Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#71444] Christen Clemetsen - Buksnes, Lofoten ca. 1862 - opplysninger ?

Recommended Posts

Gjest Michael Moum
Gjest Margaret Miller

Hei. Jon Jonsen lap i Brønnøy 1802 barn navnt Andreas. Han er trolig bror til Karen Johanna som ble f. i Velfjorden. Vi har barna til Jon Jonsen 'lap' i Velf.: f. 1791 Christen, f. 1793 Anne, f. 1795 Elen, f. 1797 Karen Johanna og f. 1800 Berit Kirstina (trolig d. 1800 av kikhoste (feil Jensdtr.?). Karen Johanna ble konf. 1826 (!) i Brønnøy og var da paa Mossem. Foreldre lapper Jon Jonsen og Berit Olsdtr. Det sier der at Karen hadde hatt et barn for to aar siden i Alstahaug.

Gjest Michael Moum

(27)1. Thor 1791 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16508&idx_id=16508&uid=ny&idx_side=-118>Lenke Permanent bildelenke: Lenke2. Anne 1793 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke3. Elen 1795 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke4. Karen Johanna 1797 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke5. Berethe Kierstina 1800 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke6. Andreas 1802 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Arne Hove-Ødegård

hei igjenHar kikket gjennom opplysninger og lenker. Jeg synes det er mye som taler for at dette er riktig Christen(Christian) Clemetsen. Jeg legger det inn i slektsprogrammet mitt og forsøker å få noen synspunkter fra Christens etterslekt i Lofoten. Igjen tusen takk for all hjelp dere har gjort i løpet av et par dager alle sammen.Mvh Arne Hove-Ødegård

• 4 måneder senere...
Gjest Arne Hove-Ødegård

Hei.Tar opp igjen en tråd hvor jeg fikk mye hjelp tidligere i høst og hvor Christen Clemetsen ble 'funnet' i Alstadhaug, Nordland. Født 28.03.1835 Biørn, Stamnes i Alstadhaug, konfirmert i Alstahaug kirke 27.06.1852. Han var av lappisk avstamning. Fikk 3 barn med 3 kvinner uten å være gift med noen av dem : Marcus f.01.11.1856 i Borge, Lofoten (mor: Anne Johanne Simonsdtr), Amandus f. 20.10.1862, Buksnes, Lofoten (mor: Johanne Gunnelia Johannesdatter) og Olea f. 23.03.1862 i Buksnes, Lofoten (mor: Anna Olava Bergitte Aronsdatter). Siste opplysning om Christen er at han står oppført som fisker ved sin sønn Amandus giftemål i Buksnes 16.07.1886.Er det noen som har opplysninger om Christen Clemetsen etter at han tydeligvis var i Lofoten i 1860-årene ?

Gjest Arne Hove-Ødegård

Til Anne: Tusen takk. Det var en interessant opplysning. Kanskje han ikke gjorde opp for seg mht til de barn han hadde fått i Lofoten ? Finnes det noen måte å få sjekket dette nærmere på montro ?Mvh Arne Hove-Ødegård

Gjest Anne J  Engmo

Prøvde å lete litt igår kveld,om det kanskje skulle være noen protokoller el.annet ang. fangene på tukthuset,men finner ingenting.Prøver også å se etter hvor han eventuelt befant seg i 1875,men der er jo en del mangler på den tellinga.

Gjest Arne Hove-Ødegård

Anne : Jeg har forsøkt å lete i folketellinger på aktuelle etternavn for Christen, inkl. Biørn/Bjørn uten å finne noe jeg heller. Har heller ikke funnet noen saksprotokoller eller oversikter fra Trondhjem Tugthus som kan sette meg på sporet videre. Må kanskje besøke Statsarkivet i Trondheim for evt. lete mer.

Gjest Anne J  Engmo

Tror det er lurt av deg,jeg har heller ikke funnet noe mer,verken på folketellinger eller i kirkebøker.Vet ikke hvilken kirke de brukte til begravelser på tukthuset i Trondheim,hvis det nå var rette Christen?

Gjest Arne Hove-Ødegård

Anne : Nei, det er ikke godt å si foreløpig. Det at han, som far, står oppført som fisker ved sønnen Marcus sitt bryllup i 1886 tyder på at han 'slapp ut' på et eller annet tidspunkt, så det er ikke så godt å si hvor man best skal lete når folketellingene ikke gir noen holdepunkter.

• 4 måneder senere...
Gjest Arne Hove-Ødegård

Nå har jeg fått bekreftet fra Statsarkivet i Trondheim at Christen Bjørn i Trondhjem Tugthus er omsøkte Christen Clemetsen. Han satt i tugthuset 8 mndr fram til 2. april 1866. Deretter stopper alle mine spor etter ham. Finner ham hverken i folketellingene 1875, 1900 eller i emigrantprotokoller, selv om jeg forsøker varierende skrivemåter på fornavn og etternavn. Har også søkt i div. kirkebøker i Alstadhaug og Buksnes, Lofoten for å finne opplysninger om evt. død. Men det blir som å lete etter den berømte nåla....

• 4 uker senere...
Gjest Arne Hove-Ødegård

Statsarkivet i Trondheim meddeler at det dessverre ikke finnes bidragsopplysninger i lensmannsarkivene i Lofoten eller hos fylkesmannen i Nordland så langt tilbake i tid (fra ca 1866. Er dermed like langt mht til å finne ut 'hvor det ble av' Christen Clemetsen/Christen Bjørn etter tukthusoppholdet i Trondheim 1865/1866.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.