Gå til innhold
Arkivverket

[#70436] Gunnhild Pedersd. (Sandbu/Vågå?), g. 1765 med Jon Lars. Arneklev (Dovre)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Ifølge bygdebok for Dovre skal Gunnhild Pedersdatter være fra Sandbu i Vågå.Jon Larsen Arneklev og Pigen Gunil Pedersd: Sandgroe fra Waage ble gift 20 Trin 1765 i Dovre, til venstre: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9236&idx_id=9236&uid=ny&idx_side=-266>LenkeJon Larsen Arneklef og Gunnild Pedersdatter ble trolovet i Vågå 24/11-1764. Forlovere: Guttorm Sanboe og Poul Hougen:LenkeGunnhild Pedersdatter døde i Dovre 1770 37 år gammel. I kirkebok for Vågå har jeg funnet en Gunnhild Pedersdatter 16 år konfirmert i 1749, gårdsnavn ikke angitt.Jon Larsen Arnekleiv og Gunnhild Pedersdatter hadde følgende barn: Mari 1766, Lars 1767, Ragnhild 1769, Gunnhild 1770.Gunnhild er også etterlyst på DIS Slektsforum:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har vært gjennom sjeleregistret for Vågå 1736. Jeg fant der en Enner Pedersen Sandboe 7 år og sønn. Gunnhilds bror?Blant døde fant jeg Gunnhild Pedersdatter Sandboe, død i august 1744 69 år. Interessant på grunn av fornavnet.Guttorm Olsen Sandbo konfirmert 1739 17 år, kunne kanskje være den Guttorm Sandbo som var kausjonist ved trolovelsen i 1764?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Gunhild Pedersdtr. var datter av Peder Einarsen Sandbu og Marit Torsdtr. Romundgard, gardfolk på Nigard-Sør-Sandbu i Vågå.Det var skifte etter Peder som var død, på Nigard-Sør-Sandbu den 14. mars 1738. Enken Marit Torsdtr. levde enda, og følgende barn står oppført som arvinger: Einar 10 år, Tor 9 år, Ingeborg 6 år, Gunhild 5 år, Ingrid 4 år og Kari 1 år gammel.Marit, kona til Peder, var datter til Tor Tostensen Kleppe og kona Ingeborg Paulsdtr. Romundgard, gardfolk på Romundgard i Sel. I skifte på Romundgard den 8. mai 1730 etter Ingeborg som var død, går det fram at datteren Mari(t) da var gift med Peder Sandbu.Peder (ca 1693-1738) var sønn av Einar Syversen Hole, Lesja og kona Gunhild Pedersdtr. Håkenstad, Vågå.Om Einar (ca 1652-1742) sønn av Syver Einarsen Sønstebø og kona Marit Pedersdtr. fra Norderhus, (begge Lesja), har jeg notert følgende: Født på Sønstebø i Lesja, men vokste opp på Nordigard-Sør-Hole (Lesja) etter at moren som enke gjorde makeskifte med Jacob Olsen Hole. Einar giftet seg til Håkenstad, Vågå, men han og Gunhild flyttet i 1695 til Nigard-Sør-Sandbu. Der skiftet de i live med barna den 2. mai 1727: Peder 34, Syver 20, Kari gm Hans Christoffersen, Marit gm Gulbrand Hansen, Synne 22, Barbro 17 og Kari d.y. 14. Einar døde 91 år gammel iflg kb.At Gunhild, kona til Einar, var fra Håkenstad, går fram av et skifte på Håkenstad 35. oktober 1695, der Einar skiftet med sin kones søster Synne Pedersdtr. før han og Gunhild flyttet til Nigard-Sør-Sandbu. Gunhild og Synne var døtre av Peder Amundsen Håkenstad og kona Kari Syversdatter, hvilket går fram av et skifte på Håkenstad den 18. februar 1682 etter Peder som var død, og et skifte samme sted den 2. november 1683 etter Kari Syversdtr. som da var død.Håper dette ikke ble for rotete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Aud, jeg hadde nok deg i bakhodet da jeg la ut dette temaet, og jeg takker deg for fantastisk fin og grundig hjelp med referanse til skifter. Utrolig hvor mange dyktige og rause slektsgranskere som finnes der ute, og du er utvilsomt en av dem.Rotete? Tvert imot. Jeg trenger bare litt tid å fordøye alle disse fakta.Med hilsen fra Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.