Gå til innhold
Arkivverket

[#70447] Høland - Zetløv navnet - hvor stammer det fra?


Gjest Magne Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Thorsen

Meget mulig vi her har de rette personene. Jeg har i likhet med Kirsti tolket det som står som landsoldat. Riktignok står Land og Soldat hver for seg, men det står likhetstegn mellom. Det passer for øvrig inn i de militære familietradisjonene som preger Anne Cathrines bakgrunn. Men hvor og når er Erik Amundsen født? Kanskje svaret finnes i Aurskog - eller i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Jeg har forsøkt å se etter dåp for Erik Amundsen i Aurskog fra 1730, men fant ingen.Jeg har lett i Garnisonsmenigheten etter flere barn, men fant ingen. Jeg har lett i døde i Garnisonsmenigheten. Der fant jeg at den før nevnte peter døde 3/4 år gammel: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7685&idx_id=7685&uid=ny&idx_side=-141>LenkeSå fant jeg en Erich Amundsen som døde 34 år gammel 23.mai 1771: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Hun er 23 år gammel ved død dvs født i 1736 som stemmer med 'vår' Anne Cathrine. Dette er vel bekreftelse på at man her har å gjøre med det rette ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Magne :o)Jeg tror nok også at dette er de riktige personene som er funnet her. Ikke så rart at jeg ikke fant Anne Cathrine død, for jeg så ikke etter så nærme fødselen.Et skifte etter Anne Cathrine kunne jo vært midt i blinken for deg om det finnes. Lurer på hvor/hos hvem sønnen Berger vokste opp.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Er samd i at dette må vera dei rette personane, men det er framleis eit problem kvifor ikkje Børger (Berger) er nemnt ved skiftet etter morfaren Kristian Hansen i perioden 1771-1773 og etter mormora Anne i 1781. Han hadde vel rett på morsarv sjølv om han var ein såkalla lausunge.I dei avskriftene eg har etter Olberg (tidleg på 1900-talet) er han ikkje nemnt, men eg skal sjekk med filmrullen på Riksarkivet når eg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Å finne ut hvor/hos hvem Berger vokste opp, blir vel en vanskelig oppgave, dersom ikke faren og familien hans tok ansvar for han etter at mora døde. Forholdet til stefaren kan også ha hatt betydning, for alt vi vet. Men hvem var far til Berger, tro? Var det han jeg har antydet, Kristoffer Nielsen Klava/Holtet? Hvem er så den Kristoffer Nielsen som ble g.m. Inger Hansdtr. Nadden (12)Er han Kristoffer Nielsen Klava eller en annen? Etter det som nå er avklart,er det i hvert fall på sin plass å rette en takk til Kirsti Rye som satte oss på det riktige sporet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det er jeg enig med deg i Magne. Hadde ikke Kirsti funnet det så hadde vi vel fortsatt å rote helt andre steder.Nei, det blir vel ikke så enkelt å finne ut av hvem Christoffer Nilsen som var Bergers far var.Jeg fant ikke noe under public absolverede. Jeg har ikke bitt meg merke i noen annen samtidig Christoffer Nilsen i Høland, enn han som var gift med Inger Hansdatter Nadden.Ikke er det noen utflyttingslister å forholde seg til heller, men det tok vel ikke så lange tiden før Anne Cathrine og Erik Adamsen flyttet fra Høland.Ikke finnes det noen liste over konfirmanter som kan gi svar. Veldig underlig er det også som Frode Myrheim påpeker at han ikke er nevnt i skiftene etter morens foreldre.Her har du en skikkelig 'nøtt' Magne :-))*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Det første sikre kildegrunnlaget for 'min' Berger Kristoffersen er da han 21 år gammel blir trolovet med Anniken Olsdtr 24/6 1777 viet 25/10 s.å.i Aurskog.Høyre spalte par nr 6 ovenfra. Lenke Causjonistene tolker jeg til Hans Sørli(e) og Knut Fallet. Den første er hans causjonist. Sørli finnes mange plasser i Høland, men her er vel de mest aktuelle: Naddum S, Rakkestad og Ringstad. Ekteparet bosetter seg på Tajet bnr 2 u/Ilebekk som før nevnt og herfra er det mulig å følge dem. Jeg har søkt etter alternativer når det gjelder opphavet til Berger, men har så langt ikke funnet andre løsninger. Han er verken født eller konfirmert i Aurskog så mye er sikkert, men dessverre mangler konfirmasjonen i de kronologiske kirkebøkene i Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg klarer ikke å tyde kausjonistenes navn.Kan navnene på Bergers barn fortelle noe mer? Oppkalling? Ole (1779) etter hennes far - Anne Cathrine (1780) etter hans mor .Så er det Birthe/Berthe (1782) - Birthe (1784) - Marthe (1785) - Anders (1785) - Eline og Engebret (1788).Kan det være noen oppkalling her etter de Berger vokste opp hos?*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Oppkallingsreglene for navnene er hvert fall når det gjelder de tre eldste barna gjennomført konsekvent og er et sterkt indisium på at Birger Kristoffersen er den uekte sønnen til Anne Cathrine Christiansdtr. Eldste sønn Ole f 1779 er oppkalt etter morfaren Ole Mortensen Molidalen A/B bind 1 s 61. Han døde på Hemmingby 1768 omtalt s 230. Eldste datter Anne Cathrine f 1780 døpt 9/10 i Aurskog trolig oppkalt etter farmora Anne Cathrine Christiansdtr. Nest eldste datter, Birte/Berte f 1783 døpt 18/5 i Aurskog er oppkalt etter mormora Berte Hansdtr. Lauvhøgda Eidskog b.b. I s 157 III nr 7. Interessant å merke seg er at Ole Bergersens eldste sønn (som jeg stammer fra) fikk navnet Kristian som også kan forbindes med farmoras slekt E I s 154.