Gå til innhold
Arkivverket

[#71069] S&F; oppslag Gulen eller Brekke bygdebok; Indre Takle, Engesæter, Wergeland


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Magadli Andersdtr Instefjord var søster til min 4. tippoldefar, f ca 1721. Hun ble gift med Ole Andersson i 1757, men jeg vet heller ikke mer om han.Magdalis foreldre var Anders Johannesson Asheim ca 1688-1734 og Ingeborg Olsdtr Instefjord f ca 1690.Anders Johannesson Assem f. 1688, Asheim, Brekke, Sogn og Fjordane, g. 1708, Ingeborg Olsdtr Assem, f. før 1690. Anders dreiv Instefjord, Brekke, gnr 51 lnr 40 i tiden 1709-1732. Han var leilending og brukte 1 bsm.pd. 3 mrk. smør. Bruket lnr 40 & 41 var delt i to like store deler etter forrige eier, oberstltn. Christian Nielssen Holberg (eller hans enke Karen Lem). Lnr 40 var no kjøpt av futen Peder Leganger i Sogn. Ingeborg: Hun var ikke fra Assem. Hun må ha budd der.Ludvig Engesæter: Brekke Herred - Bygdebok, Bind 2, side 265, 302 og 303.LenkeForeldre til Anders: Johannes Nilson Ese 1641 i Balestrand - 1725 Asheim og Mari Andersdtr Nesje ca 1650 Nesje i Bø - 1694 Asheimohannes Nilsson Ese i Balestrand f. 1641, Ese, Balestrand, Sogn og Fjordane, g. (1) Kari Colbeinsdtr Assem, f. 1634, Asheim, Brekke, Sogn og Fjordane, (datter av Colbein Gunderson Assemb og Guri Guttormsdtr Ytre Oppedal) d. før 1680, g. (2) 1680, Marie Andersdtr Nesje, f. før 1660, Nesje i Bø anneks, Sogn og Fjordane, d. før 1694, g. (3) 1694, Brita Hermundsdtr Indre Takle, f. 1666, Indre Takle, Brekke, Sogn og Fjordane, (datter av Hermund Henrichson Indre Tachle og Brita Clausdtr Breche) d. 1727. Johannes døde 1725. Johannes var leilending på gnr 50 lnr 36 og 37 Asheim, Brekke. Hans 1. bygselbrev er ikke tinglyst. Hans 2. bygsebrev av 21 jan 1721 på lnr 36 og 37 på 4 bismerpund smør fra lagmann Niels Knag. Skifte 17 sep 1826 etter bonde Johannes Nilsson Assem.Johannes hadde bruket på Asheim i årene 1678 til 1725. Det var skifte etter bonde Johannes Nilsson Asheim den 17 sep. 1826. Hvert av hans barn i 2. ekteskap hadde fått 15 riksdaler som bryllupsgjerd og jordpenger eller penger til bygsel. Ved skifte fikk hvert av avdødes barn i 3. ekteskap 15 riksdaler som bryllupsgjerd og jordpenger. Til arv og deling mellom enka og barna 85 riksdaler. Ved skifte etter hans 3 kone Brita Hermundsdatter Asheim den 25 aug. 1728, hadde de 2 eldste døtre fått morsarv. Ved dette skifte fikk avdødes 4 yngste barn hver 17 riksdaler.1) 1) Ludvig Engesæter: Brekke Herred - Bygdebok, Bind 2, side 264 - 265.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Vielsen til Ole Andersen og Magdelie Andersdtr. i 1755 Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1755, side 50. Permanent sidelenke: Lenke ca midten av venstre kolonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, takk. Der står det Ole Andersen Brekke. Så da får vi gå for den, tenker jeg. Denne anetavlen, som gjelder Joni Mitchells farmors aner, vil jeg ikke føre lenger bakover enn til den generasjonen dere ser i tavlen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Arnfrid,jeg har sjekket under Instefjord, men det finnes ikke nämnt hverken Ole O. el. faren Ole A. der.Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Status over hva jeg mangler nå:Takle-grenen:Mons Olsen Raas fødselsår og dødsår, som trolig var mellom 1756 og 1763, grunnet skifteregisterets opplysninger.hans koneGjertrud Olsdatter Tynning/Raas fødselsår og dødsår, som trolig var mellom 1776 og 1782, grunnet skifteregisterets opplysninger.Fødselsår til deres to døtre; Ingeborg ca 1752 (gm Aslak Guttormsen Indre Takle) og Brita ca 1743 (gm Simon Paulsen Alvern/Mølmesdal).Simon Paulsen Alvern/Mølmesdals dødsfall, trolig mellom 1783 og 1786, grunnet skifteregisterets opplysninger.Simons foreldre; Pauls Johannesen Bosdal/Alverns fødselsår, trolig ca 1689, grunnet alder ved dødsfallet i 1781.Hans kone Kari Simonsdatter Alvern/Mølmesdal fødselsår og dødsår, trolig mellom 1743 og 1750, grunnet skifteregisterets opplysninger. Engeset-grenen:Ole Andersen Brekke; her mangler jeg i og for seg alt, men vi har vielsen i 1755.Brita Halvardsdtr Fjellsende/Wergeland; hennes fødselsår er det 1707 eller 1709? Vet ikke helt hvor disse årstallene kommer fra.Takknemlig for hjelp!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

