Gå til innhold
Arkivverket

[#71069] S&F; oppslag Gulen eller Brekke bygdebok; Indre Takle, Engesæter, Wergeland

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det er jo den eldste Brita vi ikke finner. Jeg har en ide om at hun kan ha dødd som liten.(48) Det er en feil i skifte. Det skal stå enken Brita Halvardsdatter, ikke Olsdatter. Det forekommer ofte feil i skiftene, på samme måte som i KB. Jeg strever nå med en håpløs sak fra Modalen, der prest og/eller klokker har rotet noe fryktelig med de foskjellige Brita Olsdatter f midt på 1800-tallet. Dette er frustrerende, men slik er det, og vi må da stille kildene opp mot hverandre, og så komme frem til en sansynlig konklusjon.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg tror sønnen Tallak f. 1697 er deres eldste barn. Jeg har det samme oppsett som Kjellaug viser til i 49.Min datters aner går også via deres sønn Lars dpt. 30.januar 1705 og hans kone Ingeborg Nilsdatter Bjørsvik. (gift25.juni 1730)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager! Jeg burde jo ha spesifisert det litt bedre! Det gjelder Hallvard Olsen Wergeland, Brita Rasmusdatter Yndesdal og Ingeborg Hansdatter Takle Indre.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

56) Skifte: Lenke'Skiftet (etter Halvard Olsen Wergeland) er datert 14. mai 1835 og nevner enken Ingeborg Hansdatter og barna Ole H. Brække, Rasmus H. Dommen, Sjur H. Brække, Hans H. Værgeland, Brithe H., g.m. Ole Jørgensen Midtun, Ingeborg H., g.m. Guttorm Iversen Hosteland, Anne H., g.m. Arne Olsen Espesæter, dattersønn Arne Johannessen Kringlen (formynder: Johannes Jørgensen Kringlen), datterdatter Ingeborg Johannesdatter Kringlen (samme formynder), dattersønn Nils Hansen Ringereide (formynder Hans Monsen Ringereide), datterdatter Andrine Nilsdatter Ringereide (samme formynder).'Med Brita Rasmusdtr Yndesdal f. 1751- d.20/7-1792(g 2/7-1773) har jeg følgende barn:Ole 1774-1843 gm Ingeborg Eivindsdtr Brekke (søster til min tipp-tippoldemor)Rasmus 1777-1840 budde på DommenBrita 1778-1860 gm Ole Jørgensson Ytre MiddtunIngeborg 1781-1855 gm Guttorm Iversson HostelandBendik 1784-1803Sjurd 1786 - ? gm Haldis Lassedtr BrekkeAnna 1789-1868 gm Claus Olsson EngesæterMed Ingeborg Hansdtr Takle Indre 1769-20/4/1852 (g 17/5-1793)Brita 1794Alis 1795Hans 1797Sofie 1799Orlaug 1801Kari 1803Nille 1812Etter skiftet må flere av disse ha dødd som små, har ikke sjekket det.Ingeborg Hansdtr var søster til min tipp-tippoldefar, Halvard Olsen var søskenbarn til en av mine 3. tipper, likeledes Brita Rasmusdtr Yndesdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.