Gå til innhold
Arkivverket

[#72071] Engebret Hougens privatarkiv på Opplandsarkivet i Lillehammer

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Geir (25)Takk for tipset. Jeg så bare igjennom deler av arkivet, og ikke boks 7.Ellers kan jeg opplyse at det nå en gruppe på 4 meget kompetente slektsforskere som har sagt seg villig til å vurdere materialet jeg vil skanne. Arbeidet vil bli koordinert av Rune Nedrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er skanningen i gang, og jeg har nå publisert:'Bumerker fra Gudbrandsdalen'Noe av det andre jeg skannet i går er sendt til de fire som er nevnt i innlegg 26 til vurdering, men jeg kan opplyse om at følgende materiale jeg skal skanne blir publisert på http://www.genealogi.no i løpet av høsten:'90 upubliserte diplomer fra Bø i Follebu', 'noen hundre kopier av segl fra hele landet' pluss noe annet spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I kveld, når jeg er på hytta med vinterveden, så vil NSF publisere 90 diplomer fra gården Bø i Follebu. Disse er ikke publisert før, og de dekker årene 1598-1875. Her er Engebret Hougens egne ord om samlingen:

bilete7701.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Og jeg har skannet (blant annet) Hougens notater når det gjelder følgende gårder/slekter:Gjeslingætten på Sandbu, Harildstad Kvikne og Røssum, Veikle Fron, Leine, Bø Fron, Vålen, Kråbøl, Stene, Rokvam, Mo, Isum, Hole, Gjefsen, Strande Ringebu, Li Dovre, Kleivrud Sel, Harildstad Kvikne, Uppigard Nord-Sandbu, Heggen, Fougnerætten, Uppigard, Nord-Sandbu, Kvarberg nedre, Lunde Vågå og Rudi Dovre, Svare Vågå, Spakerud, To nedre og øvre, To nedre, To øvre, Faukstad, Harildstad yngre ætt, Storrusten, Engelsgård, Rusten nordre Sel, Hougenætten på forskjellige gårder, Havn Sel, Engelslien, Tallerås – Vigerust, Forbrigt, Fliflet, Jørstad, Kongsli søndre Fron, Melby, Kongsli – Kvarberg, Munch-ætten yngre, Leene, Holm, Einersvold, Arneklev, Toft Fron, Atthøgden, Faukstad Nordre, Klevarden?, Stampa, Dyre Sevaldsons ætt og Gyldenaar, Lunde Gausdal, Bø Gausdal, Hoel Gausdal, Groupe Kvikne, Holaker, Holaker – Tallerås, Steinsfinnbø? Heidal, Øi Vågå, Prestegård Heidal, Rønne – Onsum Onsum, Lundgård, Kolstad – Elstad Ringebu, Andvord Lom, Aukrust, Hougen Dovre, Stordalshougen, Sandbu Fron, Graffer Lom, Aasauren? Sel, Andvord Lom, Aukrust, Østrum nordre, Kvikstad Fron, Stade, Svendstad Vågå, Sudreim på Romerike, Mæhlum Ringebu, Olstad Gausdal, Lunde - KraabølJeg vet ikke om dette blir publisert i sin helhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er en kjennsgjerning at 'Ættesoge for Gudbrandsdalen', spesielt bind II og III inneholder feil.Jeg har derfor laget et forum på min hjemmeside http://wangensteen.net/ hvor de som sitter på opplysninger om feil, selv kan gå inn og skrive litt om det.Jeg håper dere kan benytte dette forumet da det vil være til hjelp for mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag publiserte jeg ca 300 sider fra dette materialet som en test.Jeg vil fortløpende vurdere om materialet er 'verdt' plassen på serveren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

For en tid tilbake (1 okt) henvendte jeg meg til historielaget og forlaget som har utgitt Hougens 'Ættesoge for Gudbrandsdalen' bind I-II-III, med spørsmål om jeg kunne publisere disse tre bindene.Etter 2 1/2 måned har jeg ikke fått svar, og det tolker jeg dithen at 'taushet er gull'.Derfor vil jeg allerede i dag publisere bind I av det nevnte verket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bind 1 er publisert.Og bind 2 og 3 vil jeg også publisere før jul.Jeg regner med (klok av skade) at de som mener de har forlagsrett (Dølaringen) synes dette er utidig av meg. Men hva er forlagsrett? (forsøk å google det).Og uansett har både slektshistorielaget og forlaget fått nok tid til å svare på min henvendelse.Verken forlaget eller slektshistorielaget har etter min mening noen rettigheter, så derfor blir dette publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er en muntlig avtale mellom meg historielaget og forlaget på plass.Ættesoge for Gudbrandsdalen bind 1, 2 og 3 blir liggende på min hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.