Gå til innhold
Arkivverket

[#70692] Sommerdugnad: Singer/Songwriter Joni Mitchell; hennes norske besteforeldre?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Svehn Ruskelöv

Nr.(152)Ingeborg Klausdtr.Engesäter f.1818, foreldre Klaus Ols.Engesäter(8/10-1786-24/11-1833)g.1815 m.Anna Hallvardtr.Wergeland(1789-25/7-1868).Nr.(154)Anders Guttorms.Indre Takle(1817-1892),foreldre Guttorm Aslaks.Indre Takle(1779-6/7-1846)g.1807 m.Kristi Simondtr.Mölmesdal(1780-11/11-1854).Anders G. blev gift 1846 med Ingeborg K.3 barn:Anne Karine f.1849 kan hittil ikke finnes,Gjert f.1852 til Hosanger/USA,Kristian f.1852 bst.Bergen,kommunearb.jobber for byens gassverk.Dette er hentet fra Brekke herred bygdebok b.3 for gårdene Indre Takle og Engesäter.Jeg ser att desse personer er släktniger til mine forfädre i Storaker og Indrefjord/Hyllestad komm.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Her fant jeg Kristian A.Takle gift i KK 31/3-1901 med Karen Dortea Kristendtr.Synnevåg:LenkeNr.(151)Ingeborg K. döde 1903 på Synnevåg,hun må da event.ha bott hos svigerdatter/sönn.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Alle sammen, altså Henry med kone, Emma, og to barn, Alma og Hilda, samt hans foreldre, Hans og Nettie, bor på samme adresse; Sec. 33 T. 123 R. 57. Hva betyr disse forkortelsene?Er det mulig å finne Emmas foreldre; Gjert og Brita, mon tro? Det eneste vi vet er at Brita var død i 1914, samt at Gjert er n sist i 1893 i Day co., SD. Jeg har funnet en Brita i Day i 1905, men jeg vet ikke helt om det er henne, hun står som 65 år, altså f 1840, mens hun egentlig var f 1845. Nå vet vi at ved emigrasjonen oppga hun også å være f langt tidligere enn hun egentlig var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

At disse personene hører sammen kan det vel ikke være mye tvil om siden de bor på samme adresse. Men om Emma Anderson er den samme som Ingeborg Gjertsdatter, er vel ikke 100 % sikkert, selv om alt tyder på det. Ingeborg Gjertsdatter var ca 1 år da familien emigrerte - og det stemmer med Emmas opplysninger i 1905. Hadde man bare funnet gifermålet mellom Henry og Emma, så kunne man være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har en mistanke om at Emmas foreldre er døde i 1905, eller at de har flyttet til en av de andre barna.Om vi går tilbake til 1885 og 1895, og prøver å sammenligne adressene da opp mot 1905, så kanskje vi kan finne linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå går det helt rundt for meg... Hadde vi ikke funnet Modalen-folkene i SD? Ser utfra Emmas kort i 1905 at de skal ha kommet til SD på slutten av 1880-tallet. Var det bare søstrene Emma og Christine vi fant i Webster, Day, SD? samt de to kildene vedr Gjert i 1887 og 1893, begge deler i SD.Hvor er familien blitt av? De fikk også 2 barn i USA, Anders og Birgit, altså etter 1882. Hvor var de før de kom til SD, det er snakk om ca 4 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gjert ble naturalisert i SD 04/21/1887 så flyttingen dit må vel ha vært før det. Finner forresten ikke resten av familien i den listen, Lars.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lurer på om dette kan være Gjert, kalt George, og sønnen Andrew i 1900George er enkemann, emigrete i 1882. Andrew er født i MN i 1884. 1900 United States Federal CensusName: George Andeson [Gi?? Anderson]Home in 1900: York, Day, South DakotaAge: 46Birth Date: Sep 1853Birthplace: NorwayRace: WhiteEthnicity: AmericanGender: MaleImmigration Year: 1882Relationship to Head of House: HeadFather's Birthplace: NorwayMother's Birthplace: Norway ''Name: Andrew G Andeson[Andrew G Anderson]Home in 1900: York, Day, South DakotaAge: 16Birth Date: Mar 1884Birthplace: MinnesotaRace: WhiteEthnicity: AmericanGender: MaleRelationship to Head of House: SonFather's Name: GeorgeFather's Birthplace: NorwayMother's Birthplace: NorwayMarital Status: SingleResidence : Troy & York Townships, Day, South Dakota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hallo! Dere er meget flinke! Til innlegg 150: Peder Manasse Paulsen f. 1802 Grøtheim Sømna, d. 1849 paa sjøen i Lofoten med bosted Reinfjord store Sømna. Else f. 1812 Kvitle Sømna d. 1847 Reinfjord store Sømna.Innlegg 160 Kvitle, Innlegg 159 Øksningen Bindal. Du har dette fra en annen innlegg og dette er korekt.Jeg reiser til hyttet og er tilbake mondag. Da kan jeg skrive et brev til Kanada. Har vaert meget opptatt med norske gjester. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Bjørg,det er vel samme som i (168). Men skal ta en titt.Nå er jeg da vel hjemme igjen etter noen fantastiske dager i Sunnhordland.Det som kan gi en endelig dokumentasjon på om Ingeborg Anderson f 7.5.1882 i Norge er identisk med Emma Anderson, er vielsen i SD ca 1902, samt hennes dødsfall, trolig i Alberta, Canada, men det kan jo selvsagt også være at hun døde hos et av barna. De finner vi i 1. link i (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905, 1885, Dodge, Vernon:Gjert, Brita, Christianna, Emma og lillebror, Andreas på 1 år, er funnet, 1.5.1885. Postoffice OsloBirgit er altså fortsatt ikke født, men mor, Brita, er 41 år.Familien må ha flyttet fra Minnesota til Day, South Dakota mellom 1.5.1885 og 21.4.1887, da Gjert blri naturalisert i Day. Finner ikke Brita, Christianna eller Emma naturalisert.Som nevnt, har jeg funnet en far, George Anderson, f i Norge, med en sønn Andrew, f 1884 i Minnesota, i York, Day, South Dakota i 1900. Er det noen som vet hvor York er i forhold til stedet der Gjert tok land i 1893: Sec. 24/ Township 120-N Range 57-W. Dersom Township er det samme som District i Census 1900, så er 120 Farmington i Day. Iflg Google Map ligger både York, Farmington, Lynn, der Henrys familie bodde, og Webster, der Enna og Chistianne bodde, i umiddelbar nærhet av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.