Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#71936] Hedmark, Trysil/Osen

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Er det Komfirmant nr 13 her du søker?Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Osen i Trysil, Ministerialbok nr. 3 /2 (1814-1842), Konfirmerte 1829, side 562-563. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16816&idx_id=16816&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Tore S. Falch

Takk for den lenken - og da får vi bekreftet at faren var fra Trondhiem ''ved det 1ste Trondhiemske Compagni''.Det er vel forresten sannsynlig at Johans mor, Anne Isaksdatter Hvitsten, og Johans foresatte/husbond ved konfirmasjonen i 1829, Isak Andersen Hvitsten, er slektninger.

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Anne Isaksdatter Hvidsten, Søre Osen, 1791-26.03. 1824, gift 13.08.1817, m. Gunder Engebretsen Sætersmoen, Elverum, (Bjørke), døpt, 1789 ( Se - Osen nye bygdebok, Bjørke ), side 440. Før ekteskap, hadde Anne Isaksdatter Hvidsten, med soldat Ole Jonsen Stenberg, Åmot, døpt 1792, sønnen Jon Olsen, født, 22.10. 1814, d. 18.11. 1897. ( Se bygdebok for Søre Osen, Kvitsten, side 409, og Stenberg, side 95 ). Anne Isaksdatter Hvidsten, var eldste barn, og datter av Isak Andersen Moe, Elverum, og hustru Kirsti Torgalsdatter Storholm, Nordre Osen. Thorbjørn.

Gjest Roland Nordberg

Hej Thorbjörn m fl. Tack för svar.Jag har varit inkopplad på statsarkivet sedan mitten på augusti så du(ni)får ursäkta om mina frågor så här i början verkar litet okunniga om det norska arkivsystemet, men jag skall väl lära mig. Jag har via svenska kyrkoböcker hittat fram till släkt i Osen men där tog det stopp på John Olsen. Men nu kommer jag ju vidare. Vad menar du med årtalet 1824 det verkar 'hänga i luften'. Ha det / Roland

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

(15):Det samme lurer jeg på.Og siden Granlunds nye Osen-bok er trukket fram tidligere i tråden, er det grunn til å advare mot den. Min erfaring er at det er en del feil i den, særlig når det gjelder 1700-talls-stoff. Når det gjelder nyere stoff tror jeg den er ok.

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Da anbefaler jeg at Ronny Rismyr heller finner ut dette selv. Beklager at jeg i hele tatt svarte på dette innlegget. Til nr. 14. Når det gjelder bygdebok for Søre Osen, finnes vel den på Trysil Bibliotek, trolig også i flere bibliotek. Det samme gjelder bygdebøker for Åmot, de finnes vel i de fleste bibliotek i Hedmark. Thorbjørn.

Gjest Dag T. Hoelseth

Vil oppfordre Thorbjørn Granlund til å ikke forlate debatten, men heller forsøke å besvare spørsmålene fra Falch. Haugens kritiske kommentar i nr. 16 kunne vel ha vært mer konstruktivt formulert, men generelt må vel alle som publiserer et arbeid finne seg i kritikk og heller imøtegå den hvis nødvendig.DTH

Gjest Lars Ove Wangensteen

Er det en bygdebok som heter Søre Osen?Jeg var på SAH nå og bladde litt i nye Osen Bygdebok bind 1 hvor Granlund er en av forfatterne, men der står ingen ting om ovennevnte personer verken på side 95 eller 409.Bør jeg overveie innkjøp av hvit stokk?, eller har jeg bladd i feil bok?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.