Gå til innhold
Arkivverket

[#71271] Anne Andersdatter, Kjusejet,Fossen,Fossum,Bingen,Sørum i Akershus,Hvem var hun?


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Hei! Kan noen hjelpe meg? Jeg skulle så gjerne visst hvor hun er født og hvem hun er datter av.Dette er hva jeg har klart å finne:Tror hun er født omkring 1729Kirkebok Skedsmo 1737-1768: 'D. 14 Juny fæstet Lør. D. Elling Pedersen Skomager og P. Anne Andersd. Kinns-Ejer??(skal nok være Kius-ejet, Forloverne (cautionistene) er dessverre ikke oppført.Han kalte seg senere seg Elling BaarlieSørum bygdebok Bind 2: Plassen Fossen under Bingen:'Den første familien som med sikkerhet kan knyttes til Fossen, bodde her i 1750-60 åra.Elling Pedersen gm Anne Andersdatter, med barna Mari 1744, konf 1760, Andrea 1750 konf 1766 og Inger 1763. De har også sønnen Peder, men han er ikke nevnt.Fra Lørenskog Gårdshistorien av Olav Foss. Under Bårlibakken gnr.81bnr. 2 i Lørenskog hitsettes følgende: Elling Pedersen Bingen, Sørum, kjøpte gd i 1767 for 200 dlr. av Knut Johannesen. Elling f.1720 d. 1797, var var g.m. Anne Andersdtr. Og hadde barna Peder (i Bærum), Marie g. m. Torger Svendsen, Nordre Kjus, Andrea g. m. Adam Larsen i Chra., og Inger g. m. Kristian Andersen Nordre Hauger. Elling flyttet til gd. senest i 1782 og ble i 1789 satt til 400 dlr. formue.1801-telling for 0231 Skytsmoe: Amt:Aggershuus, Prestegjeld: Skytsmoe, Sokn:Lørenskoven, Gard:Baarlie-bachen: Anna Andersdtr, Enke, 72 år, Enke efter 1ste mand, Inderster Mari Ellingsdtr, Enkens datter, 50 år, ugiftNår hun dør i 1804, bor hun på gården Hougen, der hennes datter Inger bor med sin familiePå forhånd takk for hjelpen!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her på denne litt usikre kilde finner jeg en Anne Andersdatter f. 1733 i Sørum, Akershus. Vet ikke om dette kan være en mulig kandidat? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg barndåpen til datter Inger f. 1763, døpt 31 okt. Se 2. side her, dåp 28. Tenkte faddere kunne gi spor etter Annes opphav? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenken fra 1801-tellingen der enken Anne er nevnt ca 72 år. Da er vel opplysningen i den først nevnte bygdeboka om datter Mari f. 1744, muligens feil.Anne kan jo ha fått barn svært tidlig, men det var vel litt uvanlig med så ung mor? Den Mari som er 50 år i 1801, kan passe bedre med alder? Litt vrient å finne folk i så gamle kirkebøker. Om du finner barnas dåp, så kan det jo være at faddere kan hjelpe deg med å finne mors slekta?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Gunn!Takk for at du engasjerer deg.Mari skal være født 10 Mai 1745, en opplysning jeg har hentet fra hennes konfirmasjon i 1760. Da tror jeg nok Anne født 1733 er litt for ung.Jeg mangler dåpsopplysninger på Mari og hennes søster Andrea da kirkeboka ikke finnes. Faddere til de andre barna hjelper meg dessverre ikke,Men, men det er jo dessverre slik, en gang sier det stopp bakover.Ha en fin søndagskveldMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte jo i farten lenken til 1801 tellingen der Anne , enke ca 72 år bor sammen med datteren f. ca 1750: LenkeAldersangivelsene er ikke så nøyaktig her, om du mener at Mari skulle være f. 10 mai 1745. Moren Anne var jo svært ung om hun var f. 1729 :-), så dette var ikke enkelt. Håper noen kjenner til denne slekten. Kan det være skifter etter Anne Andersdatter som kan klargjøre noe om hennes opphav?Litt spennende med slike mysterier, ha en fin kveld du også. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.