Gå til innhold
Arkivverket

[#71664] Svenske-Marja i Løten

Gjest Jan Myhrvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Myhrvold

Tusen takk for stor innsats Anne Lene og Gunn! Det blir spennende å se hva jeg finner på statsarkivet når jeg omsider kommer meg dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, jeg tror nok at videre leting i Sverige skal avvente til du har vært på statsarkivet. Kanskje du kan finne noe mer konkret der, som gjør det lettere å blinke ut rett person.Lykke til med letingen på statsarkivet.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

JanJeg er nettopp kommet fra en tur på Averøy, og har ikke fått lest innleggene her.Hvis du oppsummerer det du søker i FT 1875, så kan jeg i løpet av uken få sjekket dette på statsarkivet for deg.Men FT 1875 for Løten er sortert på en spesiell måte. Er ikke sikker på om det er etter gårdsnr. eller noe annet, men den er ikke sortert på personnavn. Så mulige gårdsnavn hun har oppholdt seg på må jeg nesten ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Det tilbudet er for godt til å si nei til!Maria var på Kavlediket da hun fikk barna Mathea i 1871 og Johan i 1875 (født 18. april). Men det er ikke sikkert hun var der lenger hvis folketellinga ble tatt opp på slutten av året, slik Sverre nevner i sitt innlegg (4).Neste barn ble født i 1878 og da var Maria på Mattisrud.Maria er oppgitt som født 1850 ved fire av de fem fødslene. Ved den siste står det at hun var født 1851. Hun kalles Johannesdatter i de fleste tilfellene, men ved en fødsel i ministerialboka og ved minst en av innførslene i klokkerboka står det Johansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok skuffe deg, men sparte deg kanskje for en bomtur til Hamar.Jeg har gått igjennom FT 1875 for Løten i dag på følgende gårder:Mattisrud, Kavlediket, Ingulstadeie, Lienengen, og Sjøli, men ingen av dine å finne. Dessverre.Jeg sjekket også boligene til Ådalsbruk med negativt resultat. (Det var noen svensker der)FT 1875 for Løten består av 3 tykke bind, og du må i tilfelle bruke en dag på å gå igjennom alt. Men det er det kanskje verdt?Originalen for FT 1900 er å finne på Riksarkivet, ikke på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Tusen takk Lars Ove!Skuffelser er det nok av i jakten på Svenske-Marja. Det er et lysglimt at så mange bidrar med hjelp!Tror jeg skal belage meg på å lese gjennom hele. Dette begynte som en 'skal bare sjekke hvis den er lett å løse-sak', men nå har Svenske-Marja snart tatt kontroll over livet mitt....Da blir det en ekstra fridag i september (hvis jeg klarer å vente så lenge). Det kan da ikke være så ille at hun ikke står i hverken 1875- eller 1900-tellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper å reise til Hamar.Jeg har funnet Anna og to av hennes barn i FT 1875. Har tatt bilde av innførselen, så hvis du sender meg en mail (low1954@gmail.com) så får du det i ettermiddag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Wangensteen (32):I denne tråden har såpass mange vært involvert, og det er sikkert flere enn jeg som er interessert, så kanskje du kan legge ut innførselen i folketellingen 1875 her?(Jeg regner med at det er Maria du har funnet, ikke en Anna..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at kamera var innstilt på en alt for lav oppløsning, og det beklager jeg. Men her er Maria sammen med sin sønn (og en framtidig barnefar?) på gården Langseth østre i FT 1875.

