Gå til innhold
Arkivverket

[#71712] Margrete Falch/Falck (d. ca. 1692) på Strømsø


Gjest Simon Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

(45-47-48)TEORIEN KAN ALTSÅ UTELUKKES!Det ser ut til at Ambjørn Lauritsen ikke har noen sønn som heter Laurits (som burde vært den eldste og født omkring 1625). Sett at han hadde det likevel, og at denne sønnen døde ung, men etterlot seg et barn (Margrete) med Elisabet Hansdatter. Dette kan vel ikke utelukkes.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

47/50: 'Biøidemensmand' skulle sikkert være 'Biøidelensmand', altså bygdelensmann.51: Norske innlegg, pk. 22, innlegg 6. mai 1662, angir at Ambjørn Lauritsen etterlot seg 70000 rd, to døtre og én umyndig sønn som ingen hadde villet ta på seg vergemålet for. Slik ordlyden i kilden er, er det lite sannsynlig at Ambjørn hadde andre etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Simen og Kristian:Jeg har 'Er Bøide,, lensmand' i min transkripsjon. Altså ingen 'Biøide'. Dog ser jeg et par kommaer, så jeg får sjekket med originalen ved første leilighet.Både på S. Åby og Skoug er 'Niels Nielssøn' anført som 32 år gammel, men navnet Berg er ikke nyttet i noen av tilfellene.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ad (47) og (53).Jeg ser nu at min link til Nils Nilsen i Skoug er forkert, den rette link skal være: LenkeI kolonnen 'bruksskyld' er der skrevet en lidt kryptisk tekst:»Berg (bruger alt) 32 Er Biøidemensmand)«Kan Berg her være en del af Niels Nielssøns navn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Simon (54):Berg er et navn Nils har fra Berg i Hof, hvor hans mor Ambjørg Nilsdotter (og faren fogden Niels Jacobssøn) bodde tidligere på 1600-tallet. Jfn Mogens Bugges bok om Skjerven eller aller helst Henning Sollieds artikkel i NST IX om den samme slekten, samt Hof Bygdebok.Berg har dermed vært tatt i bruk som et slektsnavn utenfor opphavsbygden.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Er det noen som har en formening om når navnet FALK (eller varianter av dette) første gang viser seg å ble brukt i slekta til Lauritz Ambjørnsen, - og på hvem ?(En påstand er at navnet FLOR kom i alminnelig bruk blant enkelte etterkommere av Frantz Frantzen, (ca.1515-ca.1585) først i 1660-åra, - selv om Flor-navnet i dag påføres de aller fleste sønner og sønnesønner av Frantz.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Per Nermo

