Gå til innhold
Arkivverket

[#71457] Lesehjelp Holt (A-A) oktober 1786?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en annen tråd ([url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=54079&sok=&nr=1&antinnlegg=48&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke) har et lite leseproblem dukket opp. Hva står det som felles (?) dødsårsak på nr. 44 og 45 (Torkel Biørnsen Joranstad og Børge Iwersen? Bo...)?Holt (A-A) oktober 1786:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo repetere det foreløpige forslaget (fra den tillenkede tråden): 'Begge fejde(s) ud af Skiben og bortblevne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det var ikke lett å få tak i. Det nærmeste jeg kommer er «begge sejlet ud af Skibene og bortblevne» men jeg er ikke sikker på om det er en bedre tolkning enn den du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for forslaget, Leif. Det var også slik jeg først leste det, men jeg hadde problemer med å få det til å bli språklig logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det er ihvertfall overveiende sannsynlig at de falt over bord og druknet, selv om den eksakte ordlyden er uviss. Trolig var ikke heller presten spesielt bevandret i maritime uttrykk, og kanskje har han gjengitt noe han trodde at han hørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har nok rett i at de to guttene må ha falt overbord og druknet. Når det gjelder presten (prosten), Hans Speilberg, så hadde han både skippere og redere i familie og omgangskrets. Dermed må en vel gå ut fra at han ikke var helt ukjent med maritime uttrykk. Han var sogneprest/prost både for Holt hovedsogn og for Dypvåg sogn med Flosta anneks 1765-1792, og her bodde det svært mange sjøfolk. Han hadde før han kom til Holt, i 25 år vært sogneprest i Hommedal prestegjeld (dvs. i Landvik og Eide sogn i nåværende Grimstad kommune), der det heller ikke var så få sjøfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.