Gå til innhold
Arkivverket

[#71846] Tyding av kirkebok Vågå 1798


Gjest Irene Josten
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Josten

Kan noen hjelpe meg med opplysningene som står i 3. kolonne fra venstre, nr 2 ovenfra, barnet Jøda. Hvem er foreldre (far) og hvem er faddere og eventuelt hva annet som står der.Lenke Mvh Irene Josten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes farens navn starter med en E, og tror at han enten het Erich eller Enok eller noe slikt. Jeg fant denne familien i 1801. Kanskje det kan være dem. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Skrifta er ikkje så god å tolke... Faren sitt førenamn er Erich; patronymet kan vere 'Hanss.' og etternamnet kan vere 'enangen'. Altså 'Erich Hanss. enangens P: (Pigebarn) Jøda'Faddrane ('F'): Johann ... ..., Iver ibid, Knud Svendsen, Synnef Hansdtr.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Denne burde jeg klart å lese, men dessverre. Det eneste jeg er sikker på, er Erich til fornavn og ...vangen i etternavnet.På grunnlag av dåpen til de andre søsknene, er jeg likevel rimelig sikker på at Jøda er Erik Jensen Lundevangens dåpsbarn.Er det mulig å lese faren som Erich Lundevangen?Faddere: Johans Løkken, Qde, Jens ibid, Knud Svendsen, Synnef Hansdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Josten

Takk for hjelp.Har funnet den Jøda jeg leter etter som konfirmantLenkekolonne 3, 11. under Pigermen her heter hun Rasmusdatter. Kan dette være samme Jøda likevel? Årstallet stemmer. Jeg har enda ikke klart å finne noen annen Jøda rundt den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jøda Rasmusdatter er åpenbart ikke identisk med Jøda Eriksdatter. Sistnevnte ble konfirmert samme dag som førstnevnte, og finnes to linjer under henne.Kan du knytte et farsnavn, ektefelle eller et stedsnavn til den Jøda du leter etter, så ville du kanskje fått mer hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Irene, Jeg er nysgjerrig på etternavnet ditt, Josten. Jeg er skyld de fleste Josten her op Otta. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Josten

Litt flaut - må innrømme at når Jøda dukket opp under konfirmasjonen stoppet jeg der. Jeg skal lete mer rundt den Jøda jeg fant. Men jeg har ikke funnet henne ved søk i alle baser og da trodde jeg det var min Jøda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Her er vel dåpen til Jøda Rasmusdatter, gift til nordre Josten (farsnavnet svært utydelig): Imbjør Syversd. og E. Rasmus Andersens uekte barn Jøda født 1798. faddere: Christen Knudsen, Halvor Thordsen, Kari Hølmo, Anne ??? ( døpt i Vågå?)Hilsen Gunvor Tofte f. Josten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(6) Det kan vere litt farleg å lese det ein vil sjå; men med litt velvilje kan det lesast som 'Erich Lundevangens P:' Då kan første fadder lesast som 'Johann Lunde ...' (uklart om det er framhald av 'Lunde..' eller eit nytt ord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Josten

Det må være denne det er snakk om - nest nederst i 4. kolonneLenkeJeg har lest det som Jacob tidligere, men nå ser jeg det står Jøda. Men forstår at resten kan være vanskelig å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.