Gå til innhold
Arkivverket

[#70562] Emigrantlister og Skipslister


Gjest Kerstin Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Thorsen

Hei.Kan noen fortelle meg hvor jeg finner Emigrantlister?Jeg har søkt på emigranter under Digitalarkivet og Dis, men der finner jeg kun 5 skipslister.Jeg vet at jeg har sett andre lister før, men finner de ikke igjen. Det samme gjelder skipslister med mannskap på skuter og andre båter.Lurer også på hvilken by emigranter fra nedre Telemark vanligvis reiste fra når de skulle til Amerika.Finnes det passasjerlister over folk som reiste den andre veien, f.eks. når Norsk-Amerikanerne var på Norgesbesøk.Håper noen kan gi meg et svar på dette.Jeg har flere slektninger som emigrerte til Nord Amerika, men jeg finner ingen av de på de listene jeg hittil har funnet på nettet.Mvh. Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Bare klikk på databaseveljar f.eks.1900 øverst til venstre på denne siden, skriv emigranter i rubrikken for Søkeomgrep så kommer det opp flere alternative årstall og avreisebyer.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Takk for raskt svar. Jeg har nå søkt i alle byene dessverre uten å få noe napp. Kanskje mine folk var blind passasjerer. Muligens at de jobbet seg over (tok hyre) til Amerika.Nå gjenstår det å finne noen skipslister. Alle tips mottas med takk.Mvh. Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Takk for god hjelp. Jeg har nå muligens funnet to av mine som dro over til Amerika. Håper jeg finner de andre også.Mvh Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.