Gå til innhold
Arkivverket

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Nå henger jeg ikke med igjen.Er det slik at Hans Arntsen har en sønn Hendrick eller Henry som er født i oktober 1871 ?(En annen sak er at Arnt normalt er en variant av (bl a ) Arne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

til innlegg 45 så kan det være Jonette Hermine Pedersdatter som kan være litt interessant å følge bakover . Hun var født 20/3-døpt 20/4 1840 av foreldre Peder Paulsen og Else Andreasdatter fra Stor Reinfjord.(Sømna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så er det da slik at en Hans Anderson dør i Day 19 May 1918. Skal sjekke om der er flere Hans Anderson i tellingene forut.Den som kanskje er mer interessant er denne Henry Anderson, som dør i Day 25 Mar 1921.Margaret, er der skifter å finne i Syd Dakota?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som har tilgang her på Ancestry Canadian Soldiers of World War I, 1914-1918da jeg søker med dette:Name: henry andersonBirth: 1873, Pope, Minnesota, USALived In (Residence): Alberta, CanadaFamily Members: hans, netta, martin, alfred, ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Arnfrid (innlegg 56): du diskuterer altså en familie der faren heter Hans Anderson og der familien 1) bor i Minnesota 1880; 2) bor i Sør-Dakota 1900; 3) har en sønn Henrik født i USA 1873.Dette skal sammenlignes med Almas opplysninger om at hennes far Henrik eller Henry innvandret til USA med sine foreldre, altså var født i Norge. Cencus 1911 opplyser at han var født i oktober 1871.Problemet er jo flere, bl a at det ikke er nevnt noe sted at Almas far var ankommet USA ved cencvus 1880. De kan jo meget vel ha kommet til landet senere.At Hans' sønn Henrik er født i USA 1873, passer helle r ikke så godt i forhold til fødselsopplysningene i 1911 (dvs 1871), vel de mest pålitelige (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Innlegg 57: Hans Anderson er i live 1920 (Census) og bor med Nettie hos sønnen (Al)fred Andersson.Innlegg 58: Jeg har adgang til Ancestry Canadian Soldiers of World War I, 1914-1918. Men jeg finder ingen Henry Anderson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Census 1911 Alberta; man kan få opp originalen ved å klikke på Distrikt 47 øverst og så side 43, men den er vanskelig å kopiere. Her er det vesentligste av det som står om dem i 1911: Henry Anderson - Stanley st. - f okt 1871 el 1873 i USA - kom til Canada i 1906 - CarpenterEmma Anderson - Stanley st. - f april 1883 i Norge - kom til Canada i 1911de to eldste barna f 1903 og 1904 i USA kom til Canada i 1911. De to yngste barna f 1907 og 1909 i Alberta, Canada. Her er det da noe som ikke stemmer. Moren, Emma, kom til Canada i 1911, men to barn er f der i 1907 og 1909. Det handler vel da kanskje om formell flytteattest eller naturalisering, ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Census 1916 Alberta:Henry Anderson - Strathcoma Alberta - f 1871 i USA - emigrete til Canada i 1906 - Carpenter.Emma Anderson - 35 år (altså f ca 1881). Født i USA (men i 1911 f i Norge)Barna; Elma (Alma) 13, Hilda 10, Theodor 9, Edna 6, William (Bill, Joni Mitchells far) 3 og Gladys 2 år.''Census 1906 Alberta:Henry Anderson 36 år, f i USA, Emma Anderson 29 år (så hun bor her også allerede i 1906, som vi ser, og i flg alderen her f ca 1877), Elmer (må være feil for Alma) 3 og Hilda 1 år. ''Kan det være at Alma mener Henrys foreldre når hun skriver 'They'. Joni Mitchelle sier selv at det var farens besteforeldre som utvandret.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Altså er Henry i de tre kildene vi har funnet i Alberta f i USA. Dessuten sier Joni at det var farens bestforeldre (hun sier ikke om det var på morens eller farens side) som emigrerte. Alma sier They , og at de var pionerer. Men det rimer ikke at hennes foreldre f ca 1871 og ca 1881/1883 var pionerer da de emigrete til Minnesota. Pionertiden der var vel fra 1850-tallet og et stykke utover.Så vi har altså tre kilder, samt Jonis utagn, som understøtter at Henry var f i USA. At her er en god del som ikke stemmer er likevel helt klart, men den familien vi har funnet i Pope, Minnesota, og siden i Day, Soth Dakota, er så langt det heteste. Slik er det jeg ser det pp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Her er det i Dagbladet-intervjuet fra 2008 som omhandler slekta til Joni Mitchell:Joni Mitchell er født Roberta Joan Anderson) 7. november 1943 i Macleod, Alberta, Canada. Familie: En datter på 42. To barnebarn.Roberta blir født i en liten by på den kanadiske prærien, som det eneste barnet til Myrtle, læreren, og Bill, offiseren og kjøpmannen. 'Min mor ble over 90 år. Min far er 95 og lever fortsatt.''- Her om dagen dumpet jeg borti en av min fars kusiner på butikken. Min fars etternavn er Anderson, skrevet med «on» i stedet for «en», som jeg skjønner er den norske skrivemåten? Min fars besteforeldre utvandret fra Norge. De fikk etternavnene sine forandret på Ellis Island, av en eller annen grunn. Der jeg kommer fra, innrømmer man ikke at man har indianerblod i åra, så min far har aldri villet snakke om dette. Men min tante har betrodd meg alt. Da jeg traff min fars kusine på butikken, benyttet jeg sjansen. «Har vi sameblod i åra?» spurte jeg. «Å, ja. Vi er lapplandsfolk, vi,» sa hun.Joni Mitchell har svenske aner, også: - På min mors side. De var vikinger, og sloss seg fram til Shetlandsøyene på 900-tallet.'Joni ler: Jeg må finne ut av dette før alle de gamle dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og lenken finner dere i (18). Som vi forstår har ikke Joni funnet ut av slekten sin enda. Jeg prøvde å finne en mailadresse til henne, men det lot seg ikke gjøre, kun til agenten, og han viderformidler ikke private henvendelser, så da så...Vio kan selvsagt kanskje oppspore barnebarn av Alma, Hilda, Theodor eller en av de andre søknene til Bill, Jonis far. Men helt enkelt vlir det vel ikke.Jeg har en musikervenn, Kevin Dean, ved Strathcona Music Building, men det er Strathcona i Quebec, ikke Alberta. Så jeg er usikker på om han kan bringe oss noe videre.Kanskje Margaret har fått etablert kontakt med folk i Day, Sør Dakota, for om mulig finne ut om der kan være noen skifteopplysninger etter Nettie Anderson som døde i 1934.Når det gjelder Henry Anderson i Census 1910 og 1920 i USA, så er der jo flere tiltalls personer med dete navnet f i Minnesota rundt 1870. Derfor er det fortsatt helt usikkert om vi har funnet rett familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har kontakt med et barnebarn til Alfred Anderson, sønnen til Ralph. Denne mannen solgte farmen i Day Co. for to aar siden. Bestefaren Hans er begravet paa farmen fordi det var vinteren da han døde og de kunne ikke kjøre til kirken. Han sa han vet ikke hvor familien kom fra i Norge, men at en dag Henry 'packed a wagon and drove off to Canada'. Han ogsaa fortalte at Joni Mitchell var barnebarn eller oldebarn til Henry (I had not mentioned Joni or Canada).Han er opptatt med aukjsøn for en annen mann, men etter to uker skal han vaere ferdig og dette skal vaere hans ny projekt!Jeg har et navn til et barnebarn til Martin men han er ikke hjemme naa. Skal ringe igjen seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, dette var jo et fantastisk treff, Margareth. Tenk at det var den første familien vi sjekket. Ytrolig! Da må du formidle til familien der borte at vi kjenner familiebakgrunnen til Henry, Martin, Alfred og Oles far, Hans og mor, men at vi foreløpig ikke har funnet ut noe om Henrys kone, Emma (ingeborg).Du må spørre dem om en av brødrene til Henry også flyttet til Canada. Joni hadde jo snakket med farens kusine, og det må bety at enten en bror av Henry eller en bror eller søster av Emma også bosatte seg i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og så må du selvsagt spørre om noen i familien kjenner til hvem Henrys kone, Ingeborg Andersen, kalt Emma, var. Hvor og når de giftet seg er vel også interessant.Dette var gøy, Margaret.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

