Gå til innhold
Arkivverket

[#71841] Thrane- slekt


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Her kan det være snakk om mer enn en familie.Terje Skrolsvik har i november 1996 gitt ut 'Slekten Trane fra Viborg i Danmark', og slekten Trane er også omtalt flere andre steder, bl.a. i Axel Kiellands Familien Kielland ... (1897).Thrane er nevnt i en rekke publikasjoner, bl.a. Personalhistorisk Tidsskrift 6. rekke 2. bind, NST bind IV (1932), og i 'Familien Bonnevie i Norge og Danmark'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har en Søren Martines Trane, f. ca. 1878 fra Rollnes, Ibestad, Troms.Men jeg har ikke enda funnet hans foreldre. Søren hadde en datter med Anne Katrine Hansdatter Fugleberg, f. ca 1854 på Fugleberg,Ibestad, TromsMvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Denne diskusjonen bør vel løftes over i det andre diskusjonsforumet??Til Birger. Ser att Anne er døpt 1/6-1857 Ibestad.Når fikk Søren og Anne barn sammen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Birger (4) Funnet en Søren Martin f.29/9-1875 døpt 6/8-1876 uekte Ibestad, av foreldre Jens Gabriel Olsen f 1848 og Mette Sofie Martinusdatter f 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Den Søren Martines Hansen Trane som jeg har fikk datteren Johanna Nikoline ca. 1879, gift med Konrad Henriksen Haugan, født ca 1872. De hadde 5 barn.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til hovedspørsmålet (1) Sol: Hvor lever denne Samuel Trane/Thrane ??Det er en sognepr og prost til Næs, Samuel Pouelsen Trane med etterslekt på bl. annet Østlandet. Han har ett barnebarn i Oslo, Samuel Poulsen Trane, prokurator og amtm. forvalter død 1721 Jarlsberg. Så er det nokk ett barnebarn Samuel Holgersen Trane død 1753 som kjøbmand med etterslekt i Moss .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg har funnet Margrethe Elisabeth Thrane, datter av en fattig høker, hun står som gm. Johannes Werenskjold med barn døpt i Fredrikstad 1770 årene.. har inntrykk av at alt det som jeg har samlet i tidligere år om Thrane fam. er avleggs og vil gjerne oppdatere meg. Det var jo en prest på Rennesøy eller Finnøy,finner en Samuel Thrane som fadder hos Werenskjold fam.Takker for hjelp. Har borgerbok med Kiellands tavler.Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk til deg.Du har nok lagt inn samtidig som jeg skrev mitt innlegg. Skal søke i kirkebøker for å se etter om jeg finner noe der.Vet du noe mer om disse vær så snill å gi meg oppl. Takk fra en takknemlig Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ser at Johannes Werenskjold er død mai 1799. Født 1/7-1731 Borregård,Akershus. Margrethe Elisabeth Thrane er enke 1801 i Fredrikstad med ei datter Maren Magdalena 9 år.Hvis man skal lete trur jeg at jeg ville begynde med en Eskild Trane døpt 14/10-1755 i Moss av foreldre Fredrik Samuelsen Trane og Maren Malene Gjessing,for om mulig det skulle dukke opp faddere som passer inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Terje E. SkrolsvikJeg fant den dåpen takk til deg, men har problemer med navnene på fadrene som jeg gjerne skulle hatt med meg.Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei.Ja de er ikke så lett å identifisere:Audit. Giessings kiereste, Jfr. Cathrine Chrystie, Toldskriver Peder Hierul ??, Prokurator Jens Haurvig og Christopher Coch.Når Eskild døpes 14/10-1755 er fadderne: Samuel Thranes enke (må være Karen Pedersdatter, stemor til Fredrik Samuelsen Thrane),Peder Millings hustru(det er Margrethe Thrane), Messers Lars Olsen,Ole Thrane,Jens Haurvig.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Tusen takk for hjelpen har prøvd å nøste noen tråder. Skulle gjerne hatt sign. til Samuel Trane, men en slik kløpper er jeg ikke at det har ville lykkes. Er der noen av disse her tro som har hatt forbindelse til Nannestad i 1770 årene montro?.Jeg er ikke så kjent i geografien der borte at jeg kan finne ut om de navnene som blir nevnt går under Nannestad på den tiden, slik som Næs for eks.Jeg jobber og leter. Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Samuel Holgersen Thrane, død 1753, bodde på gården Krogsvold i Rygge, fra 1840 i Moss. Den lå for de som er kjent 50m fra rundkjøringen på venstre side når du kommer inn i Moss.Samuel var 1.g. g. med Elisabeth Olsdtr.d. ca 1720,(datter av Ole Willadsen og Margrethe Svendsdtr.) 2.g. g. ca.1725 m. Karen Pedersdtr. 1682-1763.Samuel hadde søsteren Bente Sophie Holgersdtr. 1685-1758.som var 1.g.g. med Rasmus Michelsen Landby i Kråkstad 2.g.g ca 1721 med Ole Pedersen Rådim på Finstad i Kråkstad. 3.g.g med Syver Rolfsen Midsem på V.Midsem i Kråkstad.Deres foreldre er Holger Samuelsen Thrane som ble gift 1682 i Christiania med Margrethe Sophie Leth 1661-1700.Samuel Holgersen Thrane hadde disse kjente barn:Poul Thrane født ca 1716 d. 1780.Ole Thrane, d. 1770 i Hobøl, bosatt på Ø.Skjellfoss i Hobøl.Han var g.m. Malene Helvig Arnesdtr. Ø. SkjellfossFredrik Thrane, f. ca 1719, død 1789 i Moss, havnefogd og losoldermann. Han overtok farens gård Krogsvold.Hahn var g. m. Maren Magdalene Gjessing d. 1773(datter av Eskild Hansen Gjessing og Lene Flyg)Elisabeth Thrane , f. 1726 i Moss, død 1800 i ChristianiaHans Samuelsen Thrane , født 1727 i MossMargrethe Thrane, født 1729 i Moss, død 1796 i Moss, g. 1748 m. klokker, skoleholder Peder Iversen Milling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Sol Her er en del jeg har funnet på FS,derfor med forbehold angående sikkerhet i kilden!Samuel Holgerson Trane,født ca 1682 i Oslo,død 1753?Moss. Hans foreldre:Holger Samuelsen Trane,født 1656 Vang Hedemark,død etter 1700.Han var gift med Margrethe Sophie Lett(Leth)født ca 1661 i Oslo.De ble viet i Oslo 17 jan 1682.Holgers foreldre:Samuel Povelsen Trane født ca 1617?Han var gift med Bente Jacobsdatter Hiort (Hjort)født ca 1657 Vang Hedemark.De hadde 9 barn.Samuels foreldre:Povel Christensen Trane,født 1578 Stavanger,død 1650 Romerike.Han var gift med Ellen Svendsdatter,født ca 1582 Romerike.Vielse ca 1611,de hadde 6 barn.Povels foreldre:Christen Christenson Trane,født 1528 Viborg,død 12 juli 1600 Stavanger.Han var gift med Karine Povelsdatter,født 1520 Viborg.Vielse ca 1570 Viborg,de hadde 7 barn (Christen var gift to ganger).Christens foreldre:Christen Pallesen Thrane,født ca 1500 Viborg Jylland,han var gift med Kirsten Pallesdatter,født ca 1504 Viborg,død 1545 Viborg.De hadde fire barn.Christens far:Peder thrane,født ca 1478 Viborg.Du for se på dette,du kan jo gå inn å se selv.Hilsen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

