Gå til innhold
Arkivverket

[#70145] Kirkebrann i natt


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Wikipedia viser en kirke der skipene er i mur og tårnet av tre. Brannbildet i avisa ser ut til å vise en trekirke. Ikke den samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Den 24 april 1992 kl. 05.30 sto jeg med morgenkaffen på terrassen min og så Holmenkollen Kapell brant.Det gjorde sterkt inntrykk, og det vokser en voldsom aggresjon inni meg overfor de menneskene som tenner på kirker.Greven bør av helsemessige årsaker ikke komme til Hamar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Nok et tilfelle hvor man ikke har vernet våre kulturskatter. Det sløves alle steder. Det er mange penger på kirkefondet som kan brukes til systematisk verning av verneverdige kirker m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Sliter med å finne ord for en slik tragedie og er det påsatt blir det enda værre. Ingenting blir respektert og ingenting får være i fred i våre dager. Det er da en tenker. Hvordan er det verden har blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det kan du si,men samtidig er jo folk naive dersom de tror at folk har respekt for andres ting. Dette gjennomsyrer hele samfunnet.Men ting kan gå tapt på mange måter og for en del av disse tilfellene kan en redusere skadene, hvis man ikke er helt bort. Det oppstår også branner etter lynnedslag og det finnes måter også for å unngå evt. redusere skadene.Se også på bildet som ble stjålet fra en kirke for kort tid sien. det kom heldigvis til rette, men å tro at slikt ikke kan skje, er å gå med skylapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Jeg er så enig med deg Otto, men for oss som har levd en stund er det litt merkelig. For oss er det utenkelig at noen stjeler/gjør hærverk på kirker og kirkegårder. Det siste jeg har hørt om (har sikkert pågått en stund) er at det er folk som kommer på kirkegårdene etter gravferder og plukker med seg blomster fra bårebuketter o.l., disse selger de på restauranter og puber om kvelden. Komentaren fra en som ble tatt var: De er jo kaputt i morgen alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ein kommentar til det siste: Kor vanleg er det å ikkje la kransar og bukettar følgje i grava? Eg ser det blir meir og meir av det her, i motsetning til for nokre år tilbake, då alt, bortsett kanskje frå ein enkelt krans/bukett, vart gravlagt saman med kista. Eg tykkjer sjølv det er det mest naturlege, men høyrer vel kanskje til eit tapande syn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Uff, så skjedde det igjen :-(Mange vonde minner når jeg ser kirken i Våler i brann.Frogn kirke brant ned i juni 1994, et snaut år etter at jeg gravla min mann der. Det var fryktelig vondt.Jeg hørte på nyhetene at brannen i Våler visstnok er påsatt. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå en slik handling. De som gjør sånne ting tramper på alt som mange andre holder kjært.Mvh og *Smil* :o( fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Denne ( disse )som har satt på denne kirkebrannen er vel helst Satanister ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Det er dessverre mange som ikke aksepterer/respekterer våre kristne tro og verdier. Er dessverre redd for at det vi har sett av kirkebranner de siste årene bare er begynnelsen.Gjennom min jobb som proff frilansfotograf på 80 og 90-tallet dekket jeg mange branner i eldre bygninger, ingen kirker. Veldig ofte var jeg tidlig på stedet, noen ganger før brannvesenet (lyttet på politiradio). Felles for mange av brannene jeg så var at branntilløpet de første minuttene var nærmest å regne som ubetydelig, men endte som oftest med nedbrenning eller totalskade. Selv om brannvesnene og tilskuere gjorde en kjempeinnsats.Så i kveldens Dagsrevy at halvparten av landets trekirker ikke har varslingsanlegg. Tidlig varsling er selvfølgelig viktig, kan redde noe inventar, men det er ikke nok. Omfattende videoovervåkning i flere uavhengige systemer og i nærområder er minst like viktig. Denne overvåkningen kan være meget gode hjelpemidler for å avslører trafikk i nærheten ved brann. Dette øker mulighetene til å pågripe disse ukristne brannstifterne. Å ta disse mener jeg kanskje er den beste forebygningen for flere kirkebranner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja jeg håper virkelig at disse galningene blir tatt, men hva hjelper vel det når de ikke får stort for det. Slik som dette samfunnet nå er blitt forandret, så er det mye strengere straff for å avlive en ulv. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Dessuten er det vel også tradisjon å henge ut kristne slik som i ( 20 ) Tradisjoner er nok ellers ofte ganske almennmenneskelige -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Veldig trist. Jeg har ikke ord. Sikkerheten rundt norske kirker og kirkeskatter bør etter min mening økes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.