. Aker: 1664 manntall.Øvre Romerike fogderi : 1711 ekstraskatt, 1810 inntektsskatt. Eidsvoll og Nannestad: 1664-1666 manntall (prest og fut). Eidsvoll: 1764-66 ekstraskatt, 1834-1880 kommunikantprotokoller.Nedre Romerike: Enebakk, Skedsmo og Fet 1711 ekstraskatt. Enebakk 1701, 1664-66 manntall.Østfold: Fredrikshald 1762 og 1770 ekstraskatt. Spydeberg og Trøgstad 1664 manntall fogd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel skrive hva jeg har fotografert til nå:Lofoten, Vesterålen og Andenes: -Overformynderiprotokoller 1788 og 1806-07 samt tilgang/avgangslister for alle år mellom 1788 og 1813. -Sakefall fra fogderegnskapene 1713-ca 1722Lofoten: -jordbøker fra fogderegnskapene for årene: 1730,1735,1740,1745,1750,1760.Namdal: jordbok og ekstraskatt år 1711Rakkestad og Heggen og Frøland fogderier: -skoskatten 1711 -militærruller mellom år 1748-1773 -avgang/tilgangslister til Ekstraskatten 1762-1772Idd og Marker fogderi -skoskatten 1711Moss, Onsøy, Tune, Veme og Åbygg -skoskatten 1711Hadeland, Toten og Valdres -skoskatten 1711Inderøy fogderi -skoskatten 1711Stjørdal og Verdal fogderi -skoskatten 1711I tillegg har jeg for Østfold (smaalenske regiment), militærrulle over ungemannskap 1697 (veldig inneholdsrik)Har på sikt tenkt til å fotografere flere militærruller fra nord-trøndelag, østfold. Ekstraskatten for deler av nord-trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Til: Geir Kamsvaag BerntsenDu har sendt meg en hyggelig e-post melding ang. dette tema, men jeg får ikke sendt svaret på den e-postadressen det kom fra. Jeg har prøvd to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei Kari...og dere andre som leser og bidrar her. Når det gjelder militære ruller fra Riksarkivet, sitter jeg med ca. 800 bilder hovedsakelig fra Oppland fylke, nærmere bestemt Hadeland, Toten, Vardal, Biri, Land og Gudbrandsdalen. I tillegg en del ruller som omhandler Ringerike. Rullematerialet starter allerede på 1640-tallet.Dette materialet vil jeg legge ut på NSFs sider så snart det er klart for mottak der. Om dere ikke ønsker å gjøre dobbeltarbeid vil det kanskje være fornuftig å styre unna disse områdene i første omgang.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.