Gå til innhold
Arkivverket

[#71936] Hedmark, Trysil/Osen


Gjest Roland Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Ja du har nok bladd i feil bok Lars Ove, så jeg kan berolige deg med hensyn til bruk av hvit stokk. Nå har det seg slik at det var Roland Nordberg som dro igang denne debatten, og han har tatt kontakt med meg privat, og jeg har forklart han hvordan dette er. Jeg har fortalt han om bygdeboka for Søre Osen fra 1999, og at han finner opplysninger om dette og slekta si der på side 95, og 409. Jeg går ut fra at de fleste bibliotek i Hedmark må ha denne boka. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ok ThorbjørnDa regner jeg med at Roland har fått(får) de opplysninger han trenger, så da bruker jeg tiden i morgen på andre oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

- men vi andre er litt nysgjerrige, så for at påstanden i innlegg 9 ikke skal bli hengende i løse luften, hadde det vært fint om Granlund eller Wangensteen kunne gjengitt opplysningene fra Søre Osen bygdebok her i denne tråden, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg har boka, men det framkommer ikke noe nytt i forhold til innleggene over.På side 95 står det under omtalen av Stenberg (gnr. 76, bnr. 28): 'Stenberg ble bygd av Jon Olsen, sønn av Anne Isaksdatter Hvidsten og soldat Ole Jonsen...' Lenger ned: 'John Olsen Hvidsten 22/10 1814-18/11 1897 g. 1836 Siri Andersdatter, Deset i Åmot 4/8 1816-20/8 1910.' Deretter barneflokken.På side 409 står det under omtalen av Kvitsten: 'Isak Andersen, Elverum, 25/10 1761-19/4 1838 g. 1794 Kersti Torgalsdatter Storholm, N. Osen ca. 1768-15/4 1841.' Så om dattera: '1) Anne ca. 1791-10/41824 g. 1817 Gunder Engebretsen Bjørke, 1797. Hun hadde før ekteskapet, med Ole Jonsen Stenberg, Åmot, 1792, sønnen: Jon Olsen 22/10 1814-18/11 1897 g. 1836 Siri Andersdatter, Deset, Åmot 4/8 1816-20/8 1910, bosted Stenberg, Søre Osen.'Ser ikke at opplysningene i Søre Osen bygdebok sannsynliggjør at Ole Jonsen Stenberg er identisk med 'Ole Johansen fra Tronhiem'. Jeg sier ikke at det er umulig, men jeg er skeptisk. Hadde jeg vært Roland hadde jeg i hvert fall ikke slått meg til ro med opplysningene i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Nordberg

Hej alla! När jag skrev min, som jag trodde, enkla fråga om John Olsen så kunde jag inte föreställa mig att det skulle bli ett sådant gensvar från hela Norge. För mig som enbart släktforskar inom egen familj har det varit intressant att följa den debatt som uppstod. Nu tycker jag att jag fått nöjaktigt svar på mitt inlägg och låter frågan om vilken Ole som är far till John vila tills jag kommit litet längre tillbaka i tiden. Om någon av er skulle komma på något speciellt så finns min adress ovanför inlägget - och så sätter vi punkt för denna debatt. Tack. /Roland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.