Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjellaug R. Petit

[#70394] Bygdebok Fana, Øvsttun

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Står det noe her om en Synneve Nilsdtr gift med Johannes Andersen Langeland / Nyutløtræet fra Samnanger i 1886? Kan ikke finne dette ekteskapet noen steder.Se og innlegg 123 her: Lenkemvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Berentsen

Hei! På side 306, bind 4 er der omtalt en Synneva Nilsdatter Øvsttun, f. 1841, d. 1901. Hun var gift 1836 med Johannes Olsen Langeland, fra Samnanger. Han døde i 1864, så det er jo mulig at Synneva ble gift på nytt, men det står det ingen ting om i Fanaboken. Mvh. Frank.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug R. Petit

2) Ja, det vil jeg absolutt tro, både fødselsår og navn stemmer i lenke 1891. Dvs at han var gift med en Hanna Bjørnesdtr. Sannsynligvis i Bergen da.3) Takk for oppslag, det er nok sikkert feil i Samnanger bygdebok, jeg har gått gjennom giftemål uten å finne henne oppigjengift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug R. Petit

3) fødselsåret må være feil!! Det skal nok være 1814: LenkeFinner ikke ekteskap til Johannes og Hanna i Bergen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug R. Petit

Det må være de som får en datter Anna Karoline her i 1889: Lenke Nå står pikenavnet hennes som Berntsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug R. Petit

Tusen takk for det, Carsten. jeg lurte på navnet hennes da jeg fant nett dette paret i 1904: LenkeSå er det altså nok en feil i Samnanger bygdebok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug R. Petit

Da fant jeg dåpen til Johannes sin kone, Johanne (Hanna) Bjørnsdtr Bentsen: Dåp: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Hausken, Sørbø, Utstein kloster i Rennesøy, Ministerialbok nr. A 5 (1838-1859), Fødte og døpte 1848, side 64. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1638&idx_id=1638&uid=ny&idx_side=-66>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

Vielsen til Hanna's foreldre 10-5-1835Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug R. Petit

Fint Carsten, da tror jeg at vi kan være 100 % sikre på at det er feil i bygdeboka for Samnnanger.Johannes Andersen Langeland døde jo i 1905.Jeg holder og på med hans bror Samuel som har gidt meg litt hodebry, men har funnet ut av det nå. Det får jeg legge inn i en annen tråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Her er familien til Hanna, de bodde på Meling, Kvitsøy Bjørn Bentsen døpt 14/6 1807, død 8/9 1873, foreldre Bent og Marta Margrete ovenfor.10/5 1835 gift med Inger/Inga Knudsdtr født ca 1810/1811 på Mannes, Åkra. Bjørn var strandsitter, og los fra rundt 1835. Inger har pensjon og legd i 1875 Barn: 1. Bendix født 11/8 1835, Bjørn er da strandsitter 2. Berthe Karine født 4/3 1838 3. Cornelius født 9/6 1840. Matros, Stavanger I 1865?, gift med Inger Serine Hansdtr. Kjøbmand, Løkkeveien 38 i Stavanger i 1900?, gift med Malene født 1848 i Kopervik. 4. Bent født 22/12 1842, (Ydstebø i kirkebok) 5. Marte Margrete født 5/11 1845, Bjørn er da los. Marta Margrete er enke i 1872, får da datteren Erline Lovise født 13/3 1872 u.e. med Erland Olsen Holmedal, ungkar, arbeider ved Vigsnæs kobberværk. Martha Holmedal er enke i Kongstensgaden 25 i 1900 med to barn født på Karmøen 6. Inger født 5/11 1845, gift med Ivar Wetterhus født 1834 i Ulvik. Han er fyrbøder på fabrik, bor med Inger og fire barn i Pedersgaden 140 i 1900. 7. Johanne født 10/11 1848 8. Tobie født 29/10 1852, gift med Kitel Torkildsen på ”Udsigten”, gnr 38 bnr. 70 i Haaland. Bjørn er strandsitter i 1852 9. Bergithe født 29/10 1852 10. Amalie Theodora født 27/6 1855, gift med Helmik Salve (Helmik Salomon?) Olsen fra Sola (Valhoug?) . Gaardbruger på Egenes, matr. No. 67 i Stavanger i 1900.mvh Anne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for innlegg, Anne-:) Så fikk vi det sjekket!mvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.