Gå til innhold
Arkivverket

[#71187] Hjelp til tyding av skrift vedr. lille Martins dåp 18 mars 1866 i Grue kirke


Gjest Sigrid Ellen Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen! Forhåpentligvis hadde nok presten det, så takk skal du ha Else Kari!Men, når det gjelder giftemålet i 1866 tror jeg at jeg har rett.I mini nr 7 for Grue side 92 (nr.202) blir Ole Arnesen døpt(innlegg 17) med foreldre Arne Olsen(ikke Arne Nilsen) og Olea Larsdatter/Drammen u. Lier. Det var fadderen her(Johannes Olsen) jeg fant en link til ang. Ørbækholen og fadderen Martin Arnesen. Men, for å gjøre dette ennå mer forvirrende for oss som leter etter aner finner jeg på samme side under NYTTÅR 1842 en Ole Arnesen til. Nr. 9 (i det nye året) Ole Arnesen døpt 9 Januar.Født 5. Des. 1841. Foreldre: Arne Olsen og Marthe Olsdatter ???under NæsSå jeg tror i første rekke nå at jeg må konsentrere meg om en Ole Arnesen av gangen. Altså han med foreldre Arne Olsen og Olea Larsdatter og så får jeg ta de andre etterhvert.Du kan ha rett i at min Ole Arnesen ikke lenger befinner seg i Grue i 1875. Jeg får ta tellingen for hele landet i morgen og se om det kan finnes en kandidat som passer et annet sted i landet.Ha en god natt!!! Jeg kommer nok til å drømme om og fortsette å stokke om på alle Olene og Arnene på 1800 tallet. Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen! Fremdeles ikke enig ang. giftemålet ! :) Alderen Ole oppgir ved vielsen er 21 år stoler mer på den enn ft, da er han f ca 1844 og døpes her tenker jeg Lenke nr 136.Men ellers tror jeg ikke du må henge deg opp i noen alder på Ole Arnesen, den vet vi vel egentlig ingenting om ?Det eneste som er sikkert er at han har bodd under Berger/Bergerødegaarden ca 1860-65.I teorien kan han være flyttet fra Grue i 1865 også!Synd det ikke er noen lokalkjente her som kan hjelpe litt. Kanskje er det gode bygdebøker for Grue også?Det blir også litt vanskelig med landsdekkende søk i 1875 siden så få kommuner er dekket.Håper ikke jeg helt tar motet fra deg :) Det er slett ikke meningen,men som sagt vi har ingen alder å gå ut ifra.Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Bingo!! Tror jeg da! Lette blant alle konfirmerede gutter fra 1847 og oppover, da fant jeg denne karen Lenke nr 42.Da bor foreldrene Arne Kjøstelsen og Anne Markusdtr på plassen Ødegaarden i Tjurens krets i 1865, ikke langt fra Berger. Endelig noen navn det blir lettere å lete videre på!!Da skulle han være ca 26/7 år i 1865, lurer på om han ikke reiste fra bygda jeg, hadde kanskje ikke lyst til å gifte seg med Marthe.Det finnes faktisk en tjenestegutt Ole Arnesen 27 år f i Grue i på gården Oppegaard,Lunder sokn ,Nordrehov prestgjeld i Buskerud kommune ved ft 1865.Ikke umulig det er din mann.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Åsj nå ser det ut til at det er litt vrient å komme inn på kirkebøkene.Men jeg fant altså Ole Arnesen Bergerødegaarden konfirmert, han var født i 1839 med foreldre som nevnt ovenfor.Får håpe vi kommer inn på kirkebøkene snart igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Jippi!!!! Er det noen sak med slike hjelpere som deg! Tror du er inne på rett mann!!! Jeg finner ingen Ole Arnesen utflyttet fra Grue f.o.m.1864 t.o.m 1865(hvis jeg ikke har mistet gangsynet helt da). Men, den syndige Ole kan jo bare ha vært hjemme på ferie rundt Martins undfangelse. Jeg har slitt med å komme inn i kirkebøkene både i går og i dag. I tillegg til stor trafikk på linja, sliter jeg med et dårlig bredband.Jeg tror vi missforsto hverandre litt i går vedr. giftemålet i 66, og det er vel min skyld som blandet inn tellingen for Grue i 1875. Det jeg mente var at han som giftet seg i 66 ikke var denne Ole Arnesen(se innlegg 17) I Innlegg 17 har jeg skrevet feil fødtselsår, det skal være 1841 ikke 42. Men, okke som denne karen kan jeg nok legge på hylla nå takket være deg.Mvh. S. Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen! Har sjekket innflytting i alle kirkebøkene vedr. Norderhov iberegnet Lunder, men der er det dårlig stelt med opplysninger når det gjelder innflyttede i den aktuelle periode.Hilsen S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen Else Kari!I min iver glemte jeg å opplyse at jeg fant Ole Arnesens dåp. Han er født 11/10-1839 og døpt 13/1-1840. Han er oppført som nr. 6 i Mini for Grue 1840(nr.på boka glemte jeg å notere meg).Jeg tror vi kan være helt sikre på at dette er rett mann fordi under dåpen til Martin står det vel ungkar Bergerødegarden(ikke tj.karl på garden Bergerødegaarden)Igjen tusen hjertlig takk for all hjelp hittil!!!!!! mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja jeg tror også rett mann er funnet,at vi ikke finner ham utflyttet er ikke uvanlig, det var mange som flyttet uten å melde fra til presten,det var først når de skulle gifte seg og trengte en attest at flyttingen ble registrert. Så spørs det da om Ole ble gift ?Har nå tatt en tur til fjells,der er det også begrenset med nettilgangen.Lykke til videre med anene til Ole Arnesen!Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Takk skal du ha Else Kari! Det blir nok lettere for meg nå etter den kjempejobben du har gjort! Nyt fjellufta og ha en riktig god og fortjent helg!!!!Mange hilsner S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.