Gå til innhold
Arkivverket

[#71119] Ringnes i Stange


Gjest Jan Nordum
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Nordum

I følge bygdebok for Stange eide Peder Iversen Jernskjeggs arvinger gården Ringnes i 1616. i 1623 ser gården ut til å ha gått over til slekten på Nøttestad i Stange. i 1623 eier Thorstein og Kjeld Thorstensen Nøttestad gården.De er sønner av Oluf Thorstensen Nøttestad. i 1634 eier Oluf Thorstensens svigersønn Jens Hansen Winche gården. Er det noen som vet hvordan Ringnes gård i Stange skiftet eiere fra Jernskjegg-ætten til ætten på Nøttestad ? Var det gjennom arv ? Kjøp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

En årsaksforklaring finnes i Ødegaards artikkel om Herlog Hudfats jordegods i NST ca 1982. Jf også tidligere og senere artikler i NST over samme emne. Du finner artiklene ved navnesøk i NSTs register på www.genealogi.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Takk for tipset,der fant jeg det jeg lette etter. I følge Spangen var gården Ringnes blitt pantsatt til slekten Jernskjegg. Slekten på Nøttestad innløste dette pantet og fikk Ringnes tilbake. På samme tid fikk slekten på Nøttestad en del gårder tilbake ved hjelp av odelsretten. Men det ser ikke ut til å gjelde Ringnes som var pantsatt. Vil benytte anledningen til å takke deg for den fine jobben du gjør ved å legge ut dette og annet materiell på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I Spangens Hedmarksarkiv er det henvisninger til noen saker i 1623 når det gjelder Nøttestad. Disse sakene er å finne i Riksarkivet, men jeg har tilgang til et register hvor det står HVOR disse sakene er i RA, hvis du er interessert. Jeg har bar dette registeret ferdig skannet til og med året 1607, men skal gjøre det komplett i løpet av høsten[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=HEDMREG&gardpostnr=1687&merk=1687#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.