(1/7:) Ang. Peter (Peder) og Johan (Jan) Neve(Newe) :Det ser for meg ut som renteskriver og etatsråd Johan (Jan) Neve (Newe) (1648-1718) var far til Peder Neve (f. ca. 1680 ?) og Johanne Neve (f. 1699) (g.m. Erich Mogenssøn).Justisråd Peder Neve ble gift i 1713 m. Maren Nielsdatter Norup, hvis mor, Magdalene (Malene) Nilsdatter Berg (faren fra Berg i Hof, VF) ble g. 2.gang med nevnte etatsråd (Johan) Newe (i København). Dette ser dermed ut til å være Johan's 2. ekteskap.Maren Nielsdatter Norup var 1.g. g.m. Niels Pedersen Moss, hvis bror Lars var g.m. Maren's søster Margrethe.Stemmer dette, eller har jeg misforstått ?Hvem var Johans Neve's ev. første kone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det ser ut til at Magdalene (Malene) Nilsdatter Berg var etatsråd Johan (Petersen ?) Neve's 3. kone (gift etter 1701).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDette er kanskje kjent, men kan nevne at Nils Madsen Norup selger 'Rønnehofvet' i Sande i 1698. Denne eiendommen har hans sal. værfar Nils Berg blitt bebrevet 28.5.1666.Lenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ad. 57-58. Se Dansk Biografisk Leksikon, http://runeberg.org/dbl/12/0190.htmlIflg. DBL er etatsråd Johan Neve (1648-1718) gift 1. Dorothea Hedevig Wilhlem; 2. Anna Holm; og 3. Magdalene Berg, enke efter Niels Madsen Norup.Giessing III:257-258 skriver at Mag., Prof. i Christiania Peder Holm (1625-1690) datter MARIA (ikke Anna som DBL skriver) Holm, havde datteren Johanna Neve «som i Christiania havde til ægte en rig Handelsmand Eric Mogensen, som skal have efterladed sig adskillige i Velstand levende Børn, blandt hvilke Enke-Frue Etats-Raadinde Eliesen ....».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg rekker ikke mye i denne omgang, men:Giessing tar feil, han blander sammen to Johanne Neve. Peder Holm (som døde 1698, ikke 1690, se begr. i Christiania 12.11) sin datter Johanne ektet Peder Blichfeldt (senere gift med Kirstine Munch) 16.11.1696 og hun døde 1698, begr. 26.10. (Erich Mogensens ekteskap ble inngått 28.10.1716).DBL har rett i ektefellerekken, vielsen med Anna finnes i kirkeboken 18.08.1696, Malenes første med Niels Madsen Norup likeså 10.02.1682 (denne gang Strømsøe!).Har bare skumlest de 3 siste innlegg, jeg får lese hele tråden i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå har jeg fått lest tråden og ser at jeg har deltatt her tidligere. Har egentlig ikke så mye mer å tilføye, jeg vet faktisk ikke hva som skulle være uklart nå (og i tilfelle, om det ligger innenfor mitt interesseområde, ikke alle Falch'er gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk for supplerende informasjon, Geir ! Dine omfattende kunnskapet om Christiania-folk kommer alltid godt med ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir/61:) Det blir vel feil å kalle Peder Holm (død 1698) sin datter Johanne (g. Peder Blichfeldt) for 'Johanne Neve' ? (Johanne Neve f. 1699 var altså hennes søsterdatter ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir/61:) Kjennes foreldrene til lagmann Peder Blichfeldt (død 1712 i Christiania) og hans svigerfar, magister, professor i Christiania, Peder Christen Jacobsøn Holm (1625-1698) ?Det fantes en major Ole Blichfeldt, bosatt i Buvika, Sør-Trøndelag, far til Martha Christine Blichfeldt (1723-1810), g. i Stjørdal i 1721 m. dragon-kaptein Knud Hanssøn Sejersted (1698-1770). Noe kjent slektskap til Peder Blichfeldt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lagmannens foreldre skal være Christen Pedersen Wiewild (sogneprest i Danmark) og Maren Pedersdatter Blichfeldt. Peder Holms foreldre kjenner jeg ikke (jeg har heller ikke forsøkt å lete), alt jeg vet er at han skal være født i Nykøbing. Ole Blichfeldt kjenner jeg ikke mer til enn hva Ovenstad skriver, dvs. ingenting vedr. ditt spørsmål. (han ser ut til å ligge utenfor mitt felt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(61:) Jeg kan ikke se at henvisningen i #60 tilsier at Giessing tar feil når han i III: 257-258 skriver at 'Mag., Prof. i Christiania Peder Holm (1625-1690) [sin] datter MARIA [ikke Anna som DBL skriver] Holm, havde datteren Johanna Neve «som i Christiania havde til ægte en rig Handelsmand Eric Mogensen«'.Det eneste avviket her er fornavnet (Maria vs. Anna) på Johanna Neve's mor. Det er såvidt jeg kan se ikke snakk om noen sammenblanding mellom Peder Holm's datterdatter Johanna Neve og hans egen datter Johanna Holm (Johanna Neve's tante).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Avviket er nettopp det du peker på. Men det ble en 'Neve' for mye i min korreksjon, det skulle bare stått 'Giessing tar feil, han blander sammen to Johanne'. Fint at det ble presisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

OK, da er vi enige. Giessing blander i det nevnte sitatet (i #60) heller ikke sammen to Johanna'er, han omtaler kun den ene, hun som ble gift med Eric Mogensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.