BINGO !! Jeg har snakket med barnebarnet til Martin som har en farm i South Dakota. Han leste fra en familie historie at Hans og Jonette kom fra Brønnøy !! De visste om Martins søster som døde før de reiste, men ikke om Peder som var f. i Norge. Han skal sende meg siden han leste fra (etter 4 juli).Jeg kan spøre om de vet mer om Henrys kone.Hvis du er i kontakt med Joni maa hun skrive til oss fordi Sømna er interessert i henne. Du har adressen min.Vi er spente aa (update) bygdeboka for Sømna! Takk for ditt debatt spørsmaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Utrolig hvilken lykketræf.Angående sønnen Peder til Hans og Jonette, så vil jeg tro at han døde ung. Vi finder ham ikke sammen med resten af familien i 1880 Census.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg kan si at Hans ble f. 16/4 1831 og d. 1923. Jonette f. 20/3 1840 d. 1934. Martines Andreas f. 28 des. 1862 d. 1951. Hans dtr. Hulda f. ca. 1884 d. 1953.Alfred d. 1969 g. 1910 Anna M. Johnson. Ole d. 1959 g. 1916 Olive. Han hadde et barn til Lois g. Jackson. Marion f. ca. 1927 g. Warren Niete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Den gamle persson som er med familien i 1880 'On' maa vaere Arn (Arnt) som er faren til Hans som kom til Amerika ogsaa i 1869! Han var Arnt Johannessen f. 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.