Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tom Larsen

[#72131] Statsborgarskapsbevillingar 1888-1921

Recommended Posts

Gjest Tom Larsen

Jeg lurer på ang. overnevte database om den er ferdig eller om det finnes flere protokoll-serier for samme periode som kommer her i digitalarkivet senere. I dokumentasjonen for database står det at det skal være alle, eller ble det ført separate statsborgerskap stat og kommunalt.Grunnen til mitt spørsmål er at jeg ikke kan finne min tippoldefar i dette registret, men fra en annen protokoll som heter 'Udlendinger der har norsk statsborgerskap' (bind L-Ø.)som finnes i Oslo by-arkiv, finner jeg han nevnt Lars Larsson (Larsen) f.1828 Gartner, Sansakerveien 35, fikk statsborger brev datert 8/2 1895 og avlagt løfte 7/8 1900.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Fra dokumentasjonen til filen henter vi:'Databasen er et navneregister over alle som ble statsborgere i Norge i perioden 1888-1921.' 'Registeret er hentet fra Departementstidende og inkluderer henvisning til de originale dokumentene i Riksarkivet.'Databasen er laget i Riksarkivet. Vi sender over din observasjon dit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Det kan ligge innvilgede saker i pakkene som ikke er publisert. Pakkene inneholder forøvrig mye interesant, så som søknadene og attester.Det var forresten jeg som 'oppdaget' registeret i august og tipset Digitalarkivet om at det burde publiseres i Digitalarkivet. Rart at ikke Riksarkivets egne folk tok et slikt initiativ.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tom Larsen

Takk for meldingen Tore, ser ut til at jeg må ta en titt siden sønnen Walfred var nevnt i registret.Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.