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Christoffer Nielsen Nadden (12) dør 1764 gravlagt 2. mars 50 år gammel. Selv om aldersangivelsen ved død ofte er unøyaktig, er det likevel klart at han er født mye tidligere enn Kristoffer Nielsen Klava som er født i 1734. Den siste har jeg ansett som en mulig kandidat når det gjelder farskapet til Berger Kristoffersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Magne :o)Jeg tror nok du har rett Christoffer Nilsen som far til Berger.Jeg søkte litt på Familysearch og fant oppgitt det du har vist til tidligere. Christoffer Nilsen Holtet dpt. 24. januar 1734 Høland, Akershus. Sønn av Niels Holtet og Ellen Juulsdatter f. 1689 Høland, Akershus.Iflg. Familysearch skal Ellen Juulsdatters far være Juul Halvorsen Hornaas f. 1659 Høland, Akershus - d. 23.september 1739, [sønn av Halvor Aslaksen Hornaas f. 1634 - 28.juni 1700 og Eli Juulsen Hornaas f. 1637 - 3.desember 1678]Ellen Juulsdatters mor skal iflg, Familysearch være Maren (Mari/Marie?) Halvorsdatter f. 1661 Høland, Akershus - 7.februar 1698. (Kanskje en datter av Halvor Eriksen Berger/Haneborg og Angjerd Andersdatter?) [Ellens far Juul Halvorsen inngikk nytt ekteskap med Dorte Pedersdatter f. 1671 - d. 10.august 1729]Her har vi jo navnene Eli/Ellen og det er kanskje forklaringen på at Berger døper en datter Eline?Hvis Maren (Mari/Marie?) Halvorsdatter f. 1661 var datter av Halvor Eriksen Berger/Haneborg og Angjerd Andersdatter, så hadde hun jo også en bror Anders, og Bergers sønn Anders kan jo ha blitt oppkalt etter han?Bergers sønn Engebret skjønner jeg ikke hvem kan være oppkalt etter.Bare litt tankespinn fra min side :-))Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Hei Rigmor. Tankespinnet ditt har satt meg på ideen å se nærmere på Klava-familien og mulige oppkallinger. Da oppdager jeg at Kristoffer Klavas eldste søster heter Elen f 1721, og hans eldre bror heter Anders f. 1724. Det kan gi indikasjoner på navneoppkalling til barna til Berger. Videre oppdager jeg forbindelser mellom Klava og Ilebekk Nordre som Tajet ligger under. Kristoffers doble søskenbarn - sønn av farens søster og moras halvbror- Torkild Larsen Klava var bruker av Ilebekk Nordre i perioden 1746 til 1754 da han overtok farsgården Klava. S/H b. II s 139. Vi vet ikke mer om bakgrunnen for at Berger og Anniken ble brukere av plassen Tajet i slutten av 1770 årene, men utenkelig er det ikke at det var farsslekten som tok ansvar for Bergers barndom og oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Magne :o)Jeg har vel ikke noe mer å bidra med, men håper inderlig at du finner ut av dette. Jeg tror som deg at det må være farens familie som tok hånd om gutten, i.o.m. at moren giftet seg så kort tid etterpå og tydeligvis flyttet til hovedstaden.Han kan jo ha vært med på flyttelasset, men i.o.m. at moren døde så tidlig så har han vel kommet tilbake til Høland/Aurskog.At Berger er etterkommer etter Knud von Hadeln og Anna Zeitlose er jeg ganske sikker på og har ført ham inn i basen min :-))Jeg skal holde et våkent øye om det skulle dukke opp noe mer.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Hei nok en gang Rigmor.Vi har etter min mening hatt et givende og spennende samarbeid om dette temaet. Selv om ikke alt er klarlagt, er jeg overbevist som du om at jeg via Anne Cathrine Christiansdtr. Holtet og sønnen Berger Kristoffersen kan regne meg som en fjern etterkommer av Knut von Hadeln og Anna Zeitlose. Takk for ditt bidrag. Mye nytt og spennende vil også bli tilført databasen min. Jeg har din E-postadresse og sender deg det jeg har registrert av etterkommere av Berger begrenset til noen få generasjoner. Det er på sin plass med et 'Smil' tilbake fra Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Jeg er fortsatt på utkikk etter holdepunkter for mine antagelser om opphavet til Berger Kristoffersen. Blant fadderne ved dåpen finner vi ekteparet Birthe Larsdtr. Kingsrud og Knut Kingsrud. De står omtalt i bygdeboka for Høland bind 2 s. 286, og her blir det fortalt at hun er fra Klava og har samme foreldre som Torkild Larsen Klava.(41) Hun er med andre ord også Kristoffer Nilsen Klavas doble søskenbarn. Familietilknytningen tilsier med stor sikkerhet at Kristoffer Nilsen Klava er den utlagte faren til Berger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Fadderekteparet var barnløse - g. i 1739 - og det er ikke utenkelig at Birte som gudmor tok seg av Beger slik at han fikk sin oppvekst på Kingsrud, naboeiendommen til Klava. Synd at konfirmasjon ikke er ført i kirkeboken for den kunne gitt løsning på hvor Birger tilbrakte sin barndom. At han i hvert fall i en fase av livet har bodd i dette område i Høland, er overveiende sannsynlig i og med at han som nygift etablerte seg på Tajet. Men selvsagt blir dette å betrakte som hypoteser uten skriftlig dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.