bilete7473.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott, Lars Ove! Da kom vel Marja fra Fykerud i Värmland! Håper Anne Lene kan finne opplysninger i husførhør om slekta.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av det utydelige bildet (35) at gårdeiers bror Jens Johannesen også er bosatt på Langseth østre i 1875, og han ble jo far til Kristine i mai 1878.Da kan vi konkludere med at høyet var tørt og innhøstet på Løten i august/september 1877 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Moro at Lars Ove fant dette. Dette fører oss jo næremere et mål.Jeg har nå funnet det som må være rett Maria og det er ingen fra den listen jeg fant på Emibas. I Frykerud, født 1851 finner jeg bare en Maria som kan passe med etternavnet Johannesdotter. Hun er født den 26/3-51 av foreldrene Johannes Olsson og Cajsa Bengtsdotter, på Salberg.Jeg har funnet familien på Salberg i husforhørene 1851-1855 og 1861-1865, og familien er da slik:Brukare Johannes Olsson f 12/?-1813hustru Cajsa Bengtsdotter 25/9-15Barna: Erik Olof 26/1-39Bengt Johan 29/6-41Lovisa 2/12-43Carl 1/6-46Clara 24/5-49Maria 26/3-51Lars Magnus 28/2-54Emma 28/1-56Videre har jeg ikke fått gått enda. Jeg må ut og handle men ville nå legge ut dette, tilfelle noen finner noe mer. Hele familien har f.sted Frykerud. Jeg ber dere være obs på at det i f.datoene kan ha sneket seg inn feil, datoene var ikke så gode å lese.Det gjenstår å følge Maria, og se at hu faktisk flytter til Norge, og da aller helst at det kommer frem en flytting til Løten, før vi kan være rimelig sikre.Så det er ikke sikkert man bør legge ned den stoooore innsats før vi ser at det er riktig Maria.Om ingen andre har avklart dette, så forsøker jeg og kommer tilbake til dette, men det blir trolig først i morgen tidlig.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bravo, Anne Lene! Jeg fant de fleste av de barna du nevner ved foreldresøk IGI Fam s.Legger bare en lenke til Maria f. 1751 her: LenkeSkal bli spennende å se om du finner ut mer om denne familien og mulig flytting til Løten :-)Om faren døde fra en stor barneflokk så tidlig, så måtte barna nok tidlig ut i tjeneste.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden det var vrient å lese fødselsår på Barna legger jeg inn det jeg fant på foreldresøket:Først en lenke til den eldste sønn, Erik Olof J. f. 26 jun 1839: Lenke Her står Klaxas, Frykerud. ( Han gifter seg 3 nov. 176 med Emma Johanneses. )2. Bernt Johan f. 29 jun 18413. Louise dpt 3 des 18434. Carl dpt 2 jun 18465. Clara dpt 27 mai 18496.MARIE f. 26 mars 18517.Lars Magnus dpt 4 mars 18548.Emma dpt 29 jan 18569.Adolf dpt 18 jun 1857Alle født i Frykerud, Värmland.( med forbehold om rett avskrift.:-) dette er den rette familie. Fant heller ingen andre f. 1852 som passer fra Fykerud.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ble det noe feil i siste linje. Det skulle være : ' Håper dette er den rette familie, fant heller ingen andre som passet f. 1851 fra Fykerud :-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Tusen takk Lars-Ove!Dette burde gjøre saken enkel å løse. Jeg har god tilgang til svenske kilder selv, så nå skal natta brukes flittig!Takk til alle som har bidratt! Hvis jeg finner det jeg trenger skal jeg informere dere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanSend en liten takk til Sverre Sørgård også. Jeg traff han på SAH i dag, og vi diskuterte denne saken. Han kunne opplyse at det var et mønster i Maries flyttinger i Løten. De var geografisk ikke langt fra hverandre, og da konsentrerte jeg meg om tellingskrets 6, og ved litt leting, så fant jeg henne. Brukte vel 10 minutter tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Jeg har takket Sverre tidligere også. Lokalkunnskapen hans er verdifull og jeg veldig takknemmelig for den innsatsen han har gjort!Håper jeg kan hjelpe dere med noe fra mitt eget område en gang (Finnskogen)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Foreløpig status:Nå har jeg sjekket de to Mariaene med Johan/Johannes som far i Frykerud i 1850 og 1851.Maria f 22/3 1851 på Solberg (ikke Salberg) flyttet 1870 til Seldebråten og senere (11/10 1873) til Karlskoga. Altså kan hun avskrives.En annen Maria ble født i Bodetta i Frykerud 13/12 1850, men hun er alltid oppført med farens slaktsnavn, Lindgren, i stedet for Johannesdotter. Dessuten bodde hun fremdeles i Frykerud i 1875.Mulig det blir en tur til SAH på tirsdag likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Lars Ove skrev at han fant 2 av barna, men det er bare Johan som bor med mora. Matea bodde med sin far i Kaveldiket. Det samme stedet hun ble født og bodde da hun ble konfirmert. Jeg håper det det kommer det kommer noe mer om Marias opprinnelse i denne tråden. Et hint til leting kan være at å ikke vektlegge fødested Frykerud, men gå ut fra at Maria hadde med seg attest fra Frykerud da hun kom til Løten en gang mellom 1865 og 1871. Altså konsentrere leteingen på utflyttede fra Frykerud. Jeg er ukjent med svenske kilder så det hende dette ikke er noe lurt. Jeg har prøvd å søke om det er andre mulige steder i Sverige, men finner bare Frykerud. Det står Frykrud i tellinga, så det er et lite slingringsmonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.