Gå til innhold
Arkivverket

[#70162] Mysteriet Martin Toreson, født hvor i Sverige 1873-74?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Ok, kan den Marith jeg fant kaste lys over dette mysteriet? Kan hun være den Marith du fant, Ulla? Hun er gift med feil mann i 1880 i alle fall.Jeg setter stor pris på deres hjelp og innspill hittil, Anne Lene og Ulla. Det er ikke for ingenting at Martin kalles et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei dere. Nå har jeg sett gjennom det husforhør som Ulla nevner i innlegg 22, desverre uten å finne familien. Jeg må ha oversett familien da. Fullt mulig det, for enkelte sider var veldig tettskrevet og da med masse overstrykninger så må jeg altså ha oversett det.Jeg søkte på 1880 tellingen etter en med fornavn inneholdende Lotta f 1847 i Hjärtum.Det ble et treff, på en Lotta Andersdotter Skog, som er gift og med et barn.Jeg går så inn ihusforhøret og finner familien der i forhøret 1873-1880. Den Lotta har samme f.dato som den du nevner i innlegget Ulla. Dermed er vel også dette en kandidat å se bort ifra desverre.Magne. Hva med å forsøke et innlegg på Anbytarforum under etternavnet Storm ? Lenke Kanskje det kan gi deg noe.Det er virkelig en nøtt dette her. Jeg vet ikke mer hva jeg kan forsøke. Kanskje Ulla har noen flere ideer ?Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Magne, den Marit du nämner i inlägg 24 tror jag inte det är någon mening att följa upp. Hon är gift med Anders Andersson f 1825 och den Soldat Anders Storm jag skriver om i inlägg 22 är född 1807.Jag undrar om man inte måste backa lite och försöka hitta Anna Charlotta Andersdotters inflyttning till Norge? Det bör ju ha varit mellan 1873/74 då Martin föds i Sverige och 1882 då hon gifter sig i Norge. Finns hennes inflyttningsattest, som hon bör ha haft med sig, på något arkiv? Vad står det i vigselboken? Finns det bouppteckning - skifte tror jag det heter på norska - efter henne? Står det varifrån hon kom i den. Några andra idéer har jag inte just nu. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Ja, Marith i innlegg 24 var nok det engelskmennne kaller 'a wild stab in the dark', en vill gjetning, altså.Innflyttingen til M og AC er etter mange søk dessverre ikke funnet. Det er mulig de kom inn i landet på et helt annet sted enn man skulle tro.Alle opplysninger om Martin og Anne Charlotte nevner bare 'Sverige' som fødested. Heldigvis har vi navnet til Anders Storm. Det kan vise seg avgjørende.Skiftet kunne vært en ide. Jeg skal merke meg den. Synes du og Anne Lene har hatt mange gode ideer som jeg er sikker på til slutt vil bidra til løsningen i denne saken.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Mange, kan berätta att den Anders Storm som Olle Elm tipsar om i mellersta länken från 2002 i inlägg 29 är denne:Född 3 februari 1818 i Kvarnby, Husie och bosatt i Hjärup, Uppåkra. Äldsta dottern Elna är född 1849 och är troligen första barnet för hustrun är född 1828. (Uppåkra A1:13 1861-1866 sidan 232, gid 1395.1.61900)Hoppas någon av dina efterlysningar på Anbytarforum hittar honom. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Magne. En ting må jeg jo si. Du har virkelig gjort mye for å finne disse. Jeg HÅPER du får noe svar eller tips på anbytarforum som kan bære frukter. Du kan jo gjerne oppdatere her om du får noe viktig informasjon. Er litt spent på dette jeg og, og skal nok følge med.Lykke til med din etterlysning i Sverige.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Takk for det, Anne Lene! Og takk igjen for all hjelp og alle innspill. Jeg er sikker på at vi som lurer på dette innen rimelig tid vil finne ut av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Hei Magne.Har sett igjennom innleggene dine, og jeg tror ikke du har følgende informasjon.Martin Toresøn ble konfirmert i Skjeberg 30.09.1888.Følgende link: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg i Skjeberg, Ministerialbok nr. I 9 (1886-1897), Konfirmerte 1888, side 111.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5488&idx_id=5488&uid=ny&idx_side=-119>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Nina. Takk for innlegget ditt!Jeg kjenner denne kilden, stort sett tror jeg at jeg og andre som har forsket i slekten kjenner det meste fra 1882 og fremover.Jeg nevnte ikke det punktet tidligere her. Ser at det kan hende at jeg burde ha nevnt det.Når det gjelder fødselsdato, har jeg sett både 1873 og 1874. Det meste med disse folkene er ukjent, derfor er de også så vanskelige å finne. Send gjerne flere tips og innspill!MvhMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Hei Magne. Det var jo dumt at jeg ikke så at du hadde det da. Beklager!Et tips til deg da bør være å lage en kort oversikt med de opplysningene du har. Helst kronologisk. Da er det enklere for andre å se hva du har - og hvilke kilder du har 'oversett'. Dersom du har linker til det ( som f.eks. skannede kirkeboksider) så legg gjerne det ved.Men husk på å gjøre det enkelt å lese!mvh. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Lenkene fungerte visst ikke.Thora Sofie fødes 13.9.1911Tune, Kirkeboktype: Klokkerbok Nummer (arkivreferanse): I 2 Periode: 1910 - 1913-- Flyttingen Skjeberg Kirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): I 10 Periode: 1898 - 1911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Carola Kleven

Jeg er også etterkommer av Martin Thoresen/Toreson/Toresøn, han er min Tipp oldefar.Han fikk min 'uekte' Oldemor Martha Torine Toresen/Martinsdatter 23.august.1896 med Elise Mathilde Aleksandersen Tranemyr f.11.07.1877 Rakkestad.Det hadde vært morsomt med en komplett oversikt det Martin omfatter. Jeg har stort sett bare forsket etter etterkommerne fra Martha og nedover, og ikke hans kones etterkommere.Det ligger mye informasjon 'overalt' i mange forskjellige tråder og på diverse forum, samt at jeg selv har samlet fra andre steder.Her ligger Martin nå gravlagt: [url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=954102>LenkeHer er hans datter Martha gravlagt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Om Martin i debatter her: (Med forfedre, løse tråder, feilspor etc.)76038, 71008, 70776, 70291, 70162, 25188, 25108, 25080, 10362 og 5987Sender deg en mail!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Har søkt og funnet mange tråder ja, og prøver å finne en sammenheng, men mye å gå igjennom =)Sjekker mail nuh! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.