En Ove Christian Thrana f. 31/1 1855 d. 27/2 1931 var sønn av Kristian Olsen og Martha Nilsdtr. Løplads Sparbu NT. Han ble gift og bodde pa Trælnes i Brønnøy Nordland og hadde mange barn. Bygdeboka for Brønnøy bind I (med Trælnes) kommer ut i høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Sol Tilbake til Samuel Holgersen Trane,han ble født ca 1682 i Oslo,død 1753?MossHan er nevnt som fattigforstander.Han giftet seg første gang med Elisabeth Olsdatter,født ca 1693 i Oslo,de ble viet i Oslo 1714.De fikk følgende barn:Paul 1715,Ole 1717,frederich 1719(gift med Maren Malene Gjessing)Vet ikke når Elisabeth døde,men han gifter seg igjenn med Karen Pedersdatter,født ca 1686 i Moss.Funnet følgende barn,på søk fra 1726 til 1735:Elisabeth 3 mai 1726,Hans 16 sept 1727,Margrethe 26 sept 1729,alle født i Moss.Når det gjelder Johannes Jensen Werenschiold,og Margrethe Elisabeth Trane,fikk de følgende barn:Maren Magdalena 6 feb 1778,Wærn Nilsen 16 feb 1780,Henrik Samuel 3 apr 1781,Nils Otto Christian 17 sept 1784,og tvillingene Carl og Friderich 16 okt 1789.Finner Carl igjenn i 1801 tellingen onsø,han bor hos sin fetter Jens Werenschiold.på kjølberg gård i Onsø.Maren Magdalena 9 år i 1801 tellingen Fredrikstad,har jeg ikke funnet noe sted.Johannes Jensen Werenschiold ble født 1 juli 1731 Borregaard(Sarpsborg/Tune)Østfold,hans foreldre var Jens Werenschiold,født 1676,død 1744 samme sted,og Maren Hansson Knaph,født ca 1678.Jens foreldre var Werner Nilsson,født 1645 Buskerud,og Helvig Christensen,født ca 1647 Buskerud.Vielse Buskerud 1665 - Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.