37) Ole Andersson Instefjord var bror til en av mine 4. tippoldefedre. Jeg har han f i 1711 og bosatt i Manger.Han var bror til Magdali og kan derfor ikke være riktig Ole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Arnfrid,henviser til nr.36. Dette er alt som står nämnt under Rå/Ättebok for Lavik. Mons Olss.Kvammen/Rå f.ca.1681 g.1741 m. Gjertrud Olsdtr.Tynning/Brekke,2 av 5 barn,Ingeborg(1753-1828)til I.Takle,Brita f.1744 til Alvära.Står att Mons O. var g.1 gang 1705 m.Siri Olsdtr.Rå og hadde 5 barn der,om det er rett födselsår på Mons så var han da 60 år når han giftet sig med GjertrudUnder Tynning/Brekke står det samme,Gjertrud f.1710 g.1741 m.enkem.Mons O.Raa.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, dette var jo flott Svehn. Da gjelder dødsårene til Mons og Gjertrud. Dernest så har vi vel gitt opp å finne mer ut om Ole Andersen... Ellers så tror jeg alt er på plass når det gjelder Gulen-folket. Da skal jeg ta et søk på FS nå når jeg har fødslesårene til Mons og Gjertrud.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

36)Ola Jonsen Wergeland giftet seg med den eldste Brita Halvardsdtr Fjellsende etter hva jeg har fra bygdeboken. Brekke Herred Bygdebok II: s.415.'Ola hadde 8 barn i første ekteskap og 5 i andre med Brita Halvardsdtr d.e. Fjellsende. f 1707, d 1794. Bosted: Verkland lpnr. 49, g. (2). Kjøpte 25/6-1718 lpnr. 49 av frk. Dorothea Bager. Ofte oppnevnt av futen til lagrettemann. Ble i 1723 oppnevnt til medlem av matrikkelkommisjonen. Var kirkeverge noen år og prestens medhjelper i mange år. Hadde gården 1714-71.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kjellaug R. Petit, Har du navnene på barn til Brita og Halvar og til Ingeborg og Halvard?Brita giftet seg 2.7.1773, men hva tid Ingeborg Hansdatter ble gift har jeg ikke. Dette er jo kona sin slekt.Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Brita Mikkelsdatter og Hallvard (Halvord) Tollaksson Reikerås er min yngste datters forfedre, gjennom sønnen Tallak Halvardson Reikerås og Marithe Clemetsdatter Kolland. (gift 1722)Det er nevnt flere steder at Hallvard (Halvord)og Brita skulle ha hatt 3 døtre ved navn Brita/Brithe. Jeg har bare funnet 2.Brithe d.y. (dpt.4.januar 1708) som ble gift 14.juli 1743 med Ola Jonsson (Wircheland) Wergeland.Brithe d. e. (dpt.12.juli 1712)som ble gift 23.juni 1747 med Lasse Olsson Wergeland BeråsEr det noen som kan opplyse om hvem den 3 Brithe er?Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

44) Brekke Herred Bygdebok II: s.415.'Ola hadde 8 barn i første ekteskap og 5 i andre med Brita Halvardsdtr d.e. Fjellsende. f 1707, d 1794. Bosted: Verkland lpnr. 49, g. (2). Kjøpte 25/6-1718 lpnr. 49 av frk. Dorothea Bager. Ofte oppnevnt av futen til lagrettemann. Ble i 1723 oppnevnt til medlem av matrikkelkommisjonen. Var kirkeverge noen år og prestens medhjelper i mange år. Hadde gården 1714-71.Skiftet er datert 2. og 3. juni 1772 og nevner enken Brithe Olsdatter. Avdøde hadde først vært gift med Kari Hansdatter, og hadde sju barn med henne: Niels Wircheland, løytnant, Siur O. Breche, Hans O. Underthun, Gulen, Lasse O. Beraas, død, etterlatt seg Halvor Lassesen, 17, og Kari L., 21, Orloug O. Tachle, død, etterlatt seg Anders Johannessen Brendingsdal, Agathe Johannesdatter, 28 år, Ingebor O., g.m. Lasse Iversen Indre Oppedahl, Kari O., g.m. Johannes Michelsen Dommen, Utvær. Med gjenlevende enke hadde han sønnen Halvor Olsen, 24 1/2 år, og Orloug Olsdatter, 19 år.'Jeg har ikke mer, men det kan jo tenkes at Tallak er uteglemt i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei dette var jo ikke de du spurte om.Halvor Tallaksen og Brita Mikkelsdtr skal ha hatt følgende barn:Tallak 1697- Anna 1700-1771 Brita 1708-. Lars 1705-1760, Michel 1710 Brite 1712. Jeg har heller ikke funnet den 3. Brita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nei, da må den 3. Brithe ha gjemt seg godt når så mange har lett :-))*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.