Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Helge Berntsen

[#71477] Emigranter fra Vegårshei 1869 - hjelp !

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Jeg leter etter utreisen til familien Steen Olsen (f. 1827)og hans kone Thomine Andrea Andersdatter (f. 1833) bosatt på Råmundstad på Vegårshei i Aust-Agder. De skal ha forlatt Norge i 1869, sammen med sine 6 barn: Anna f. 1855,Ole Andreas f. 1858, Knud f. 1862,Gunder f. 1864, Thorvald f. 1866, og Halvor f. 1869 - antatt alder 3 mndr. ved utreise.På Norway-Heritage finner jeg skipet 'Laurdal' som forlot Porsgrunn 11/4-1869, og ankom Quebec 18/5-1869. Passasjerlisten er imidlertid tydelig mangelfull, men inneholder dog noen navn som passer, men begge foreldre mangler.Et annet alternativ skal være 'Columbia' som forlot Glasgow i August 1869, og ankom New York 3/9-1869, ifølge en amerikansk etterkommer, men jeg kan ikke finne at den seilte fra Norge det året, så det må isåfall være en utreise i 2 etapper. Jeg kan heller ikke finne reisen fra Glasgow noe sted. Om det er barken 'Columbia' med norsk eierskap, er den registrert med overfart fra Norge i 1868 og 1870, men hvor den var i 1869 er ukjent for meg.Dette er selvfølgelig vital informasjon for familiens etterkommere, så om det er noen emigrasjonseksperter der ute som kan hjelpe, er vi meget takknemlig !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Berntsen

Hallo der ute ! Dere kan glemme denne forespørselen. Etterkommeren i USA hadde rett, og passasjerlisten fra Columbia er funnet gjennom Ancestry.com.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive