Gå til innhold
Arkivverket

[#70831] OP; Peder Chr.s Tallaug og Ingeborg Tostensdtr Kalstad; aner?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det, Bjørn. Ser at Ringebu-slekter (onshus.no) ligger nede f.t., men skal undersøke litt mer.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bjørn,Ad Gulbrand Pedersen; Tror du ikke heller at dette er 'min' Gulbrand i 1801, på Svennes? Lenkeher konfirmasjonen i 1814Konfirmant Tjener Gulbrand Pedersen Skumsrudeie M 11.04.1799 Far Husmand Peder Gulbrandsen Skumsrudeie M Mor Hustru Ingeborg Larsdatter Skumsrudeie K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er et misforhold i KB vedr Kristine Nilsdatter Lium gm Torstem Olsen Kalstad.Ved vielsen 6. april 1839 i Gausdal står Kristines far som Nils Nilsen Liumseie, og Torstens far som Ole Jørgensen Kalstadrud. Torsten er 25 år og Kristine 22 år. Den Kristine som vi finner døpt på Lium er f/d 15.9.1816 og far er Nils Torgersen Lium og mor Ingeborg Eriksdatter.Hvem er korrekt kone til Torsten Olsen Kalstadrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1801 i Gausdal er det en Nils Nilsen 26 år på Langsæt, ugift, hjemmeboende sønn av Nils Nilsen og Rønnaug Ellevsdatter, og en Nils Torgersen 36 år på Lium, gift som nevnt med Ingeborg Eriksdatter, og tre barn, Ole 5, Kristi 3 og Engebret 2 år.Nils Nilsen Langsæt gifter seg 1.4.1805 med Anne Nilsdatter Kalstad.Er det en av disse to Nilsene som er Kristine Nilsdatter, 22 år i 1839, gm Torsten Olsen Kalstadrud i 1839, sin far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der blir ikke døpt eller konfirmert noen Kristine Nilsdatter, som datter av Nils Nilsen, i Gausdal som i alder passer med Kristine Nilsdatter, 22 år i 1839.Kan Nils Nilsen Liumseie evt være innflytter, og hans datter døpt og konfirmert et annet sted? Finnes det noen bygdebøker som kan belyse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Jeg ser at ved vielsen mellom Gulbrand Pedersen og Agnete Evensdatter 7 januar 1819 er Gulbrand sin alder oppgiit til å være 29 år, og da blir vel Gulbrand på Svennes i yngste laget.LenkeJeg heller nok til at når Kristine sin far er kalt Nils Nilsen ved vielsen er dette en feilregistrering, og at Nils Torgersen er hennes far.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da har vi denneDøpt: 30.4.1779Fornavn: GULBRAND Far navn: PEDER OLSENBosted: HUSKELHUS, SØNDREMor navn: BERTE GULBRANDSDATTERMen jeg aner ikke hvor dette er i forhold til der hvor datteren ble født, nemligKirke: Biri kirkeBarnet født: 29.09.1819Barnet døpt: 17.10.1819Barnets fornavn: Lisabet Ingeborg AndreaBarnets etternavn: GulbrandsdatterFarens fornavn: GulbrandFarens etternavn: PedersenFarens stand, stilling: Forpagter av SvennesMorens fornavn: AgneteMorens etternavn: EvensdatterMorens stand, stilling: ForpagterkoneForeldrenes bosted: Svennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

da er fortsatt problemet hvem anene her er:Lisbet Ingeborg Andrea Gulbrandsdatter, f. 29. sep 1819, på Svennes, Biri, d. 14 jan 1890, Kaigaten 20, Bergen (gravlagt 20 feb 1890 fra DK, Bergen).Jeg har:Gulbrand Pedersen. Da han giftet seg 7 jan 1819 i Biri, med Agnete Evensdatter Bratberg, f 1792, var han 39 år og enkemann på Ålset. Ved dåpen til Lisbeth I. A. 17.10.1819 bor han på Svennes. Der bor han også da sønnen Peder døpes 17.02.1822. Ved konf til Lisbeth I. A. i 1835 står han som leilending, og ved Peders konf i 1837 som forpakter av Svennes.Han står ogspå som pleiefar til to tjenere ved deres konfirmasjon, i 1819 og 1823, begge ganger på Svennes med kone Agnete. Og så står han oppført på Bratbergg med kone Agnete ved konf til en datter, Eli i 1825 (f 1810), men med kone Marit Eriksdatter ved konf til Helene i 1827 (f 1812). Disse to må da være fra hans 1. ekteskap. Var Marit Eriksdatter hans 1. kone? I så tilfelle dør hun 15.10.1816 på prestegarden, 34 år gammel. Var Svennes prestegarden, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg fått en mail som sier at den Gulbrand Pedersen som var gm Marit Eriksdatter, var Gulbrand Pedersen Huskelhus, se innlegg (32), og at Marit Eriksdatter var fra Kjensetødegården. Han var f ca 1779 og hun 1782.Da tror jeg at løsningen ligger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Noen linker:Mari Tostensdatter Kalstadrud sin dåp:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9283&idx_id=9283&uid=ny&idx_side=-187>LenkeTosten Stenersen og Marn Johannesdatter Schultz sin vielse:LenkeTosten Stenersen sin far Stener Tostensen Kalstadrud sin begravelse:Lenkeog to sider lenger ut finner vi også Johannes Schultz, 56 år sin begravelse:LenkeStener Tostensen Kalstadrud og Sigri Iversdatter Megarden Olstad sin forlovelse og vielse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen, Bjørn.Vet du noe om hvor denne Schultz-familien kom fra, og hva de var beskjefiget med?Videre: Betyr det at vi skal til Munkholm ved Trondhjem?Dette er jo langt utenfor mitt kunnskapsfelt, så jeg er takknemlig for info om den finnes.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Om Johannes Schultz vet jeg desverre ingenting annet enn at det står i Kråbølboka at han var klokker i Gausdal.Ejner von Ejnersen dukker opp i et par sammenhenger ved Google-søk, han skal være født i Åmot i Østerdalen ca. 1708, og begravet samme sted 1790, men må ha bodd i Trondheim store deler av sitt liv.Et par linker til:Marit Olsdatter Auset sin dåp i 1737:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9282&idx_id=9282&uid=ny&idx_side=-65>LenkeMarit sine foreldre Ole Olsen Talloug og Rønnoug Jonsdatter Grythe sin forlovelse og vielse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.