Gå til innhold
Arkivverket

[#71392] Mønstringsprotokoller og sjømannsruller.


Gjest Ernst Andreas Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Andreas Tveit

Hvor finner jeg mønstringsprotokoller og sjømannsruller som jeg kan komme inn på. Jeg leter etter Thomas Anton Thomassen Hetland (Fjelberg). Han ble født den 07.10.1880 på Indbjoa. Foreldre er Thomas Johnsen Hetland og Anna Karina Larsdatter. Thomas ble døpt på Fjelberg samme år. Konfirmert på Fjelberg i 1895. Finnes i folketellingen for 1900 under Kjeldedalen - Fjelberg. Registrert som sjømann. Der stopper sporene for meg. Hvor finner jeg opplysninger om skipsforlis. F.eks. skipet Florøs forlis noen mil fra Bergen mars 1882. Thomas' onkel Helge omkom i det forliset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Hovedrullen fra Bergen sjøfartskontor/innrulleringssjef/mønstringssjef er han registrert som fyrbøter fram til 1904, da han 10. november mønstret av i Mobile (USA):

bilete7391.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Etter forlis skulle det holdes sjøforklaring, så sant noen av mannskapet hadde overlevd. Dersom det ikke fantes overlevende ville det bli gjennomført forhør for å få avdekket så mye som mulig om forløp og årsak.Sjøforklaringen skulle holdes så raskt som praktisk mulig, og det ville kunne skje ved nærmeste norske ambassade/konsulat (i utlandet) eller på rederiets hjemsted. Ved forlis eller skade i Norge skulle sjøforklaring holdes ved nærmeste sorenskriver, eller på rederiets hjemsted.Blant våre digitale bøker ligger det en del bind med norske sjøforklaringer, f. eks.:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.