Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kari Thingvold

[#70204] Rønnoug Pedersdatter på Bundeli i Hurdal i 1711 – het mannen David?

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

I skoskatten for Eidsvoll finner jeg enken Ronnoug Pedersdatter med barna, Guldbrand, Anders, Peder og Anne.Jeg har en ane i Eidsvoll ved navn Anne Davidsdatter. (Hun var først gift med Iver Jørgensen på Østre Smedstad, deretter med Amund Gulbrandsen, også Østre Smedstad.) I skifte etter Ann Davidsdatter 1766, blir det opplyst at hun var søster til Anders Bundeli.Er det noen som har opplysninger om denne familien på Bundeli i Hurdal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

David Pedersen død 1710, skifte 11/9-1710, bruker på Bundli 1702-10 var gift med Rønnaug Pedersdatter fra Dorr i Eidsvoll. Barn: Gulbrand, Anders, Per, Anne g.m. Amund Gulbrandsen , Smestad. Far til David het forøvrig Peder Gulbrandsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øystein Brennseter

Var Rønnoug Pedersdatter gift flere ganger, og i tilfelle med hvem? Er det kjent hvem som var hennes foreldre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Myhre

Har ingen indikasjoner på at DENNE Rønnoug Pedersdatter var gift flere ganger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Thingvold

Jeg har nå rukket å komme meg på Riksarkivet og slo opp på Bundeli i bygdebok for Hurdal.Etter Davids død giftet Rønnoug seg med Østen Jonsen, Ømark, som over tok bruket etter David, og var br. 1712—57. Barn: Jon, Marte (g. m. Anders Andersen Brennsmork), Marie (g. m. Jon Davidsen Knai), Barbro (g. m. Haken Larsen Ømark), Anne (g. m. Ulrik Olsen Ljødal).Rønnoug var fra Dorr i Eidsvoll. Her er en Per (eller Peder) Olsen, men hun er ikke nevnt blandt barna i byygdebok for Eidsvoll. Jeg tenkte å se om det var et skifte etter Per/Peder på Dorr, men akkurat den skuffen var fjernet fra lesesalen, så det får jeg undersøke på et senere tidspunkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tage Andresen

Hei Kari.Har akkurat kommet over at jeg også har en ane i Anne Davidsdatter. Men ifølge Eidsvoll bygdebok s.256 bind 2 under Østre Smestad var vel hun 1. gang gift med Jørgen Iversen f.1692-1742. Iver Jørgensen f.ca 1730-1814 g.m Aase Halvorsdatter var sønnen og er mine 4.Tippoldeforeldre.Hvis du har fått sjekket skifte etter Peder Olsen på Dorr som trolig er faren hadde jeg blitt glad for å fått vite resultatet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Thingvold

Hei Tage.Jeg er etterkommer etter Jørgen Iversen.Peder Olsen 'Negarn' Dorr (bruker 1665- 1717) var ikke Rønnougs far. Hans barn het Lars, Marte og Goroe.Det var skifte etter David Pedersen 11.09.1710. Tilstede: avdødes bror Ole Stensby, enkens halvbror Ole Pedersen Dohr og enkens søsters mann Anders Olsen Docken (bruker av Negarn 1694-1721). Ole Pedersen var bruker på 'Okarn' Dorr i tiden 1690-1717.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive