Gå til innhold
Arkivverket

[#71921] Jon Halvorsen f. ca 1540 Nøstvet, Ås


Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Er det none som har kjennskap til om Jon Halvorsen, født ca 1540, sønn av Halvor Nøstvet, kan være far til Halvor Jonsen, eier av Åmot i Lier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg vet selvsagt heller ikke, men det er, som Jarleif skriver, nærliggende å tro, i og med at sønnen til Halvor, Aslak, kom til Nøstvet i Follo.mvh. Astrid, som er etterkommer av Halvor Jonsen Fane (Fanden!!!!). NB: noen som vet hvorfor Fanden/Fane kom inn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jarleif Nordheim

Til (3): Det er vel ikke kjent hvor dette særpregede navnet stammer fra. Familien skrev seg vel stort sett Fane, mens allmuen omtalte personligheter der som 'Fanden' - og øvrigheta skrev gjerne også Fanden.Men om opphav? Jeg har notert meg en interessant teori om likheter mellom Fane-treskjærernes stil og tilsvarende i Fana utenfor Bergen. Men bevise en slik tilknytning? Nei, det blir nok værre..Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har nå lest at Halvor Jonsen undertegnet et brev om et arveoppgjør (Lille Landfall i Lier/nå Drammen) i 1645 med Halvor Fanden, og det er derfra dette pussige, for å si det mildt, etternavnet stammer fra.... Ellers takk for Svein Arnolf Bjørdal for tipset,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Ronny Hansen

Hei ! Mener du Halvor Torsen / Tordsen undertegnet osv.?Er også interesert i hvor det er skrevet at opphavet til navnet Fanden kommer fra dette brevet.Mvh. Ronny Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, ja, jeg mente Halvor Tordsen (som var gift med Jøran Halvorsdatter Åmot, hvis far var Halvor Jonsen, så det ble en skriveleif i innlegg 6). Jeg har IKKE sett dette 'lange, selvskrevede og særpregede innlegget' fra 1645 vedr. Lille Landfall (arveoppgjør, se 'Liers Historie', der deler er gjengitt) så jeg vet ikke om det står 'Fanden' der, men det har altså blitt meg fortalt. Noen har kanskje tilgang til det og kan av- eller bekrefte påstanden,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.